ضرورت افزایش تسهیلات مالی برای رشد صنعت معدن و ریخته گری

ضرورت افزایش تسهیلات مالی برای رشد صنعت معدن و ریخته‌گری بیش از پیش احساس می‌شود. فعالان این صنایع به‌دلیل تحریم‌ها و محدودیت‌های مالی، با چالش‌های جدی مواجه شده‌اند. حمایت‌های مالی و اعتباری مناسب می‌تواند به تقویت تولید داخلی، افزایش اشتغال و ورود به بازارهای بین‌المللی کمک شایانی کند.

ضرورت افزایش تسهیلات مالی برای رشد صنعت معدن و ریخته گری

مرکز نمایشگاه های بین المللی شهر آفتاب تهران از تاریخ ۲ الی ۵ مرداد ماه سال جاری میزبان برگزاری نمایشگاه تخصصی معدن، ، صنایع معدنی، فرآوری مواد معدنی، ماشین آلات و تجهیزات وابسته و نخستین نمایشگاه تخصصی ریخته گری، قالب سازی، قطعه سازی (Foundex)  خواهد بود. پیرامون نقش تکنولوژی‌های پیشرفته آزمایشگاهی، چالش‌ها و فرصت‌های صنعت معدن در ایران و اهمیت بخش خصوصی در توسعه این صنعت با مسعود نیک‌تبار، مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان فناوری تایماز فولاد به عنوان یکی از شرکت کنندگان در این رویداد به گفت و گو نشستیم.

مسعود نیک‌تبار، مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان فناوری تایماز فولاد، ضمن تشریح فعالیت‌ها و محصولات تولیدی این شرکت گفت: محصولات ما شامل انواع قطعات برای صنایع خودرو، صنایع فولاد، پالایشگاه‌های پتروشیمی، صنایع معدنی و هر گونه اقلام ریخته‌گری می‌شود. شرکت دانش‌بنیان فناوری تایماز فولاد با ظرفیت تولید پانصد تن در ماه، توانایی ارائه خدمات گسترده‌ای دارد.

مسعود-نیک‌تبار

مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان فناوری تایماز فولاد اظهار کرد: یکی از اهداف اصلی این شرکت، با تشکیل تیم تحقیق و توسعه (R&D) و جذب نخبگان بومی و ملی، تولید محصولات دانش‌بنیان و دانش‌محور است. به بیانی دیگر، این شرکت در تولید و ارائه قطعات مورد نیاز صنایع مادر مانند پتروشیمی و صنایع خاص که به دلیل تحریم‌ها واردات آن‌ها ممکن نیست، پیشرو است.

وی افزود: کارخانه ما در منطقه‌ای کم‌توسعه یافته قرار دارد و ضمن ایجاد اشتغال برای ۱۵۰ نفر، وارد بازارهای بین‌المللی شد و موفق به جذب مشتریان خارجی جدید شده است. هدف این شرکت حرکت به سمت تولید محصولاتی با ارزش افزوده داخلی است. یکی از محصولات شرکت ما، تولید قطعات صنایع معدنی است که همزمان با نمایشگاه معدن رونمایی و معرفی شد. علاوه بر این، در حوزه تولید قطعات صنعتی مانند قطعات فوم‌سازی و شیرآلات نیز فعالیت دارد.

 چالش‌ها و نیازمندی‌ها

نیک‌تبار عنوان کرد: طی ده سال گذشته، با وجود تأکیدات مقام معظم رهبری بر اهمیت اقتصاد و تولید، حمایتی واقع‌بینانه و عمل‌گرایانه از این حوزه مشاهده نشده است. این شرکت بیشتر نیازمند حمایت‌های مالی و اعتباری است که از سوی بانک‌ها طی دو سال گذشته تقریباً صفر بوده است.

مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان فناوری تایماز فولاد افزود: در زمینه مراودات خارجی نیز، با وجود منابع ارزان انرژی و نیروی کار، هیچ مزیتی برای تولیدکنندگان ایجاد نشده است. قطعاتی که به مصرف‌کننده داخلی ارائه می‌شوند با قیمتی نزدیک به نصف قیمت جهانی به فروش می‌رسند. در حالی که محصولات خودرو با قیمت مشخصی توسط شرکت‌های خودروسازی عرضه می‌شوند، اما دلالان در این میان سود می‌برند. این مسئله نیازمند بررسی و رفع است. در صورت رفع تحریم‌ها و بهبود مراودات بانکی، می‌توانیم با کشورهای اروپایی که ریخته‌گری را ممنوع کرده‌اند، بازارهای جدید و پرسودتری پیدا کنیم و تکنولوژی‌های جدیدی را به کشور وارد کنیم.

 راهکارها و انتظارات

وی اظهار کرد: هدفمند کردن تسهیلات و تک‌نرخی شدن ارز، می‌تواند به صنعت و مردم کمک کند. تغییرات در مراودات بانکی خارجی و تسهیل امور بانکی نیز ضروری است. برای مثال در گذشته با یک دستگاه CNC خارجی می‌توانستیم کارهای زیادی انجام دهیم، اما اکنون این امکان وجود ندارد. واردات و صادرات مواد اولیه با هزینه‌های بالا انجام می‌شود که سود ما را کاهش می‌دهد و ریسک معاملات را افزایش می‌دهد. انتظار ما از دولت، عمل به وعده‌هایی است که در خصوص روابط خارجی، مسائل بانکی، ارزی و پولی داده شده است.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد