سکان هدایت وزارت صمت به دست کدام یک از این ۵ نفر می افتد؟

کمیته انتخاب وزیر صمت تلاش کرده تا با رعایت اصول شفافیت و عدالت، بهترین گزینه‌ ها را برای تصدی این وزارتخانه انتخاب کند.

سکان هدایت وزارت صمت به دست کدام یک از این ۵ نفر می افتد؟

وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان یکی از وزارتخانه‌ های کلیدی دولت، نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور ایفا می‌ کند. با توجه به پیچیدگی‌ های این وزارتخانه و اهمیت آن در ایجاد اشتغال و رشد تولید، انتخاب وزیر مناسب از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است.

آن طور ک رسانه ها گزارش داده اند پس از هفته ‌ها گمانه ‌زنی و رقابت تنگاتنگ، بالاخره گزینه‌ های نهایی برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص شدند. کمیته انتخاب وزیر صمت که متشکل از پیشکسوتان و کارشناسان این حوزه بود، پس از بررسی دقیق رزومه بیش از ۶۵ نامزد و برگزاری جلسات متعدد، لیستی ۱۱ نفره را به شورای راهبری دولت ارائه کرد.

در نهایت، شورای راهبری پس از رأی‌ گیری، ۵ گزینه نهایی را انتخاب کرد که شامل حسین علائی، حسین سلاح ورزی، فرشید گلزاده کرمانی، میثم سعیدی و سعید زرندی می‌ شود. این اسامی اکنون به رئیس جمهور ارائه شده است تا وی تصمیم نهایی را اتخاذ کند.

البته از شنیده ها پیداست که انتخاب این نفرات با حواشی و انتقاداتی نیز همراه بود. برخی از کارشناسان و فعالان اقتصادی نسبت به حذف برخی نامزدهای شناخته شده مانند رضا رحمانی وزیر صمت دولت روحانی و خداداد غریب پور مدیرعامل اسبق ایمیدرواز لیست نهایی و حتی قراردادن اسم بعضی از افرداد در لیست تایید شده انتقاد کردند. همچنین، فشارهای مختلف از سوی گروه‌ های مختلف بر روی اعضای کمیته انتخاب وزیر وجود داشت.

اما سوابق ۵ نفر منتخب شورای راهبری چیست؟

سید محمد اتابک:

سید محمد اتابک، با تحصیل در رشته مهندسی عمران از دانشگاه میشیگان آمریکا، چهره‌ای شناخته‌شده در عرصه صنعت و عمران کشور به شمار می‌آید. او در طول دوران حرفه‌ای خود مسئولیت‌های مهمی را بر عهده داشته که از جمله آن‌ها می‌توان به مدیرعاملی و نایب رئیسی شرکت سیمان تهران، مدیریت و ریاست هیأت مدیره شرکت‌های بزرگی همچون اکباتان و سرمایه‌گذاری بانک مسکن اشاره کرد. 

علاوه بر این، اتابک نقش‌های کلیدی در اجرای پروژه‌های بزرگ ملی ایفا کرده است، از جمله طرح عظیم نواب، ساخت بیمارستان‌ها و کارخانجات سیمان و فولاد در سراسر کشور. او همچنین در گذشته مدیرعامل هلدینگ صنایع معدنی کاوه پارس بود، هلدینگی که مالکیت چندین شرکت بزرگ سیمانی، فولادی و معدنی را بر عهده داشت. 

سید محمد اتابک با تجربه و تخصص خود در صنایع مختلف، به عنوان معاون اقتصادی جدید بنیاد مستضعفان و جانشین محمدعلی یزدانجو انتخاب شد. سابقه‌ای پربار چون ریاست هیأت مدیره انجمن سیمان، شرکت سیمان تهران، عضویت در شورای مشورتی وزارت صنایع و مجلس، بخشی از کارنامه درخشان اوست.

سید+محمد+اتابک

حسین علائی:

حسین علایی متولد ۱۳۳۵ از فرماندهان سابق نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، از جمله سوابق او می توان به قائم مقامی وزیر دفاع و امور پشتیبانی، رئیس ستاد مشترک سپاه و مدیرعاملی هواپیمایی آسمان اشاره کرد.

با آغاز کار دولت حسن روحانی، در ۱۹ آذر ۱۳۹۲ با حکم ایراندخت عطاریان مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، علایی مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان شد و در دوره مدیریت در شرکت آسمان، اقدام به تسویه کلیه بدهی‌ های انباشته شده این شرکت کرد.

حسین-علایی

علایی همچنین با خرید ۶ فروند هواپیمای ایرباس ای-۳۲۰ و ۴ فروند بوئینگ ۷۳۷، ظرفیت پروازی هواپیمایی آسمان را افزایش داد و از سال ۱۳۹۶ تاکنون (۱۳۹۸) این شرکت بیشترین ظرفیت حمل مسافر را در میان شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به خود اختصاص داده ‌است.

البته عده ای نیز عدم ارتباط مستقیم با حوزه ‌های تجارت، معدن و صنعت و ذی‌ نفعان این بخش و سن بالای وی را از نقاط ضعف او می دانند.

حسین سلاح ورزی:

حسین سلاح‌ ورزی با سال ‌ها تجربه در رأس اتاق بازرگانی ایران و کانون عالی کارفرمایی، شناخت عمیقی از فضای کسب ‌و کار و چالش‌ های آن دارد. تحصیلات وی در زمینه مهندسی صنایع و مدیریت مالی، به همراه فعالیت ‌های گسترده در حوزه تولید، معدن و صادرات، او را به یکی از چهره ‌های شاخص بخش خصوصی تبدیل کرده است. با این حال، اختلافات اخیر با دولت سیزدهم و کناره‌ گیری از ریاست اتاق بازرگانی، سوالاتی در مورد توانایی وی برای تعامل با دولت و اجرای سیاست‌ های آن ایجاد کرده است.

سلاح+ورزی

سعید زرندی:

سعید زرندی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و فارغ‌ التحصیل رشته مدیریت، با سابقه ‌ای درخشان در حوزه مدیریت اجرایی، از جمله گزینه‌ های اصلی وزارت صمت است. سوابقی همچون مدیرکلی استان البرز، مدیرعاملی منطقه ویژه پیام و معاونت برنامه‌ریزی وزارت صمت، نشان از توانایی وی در مدیریت سازمان ‌های بزرگ دارد. ارتباطات گسترده و حمایت‌های سیاسی از جمله نقاط قوت زرندی است؛ اما برخی منتقدان، کندی در تصمیم ‌گیری را از جمله نقاط ضعف وی می‌ دانند.

سعید-زرندی

فرشید گلزاده کرمانی:

فرشید گلزاده کرمانی، مدیر جوانی با تحصیلات تکمیلی از انگلستان، به عنوان یکی از گزینه‌ های وزارت صمت مطرح شده است. سوابق وی در مدیریت فروشگاه‌ های زنجیره ‌ای رفاه و صندوق بازنشستگی فرهنگیان، نشان از تجربه وی در حوزه مدیریت کسب‌وکار دارد. با این حال، انتقاداتی مبنی بر ضعف کارنامه وی در حوزه صنعت و معدن و همچنین شائبه دو تابعیتی بودن، سوالاتی را در مورد صلاحیت وی برای تصدی این وزارتخانه ایجاد کرده است. نزدیکی وی به محمدرضا عارف، معاون اول دولت، نیز از جمله حواشی پیرامون نامزدی وی است.

فرشید-گلزاده

او در دوران مدیریت خود در فروشگاه رفاه حواشی مختلفی داشت. به عنوان مثال او صاحب یک شرکت به نام میلاد شفیلد در انگلستان بود و به همین دلیل به همراه دوستانش سفرهای متعددی به این کشور داشت.  این سفرهای پی در پی وی به انگلستان موجب اعتراض هیئت مدیره نیز واقع شد. هیئت مدیره در تاریخ ۱۹ آذر ۱۳۹۳ در نامه ای که خبرگزاری فارس نیز آن را منتشر کرد، گفتند: «متأسفانه مدیرعامل محترم بدون اطلاع هیأت مدیره و حراست مجموعه و همچنین بدون اخذ مرخصی جهات مسافرت خارج از کشور (انگلیس) چند روزی است که در محل کار خود حضور ندارد. ضمناً از تاریخ ۹۳/۴/۹ که طبق مصوبه هیأت مدیره در شرکت موظف گردیده اند نیز تا کنون یک چهارم از مدت مذکور را در سفرهای خارج از کشور گذرانده اند که این عدم حضور و نظارت کافی ممکن است موجب بروز ضرر و زیان و سوء استفاده های مالی در شرکت گردد.»

 

در ادامه خلاصه نقاط قوت و نقاط ضعف این نامزدها احتمالی وزارت صمت را در جدول زیر مطالعه خواهید کرد:

نام نامزد نقاط قوت نقاط ضعف
حسین علایی سوابق طولانی در عرصه‌ های مختلف انقلاب، شخصیت معتدل، مدیریت قوی  عدم ارتباط مستقیم با حوزه‌ های تجارت، معدن و صنعت / سن بالا
حسین سلاح ورزی تجربه در بخش خصوصی / آشنایی با تجارت و اقتصاد بین‌ الملل /  ارتباطات گسترده با فعالان بخش خصوصی اختلاف با دولت سیزدهم / حواشی ناشی از ناآرامی های ۱۴۰۱
سعید زرندی تحصیلات عالی / سابقه مرتبط  عدم تصمیم‌ گیری قاطع / گلایه ذی‌ نفعان
فرشید گلزاده کرمانی

تحصیلات عالی / ارتباط با چهره‌ های اصلاح‌ طلب 

کارنامه ضعیف در حوزه صنعت / شائبه دو تابعیتی بودن

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد