‎در سومین روز از بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان مطرح شد؛

‎تاکید بر پتانسیل‌های صادراتی ایران/ برگزاری همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری و همکاری در صنعت ساختمان عراق

‎در سومین روز از بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌ المللی صنعت ساختمان، همایشی با محوریت معرفی فرصت‌ های سرمایه‌ گذاری و همکاری در صنعت ساختمان عراق با حضور عضو هیات رئیسه و معاون پشتیبانی و برنامه ریزی اتاق تعاون ایران، برگزار شد.

‎تاکید بر پتانسیل‌های صادراتی ایران/ برگزاری همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری و همکاری در صنعت ساختمان عراق

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، این همایش که با حضور فعالان برجسته بخش ساختمان از ایران و عراق، از جمله عبدالامیر ربیهاوی مدیر کل دفتر غرب آسیا سازمان توسعه تجارت، داود گودرزی رییس میز عراق، علی مطیع جهانی عضو هیات رئیسه و معاون پشتیبانی و برنامه ریزی اتاق تعاون ایران، در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌ المللی تهران برگزار شد، گامی مهم در جهت تقویت همکاری‌ های دو جانبه در این حوزه محسوب می‌ شود.

‎علی مطیع جهانی عضو هیات رئیسه و معاون پشتیبانی و برنامه ریزی اتاق تعاون ایران ضمن خیرمقدم به مهمانان عراقی و شرکت‌ کنندگان ایرانی، بیان داشت: هدف اصلی برگزاری این نمایشگاه، معرفی ظرفیت‌ ها و توانمندی‌ های صنعت ساختمان ایران به شرکت‌ های عراقی است.

‎وی افزود: ایران به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در حوزه ساختمان، آمادگی دارد تا با بهره‌ گیری از این فرصت، همکاری‌ های گسترده‌ ای را با بخش خصوصی عراق برقرار کند.

‎تاکید بر پتانسیل‌های صادراتی ایران

‎در این همایش، پتانسیل‌ های صادراتی تولیدکنندگان ایرانی در حوزه مصالح ساختمانی، تجهیزات ساختمانی، خدمات فنی و مهندسی و سرمایه‌ گذاری در پروژه‌ های عمرانی عراق مورد بررسی قرار گرفت. سخنرانان با اشاره به نیازهای گسترده بازار عراق به ویژه در زمینه بازسازی مناطق آسیب دیده و اجرای پروژه‌ های زیرساختی، بر اهمیت همکاری‌ های مشترک و انتقال فناوری تاکید کردند.

‎سهم صنعت ساختمان ایران در رشد اقتصادی 

‎عبدالامیر ربیهاوی مدیر کل دفتر غرب آسیا سازمان توسعه تجارت در این نشست بیان کرد: صنعت ساختمان در جمهوری اسلامی ایران با سهم مشخصی از اقتصاد کشور، یکی از صنایع کلیدی و تاثیرگذار محسوب می‌ شود. این صنعت گسترده، متشکل از ۷۸ زیرگروه مختلف است و در حوزه‌ هایی مانند سیمان و فولاد نیز جایگاه برجسته‌ ای در سطح جهانی دارد. ایران با تولید سالانه حدود ۳۲ میلیون تن سیمان، در سال ۲۰۲۳ به رتبه هشتم جهان دست یافته و در زمره کشورهای بزرگ تولیدکننده سیمان همچون آمریکا، چین و روسیه قرار گرفته است. همچنین، در تولید فولاد نیز رتبه هشتم جهانی را به خود اختصاص داده است.

‎وی افزود: با توجه به نیاز شدید عراق به بازسازی زیرساخت‌ ها پس از سال‌ ها جنگ و درگیری، جمهوری اسلامی ایران به عنوان همسایه و کشوری با ظرفیت‌ های صنعتی بالا، می‌ تواند نقش مهمی در این فرآیند ایفا کند و ضمن کمک به بازسازی عراق، فرصت‌ های جدیدی برای توسعه همکاری‌ های اقتصادی بین دو کشور ایجاد کند.

‎ربیهاوی همچنین اظهار کرد: عراق، به عنوان کشوری که حدود ۹۵ درصد از نیازهای خود را از طریق واردات تامین می‌ کند، پتانسیل بسیار بالایی برای توسعه همکاری‌ های اقتصادی با کشورهای همسایه، از جمله ایران، دارد. با توجه به هدف عراق برای دستیابی به خودکفایی در بسیاری از حوزه‌ ها، ما آمادگی خود را برای همکاری در جهت تامین نیازهای این کشور اعلام می کنیم.

‎او در ادامه عنوان کرد:‌ از جمله این همکاری‌ ها می‌ توان به صادرات کالا، انتقال فناوری و ایجاد خطوط تولید مشترک اشاره کرد. حضور دوستان عراقی در این جلسه فرصتی مغتنم برای بررسی راهکارهای عملیاتی‌ سازی این همکاری‌ ها است. ما معتقدیم که با تکیه بر توانمندی‌ های مشترک، می‌ توانیم به توسعه پایدار و همه جانبه روابط اقتصادی دو کشور کمک کنیم.

‎مدیر کل دفتر غرب آسیا سازمان توسعه تجارت همچنین گفت: نیازمندی‌ های شرکت‌ های عراقی به دلیل تفاوت‌ های استانی، متنوع و متغیر است. لذا شرکت‌ های ایرانی برای حضور موفق در بازار عراق، نیازمند برنامه‌ ریزی دقیق و متناسب با هر استان هستند. به‌ عنوان مثال، برای حضور در استان نینوا، برنامه‌ ریزی‌ های خاصی مورد نیاز است. به منظور تسهیل و گسترش همکاری‌ های تجاری، سازمان توسعه تجارت اقدام به راه‌ اندازی مرکز خدمات در شهر موصل کرده  است. در ادامه این نشست طرفین به بحث و تبادل نظر در خصوص تقویت همکاری‌ های دو جانبه با هدف توسعه صادرات در حوزه صنعت ساختمان پرداختند.

‎گفتنی است بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان تهران تا فردا یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران میزبان متخصصان، فعالان و علاقهمندان به این حوزه است.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد