تست و بررسی خودروهای جتا / فولکس واگن چینی به ایران میآید
این روزها صحبت درباره واردات چه به صورت صفر و چه کارکرده به شدت داغ شده است. همه خریداران نیز دست نگه داشتهاند تا شاید با واردات گسترده خودرو ریزشی در قیمتها اتفاق بیفتد.
در این میان برندهای مختلف در صف ورود به کشور قرار گرفتهاند. یکی از واردکنندگان با سابقه یعنی ماموت خودرو در دور قبلی واردات، محصولات فولکسواگن را عرضه میکرد. حال این شرکت تصمیم به واردات محصولات ۳ مدل از محصولات برند جتا گرفته است. در ادامه به نقد و بررسی محصولات این خودروساز میپردازیم. با روزگار خودرو همراه باشید.
تاریخچه برند جتا
جتا یکی از معروفترین خودروهای فولکس واگن محسوب میشود که فروش بسیار موفقی در سراسر جهان دارد. با توجه به محبوبیت این مدل، شرکت فولکسواگن و FAW چین اقدام به تاسیس کارخانهای با نام جتا کردند. محصولات برند جتا در چین با فروش خوبی مواجه شد و توانست نظر بسیاری از خریداران را جلب کند. یکی از دلایل موفقیت این خودروسازی پشتوانه فولکسواگن است و همین باعث میشود خیال خریداران راحت باشد.
تست درایو در مجموعه ماموت خودرو
روز یکشنبه ۲۸ خرداد تست درایو ۳ مدل از محصولات جتا در مجموعه صنعتی ماموت خودرو توسط خبرنگاران برای نخستین بار انجام شد. با توجه به این که محصولات این خودروسازی تاکنون در خیابانها دیده نشده تست ابتدا تست درایو صورت گرفت تا نقاط قوت و ضعف این خودروها مشخص شود. سه مدلی که ماموت خودرو برای واردات در نظر گرفته شامل یک سدان اقتصادی با نام VA3 و دو کراس اوور کامپکت با نامهای VS5 و VS7 است. خبرنگاران در پیست این خودروها مورد تست و بررسی قرار دادند.
Va3 سدان اقتصادی جتا
به عنوان اولین محصول ابتدا به بررسی سدان اقتصادی جتا با نام va3 پرداختیم. این خودرو در بخش فنی از پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی ساخت فولکس واگن بهره میبرد که یک نقطه قوت برای آن محسوب میشود. پیشرانه مورد استفاده توان تولید ۱۱۰ اسب بخار و ۱۴۵ نیوتن.متر گشتاور را دارد. بنابراین نمیتوان انتظار یک خودروی پر شتاب را از این محصول داشته باشید.
با گشت و گذار در اطراف خودرو متوجه خواهید شد که طراحی va3 به شدت محافظه کارانه است اما با این وجود میتواند نظر مشتریان را به خود جلب کند. این نکته را نیز باید گفته که یکی از نکات منفی در طراحی این خودرو استفاده از رینگهای فولادی است که اگر به جای آن از رینگهای آلومینیومی استفاده میشد تاثیر خوبی در افزایش جذابیت خودرو و جلب نظر بیشتر خریداران داشت.
با ورود به داخل کابین خودرو نیز شاهد یک طراحی بسیار ساده هستیم. جنس مواد به کار رفته کاملا از پلاستیک خشک است و خبری از مانیتور لمسی نیست. البته ممکن است نسخههای وارداتی در امکانات رفاهی تغییراتی داشته باشد. کولر خودرو نیز به صورت دستی تنظیم میشود و صندلیها نیز از جنس پارچهای است. به طور کلی همانطور که گفته شد با یک خودروی اقتصادی مواجه هستید و نمیتوان انتظار خاصی در بخش امکانات رفاهی از va3 داشت.
در تست رانندگی خودرو یکی از نقاط قوت این خودرو هماهنگی کامل گیربکس با پیشرانه است. با توجه به این که در این خودرو از گیربکس ۶ سرعت اتوماتیک ساخت آیسین ژاپن استفاده شده خیال مشتریان تا حد زیادی در بخش فنی راحت خواهد بود. از طرفی پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی نیز دردسر نگهداری از پیشرانههای توربو را نخواهد داشت.
این محصول را میتوان یک رقیب وارداتی برای محصولات داخلی مانند دنا، تارا و شاهین دانست. البته که باید منتظر ماند و دید که جتا va3 با چه قیمتی روانه بازار خواهد شد.
Vs5 کراساوور میان رده
بعد از va3 سراغ کراساوور vs5 رفتیم. این خودرو از لحاظ طراحی کاملا یک سر و گردن از سدان اقتصادی این برند بالاتر است. این نکته را باید گفت که این خودرو از لحاظ ابعادی کوچکتر از مدل vs7 است اما از لحاظ ظاهری تقریبا طراحی مشابهی دارند.
این خودرو و مدل vs7 هر دو در بخش فنی از پیشرانه و گیربکس یکسانی استفاده میکنند. زیر کاپوت vs5 یک پیشرانه ۱.۴ لیتری توربو ساخت فولکسواگن قرار دارد. این پیشرانه میتواند حداکثر ۱۴۸ اسب بخار و ۲۵۰ نیوتن.متر گشتاور تولید کند. توان پیشرانه نیز از طریق گیربکس ۶ سرعت اتوماتیک آیسین به چرخها منتقل میشود.
با ورود به کابین خودرو با یک طراحی کاملا متفاوت و مدرن نسبت به مدل va3 مواجه هستیم. یکی از نکات جذاب استفاده از مانیتور بزرگ لمسی و پشت آمپر دیجیتالی است. اگر بخواهیم به مواد به کار رفته شده در داخل کابین نیز اشاره کنیم باید گفت که متاسفانه در این خودرو نیز عموما از پلاستیک خشک استفاده شده و تنها در بخشهای کوچکی شاهد استفاده از چرم هستیم. از جمله آپشنهای مهم این خودرو میتوان به گرمکن صندلیهای راننده و شاگرد، تنظیم برقی صندلیهای ردیف اول، سانروف، صندلی چرم، کروزکنترل، سیستم تهویه اتوماتیک دوال، سیستم استارت و ورود بدون کلید و سنسور دنده عقب اشاره کرد.
یکی از نقاط قوت این خودرو مانند سایر مدلهای جتا هماهنگی گیربکس و پیشرانه است. با توجه به این که پیشرانه و گیربکس این خودرو با vs7 یکسان است اما این خودرو وزن کمتری دارد شاهد شتابگیری بهتری در آن هستیم. سیستم تعلیق نیز تا حد زیادی ضربات را به خوبی جذب میکند و سواری نرمی خواهید داشت.
Vs7 پرچمدار جتا
به عنوان سومین خودرو مدل vs7 جتا را مورد بررسی قرار دادیم که در حقیقت لوکسترین محصول این برند محسوب میشود. با نگاه به این خودرو نیز متوجه خواهید شد که با یک محصول لوکس طرف هستید. از رینگهای مشکی بزرگ تا جلوپنجره مشکی و خاص همه و همه نشاندهنده خاص بودن این خودرو است.
وقتی وارد کابین این خودرو میشوید استفاده از صندلیهای با چرم دو رنگ مشکی طوسی نظرتان را جلب میکند. طراحی داخلی البته تا حدودی مشابه مدل vs7 است اما باز هم فضای بزرگتری در داخل کابین در اختیار خواهید داشت. یکی دیگر از نکات جذاب در مدل vs7 استفاده از سقف پانوراما دو تکه است که میتواند یک آپشن جذاب محسوب شود.
از جمله امکانات مهم مدل vs7 نیز میتوان به مواردی شامل سنسور موانع برای جلو و عقب خودرو، سیستم ورود بدون کلید، پشت آمپر دیجیتالی، فرمان دی کات، ۶ ایربگ، گرمکن صندلیهای ردیف اول و سیستم تهویه مطبوع دوال اشاره کرد.
سواری این خودرو نیز تقریبا مشابه vs5 است و میتواند نظر خریداران را به خود جلب کند. به طور کلی این محصول یک کراساوور خانوادگی است که در صورت تعیین قیمت مناسب برای آن خریداران زیادی را میتواند متقاعد کند.
سخن پایانی
با توجه به این که ماموت خودرو از واردکنندگان با سابقه کشور است و تجربه واردات محصولات فولکسواگن را دارد انتظار میرود که در مورد محصولات جتا نیز شرایط خوبی را تجربه کند. به نوعی میتوان گفت یکی از بحثها مهم در خصوص واردات خودرو، خدمات پس از فروش است که ماموت خودرو تجربه لازم را در این زمینه دارد. از طرفی با توجه به استفاده از گیربکس ژاپنی و پیشرانه فولکسواگن در محصولات جتا، خیال خریداران از بابت بخش فنی نیز تا حد زیادی راحت خواهد بود. هنوز مشخص نیست که این خودروها چه زمانی و با چه قیمتی به کشور راه پیدا میکنند و باید منتظر خبرهای جدید بود.
نظر شما