راهنمای جامع کوره های آزمایشگاهی و کاربردهای آن

کوره های آزمایشگاهی یکی از دستگاه های مهم طیف وسیعی از آزمایشگاه های تحقیقاتی و صنعتی هستند.

راهنمای جامع کوره های آزمایشگاهی و کاربردهای آن

به گزارش تیترکوتاه؛ کوره های آزمایشگاهی یکی از دستگاه های مهم طیف وسیعی از آزمایشگاه های تحقیقاتی و صنعتی هستند. به طور کلی کوره های آزمایشگاهی 1200 درجه کاربردهای متعددی از قبیل خاکستر سازی، سنتز انواع نانو ذرات و نانو لوله های کربنی، ذوب و ... دارند. این کوره ها به شکلی ساخته شده اند که داخل محفظه حرارتی، دما کاملا به شکل یکنواخت احساس می شود. از طرف دیگر با استفاده از مواد اولیه خاص و مقاوم در برابر دما و عایق های ویژه، دمای داخل محفظه به هیچ عنوان اتلاف نمی شود. در این راهنما کاربردها، مزایا و نحوه استفاده از انواع کوره های آزمایشگاهی در پژوهش ها و آزمایش هایی که انجام می دهید، بررسی می شود.

کووره آزمایشگاهی، دستگاهی ضروری برای ساخت نانوذرات

کوره آزمایشگاهی یک محفظه ویژه است که برای انجام طیف گسترده ای از آزمایش ها که نیاز به دقت و دمای بسیار بالا دارند. زیرا این دستگاه کنترل دما ثابت و حرارت در تمام قسمت های داخلی آن یکنواخت نگه داشته می شود. کوره های آزمایشگاهی عمدتا برای بررسی خواص مواد در دماهای بسیار بالا (چه بسا بالای 1000 درجه سانتای گراد) استفاده می شود.

به عنوان مثال در دنیای علم مواد این روزها به سنتز انواع نانو ذرات، چهارچوب های فلزی-آلی، کربن نانو تیوب ها، گرافن و گرافن کوانتم دات و ... توجه ویژه ای می شود. این مواد کاربردهای متعددی مانند ایجاد بسترهای مخصوصی برای دارورسانی هدفمند دارند. در سنتز اغلب این مواد شیمیایی کوره های آزمایشگاهی نقش مهمی دارند.

کوره آزمایشگاهی چیست و چه تفاوتی با آون یا خشک کن آزمایشگاهی دارد؟

در بین تجهیزات آزمایشگاهی، آون یا فور یکی از دستگاه هایی است که به جرات می توان گفت تمام آزمایشگاه های شیمی، میکروبی، داروسازی، صنایع غذایی و ... به آن نیاز دارند. در برخی از این آزمایشگاه ها برای انجام گروهی از تست های بادمای بالا کوره آزمایشگاهی  ضروری است. اما آیا می توان به جای کوره آزمایشگاهی از آون که در همه آزمایشگاه ها وجود دارد، استفاده کرد؟

پاسخ به سوال بالا قطعا خیر است. در حالی که آون و کوره آزمایشگاهی از این لحاظ که هر دو تجهیزات گرمازا در آزمایشگاه هستند، به یکدیگر شباهت دارند، نمی توان هیچ یک را به جای دیگری استفاده کرد. زیرا ساختار و عمکلرد آن ها کاملا متفاوت است.

 

آون آزمایشگاهی دستگاهی چند منظوره است که می تواند در هر آزمایشگاه کاربردهای مختلفی داشته باشد. یکی از مهم ترین کاربردهای آون به عنوان خشک کننده است. در واقع بیشترین استفاده از این دستگاه برای تبخیر حلال نمونه ها و خشک کردن ظروف آزمایشگاهی شسته شده، است. اما این تنها کاربردی که این دستگاه دارد نیست. به عنوان مثال آزمایشگاه های شیمی در سنتز کاتالیست ها می توان از فور استفاده کرد.

آون آزمایشگاهی به هیچ عنوان نمی تواند جای کوره آزمایشگاهی را بگیرد. آون ها معمولا بیشترین دمایی که می توانند ایجاد کنند حدود 200 درجه سانتی گراد است. در صورتی که کوره آزمایشگاهی می تواند تا دمای 1200 درجه و حتی برخی از مدل های این دستگاه تا دمای 2000 درجه را تامین کنند. از طرف دیگر جنس و مواد به کار رفته در کوره به گونه ای است که در برابر چنین دمایی مقاومت بالایی دارند. بنابراین هیچ گاه نمی توانید به جای کوره از آون آزمایشگاهی استفاده کنید.

آشنایی با مزایای استفاده از کوره های آزمایشگاهی 1200 درجه

  • در هر آزمایشگاه طیف وسعی از کاربردها را دارند.
  • نتایج به دست آمده از کوره ها کاملا دقیق است. زیرا به گونه ای طراحی شده اند که نمونه تحت تاثیر دمای یکنواخت و کنترل شده قرار می گیرد.
  • کوره آزمایشگاهی نمونه ها را سریع و بدون ایجاد تغییرات در چرخه های حرارتی و تبدیل عناصر به اکسید های فلزی فرار تبدیل حرارت می دهد.
  • همه انواع کوره های آزمایشگاهی دارای عایق های پشم شیشه ای ویژه ای هستند که به گرمایش یکنواخت و پایین آمدن دما به صورت کنترل شده کمک می کنند. بنابراین نمونه در معرض تغییرات سریع دما قرار نمی گیرد.
  • این کوره ها مجهز به سیستم کنترل پیچیده ای هستند که به کاربر امکان تنظیم دقیق دما و زمان خاموش شدن دستگاه را می دهد.
  • تمام درزهای دستگاه کاملا بسته شده اند. به این ترتیب اگرهنگام حرارت دهی به نمونه گازهای خطرناکی از آن متصاعد شود، قطعا در محیط آزمایشگاه پخش نمی شود.
  • کوره های آزمایشگاهی برندهای معتبر کاملا مطابق استانداردها ساخته می شوند. در نتیجه در صورت رعایت نکات ایمنی اولیه برای استفاده کاربران کاملا ایمن هستند.

برخی از کاربردهای کوره های آزمایشگاهی

  • مهندسی مواد
  • متالورژی
  • کاتالیست ها
  • تهیه شیشه
  • خاکسترسازی
  • تست های محیطی
  • دروکس یا کاهش
  • ذوب
  • قالبسازی
  • پلاستیک و لاستیک
  • نساجی
  • رنگ
  • و ...

جمع بندی و راهنمای خرید کوره های آزمایشگاهی

کوره های آزمایشگاهی یکی از تجهیزات مهم اغلب آزمایشگاه ها هستند که می توانند گرمایش با دمای بالا و کاملا کنترل شده را تضمین کنند. به دلیل دقت بالایی که دارند صنایعی مانند متالورژی، کاتالیست، دارورسانی، قالب سازی، پلاستیک و ... با کاربردهای متعدد مورد استفاده قرار می گیرند. کوره های آزمایشگاهی هم مانند سایر دستگاه ها دارای انواع مختلفی هستند. با جست و جو های اینترنتی و بررسی کاتالوگ های محصولات مختلف و دریافت مشاوره تخصصی از فروشگاه های تجهیزات آزمایشگاهی می توانید بهترین مدل را مطابق با نیازهایتان خریداری کنید. وبسایت فروشگاه رویان ایران تمام اطلاعات لازم را برای خرید کوره های آزمایشگاهی در اختیار شما قرار می دهد.

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد