پشت پرده نوسان شدید قیمت سکه زیر ذره بین تیتر کوتاه؛

حباب سکه ترکید و نرخ ارز سقوط کرد

محمد کشتی آرای گفت: در دو سه روز اخیر قیمت جهانی طلا تغییری نداشته و از طرفی کاهش تقاضا در بازار هم وجود دارد و همین مسئله منجر به کاهش حباب سکه شده و طبیعتا کاهش خرید سکه تاثیر خود را بر کاهش قیمت ارز داشته است.

حباب سکه ترکید و نرخ ارز سقوط کرد

به گزارش تیتر کوتاه، افزایش قیمت طلا و سکه با آغاز سال جدید، ضربه‌ای محکم بر بازار نیمه جان طلا و سکه وارد کرد. بسیاری از افراد تحت تاثیر این بازار ملتهب قرار گرفته و شروع به خرید طلا و سکه کردند، غافل از اینکه در آینده‌ای نزدیک، متحمل ضرر می‌شوند. اکنون کمبود تقاضا در بازار طلا و سکه و کاهش نرخ ارز سبب ریزش شدید قیمت سکه شده است و خریداران سکه از این نوسانات هیجانی و ناگهانی، به شدت متعجب هستند.

در همین راستا به مصاحبه با نادر بذرافشان رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران پرداختیم.

بذرافشان علت کاهش شدید قیمت سکه را با توجه به شرایط کنونی جامعه اینگونه توصیف کرد و گفت: امروز کاهش قیمت طلا علی رغم افزایش ۹ دلاری اونس جهانی، بازارهای داخلی ما با توجه به کاهش قیمت ارز و تا حدودی نبود تقاضا، روند کاهشی قیمت‌ها را داشت. کاهش قیمت سکه نیز به همین دلیل است.

نادر-بذرافشان

وی در رابطه با وضعیت تقاضا در بازار طلا و سکه گفت: در شرایط کنونی همچنان تقاضای بالا برای خرید طلا و سکه وجود ندارد و فقط در زمان اوج گرفتن قیمت ها، یک تا دو روز بازار ملتهب بوده و سپس همان رکود سابق با شدتی بیشتر بر بازار حاکم شد.

در ادامه محمد کشتی آرای نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز در مصاحبه با تیتر کوتاه در خصوص کاهش اخیر قیمت طلا و سکه توضیح داد: قیمت جهانی طلا در چند روز گذشته تغییر چندانی نداشته، اما قیمت ارز حدود ۲ تا ۳ هزار تومان کاهش پیدا کرده است و همین موضوع عاملی شد برای ریزش قیمت طلا و سکه و اگر همین روند ادامه پیدا کند، می‌توانیم شاهد کاهش بیشتر قیمت طلا و سکه در بازار باشیم.

محمد-کشتی آرای

تاثیر کاهش حباب سکه بر نرخ ارز در کشور
 

کشتی آرای روند تاثیر کاهش حباب سکه بر کاهش نرخ ارز را اینگونه توصیف کرد: در دو سه روز اخیر قیمت جهانی طلا تغییری نداشته و از طرفی کاهش تقاضا در بازار هم وجود دارد و همین مسئله منجر به کاهش حباب سکه شده و طبیعتا کاهش خرید سکه تاثیر خود را بر کاهش قیمت ارز داشته است. اکثرا خرید سکه توسط مردم جنبه سرمایه‌گذاری دارد. کاهش نرخ ارز هم در این میان در کاهش داد و ستدها نقش داشته است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تیتر کوتاه مبنی بر علت رونق خرید و فروش طلای کارکرده در چند روز اخیر گفت: نمی‌توان گفت خرید و فروش طلای کارکرده رونق گرفته است، زیرا مدت هاست که این روند وجود دارد و کسانی که هدفشان تبدیل پول به طلا است یا قصد استفاده از این نوع طلا را به عنوان زیورآلات دارند، طلای دست دوم یا طلای کم اجرت خریداری می‌کنند. کسانی هم که قصد سرمایه‌گذاری دارند بهتر است طلای آب شده یا سکه تهیه کنند.اگرچه خرید و فروش طلای دست دوم از سوی اتحادیه طلا و جواهر ممنوع اعلام شده، اما درحال‌حاضر این روند ادامه دارد، زیرا مردم برای تبدیل سرمایه خود به طلا، ترجیح می‌دهند طلایی با اجرت پایین خریداری کنند.

نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران همچنین در مورد نحوه سرمایه‌گذاری بر نقره یادآور شد: افرادی که قصد سرمایه‌گذاری بر نقره را نیز دارند، بهتر است مواد اولیه نقره ( شمش نقره) را خریداری کنند. زیرا زیورآلات نقره اجرت بالایی دارند و در زمان فروش هم زیان بالایی برای فروشنده ایجاد می‌شود. آینده بازار طلا نیز به دلیل متغیرهایی که موجود است، قابل پیش‌بینی نیست.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر