در گفت و گوی تیتر کوتاه با رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران مطرح شد؛

تاکید شهید رئیسی بر رفع دغدغه طلافروشان / زمان خرید و فروش طلا رسید

نادر بذرافشان گفت: با توجه به اینکه اخیرا رئیس‌جمهور شهید نیز به رفع دغدغه طلافروشان نیز اشاره کرده بود، برطرف کردن چالش‌های فعالان صنف طلا و جواهر مستلزم نگاه جدی مسئولان است.

تاکید شهید رئیسی بر رفع دغدغه طلافروشان / زمان خرید و فروش طلا رسید

به گزارش تیترکوتاه، مسئله راه‌اندازی سامانه جامع تجارت ابهامات زیادی را برای صنف طلا و جواهر ایجاده کرده، به گونه‌ای که سبب نارضایتی و اعتراض فعالان این صنف به مواردی همچون ثبت سرمایه اولیه و موجودی آنی در این سامانه شد. مصوبه مالیاتی مجلس شورای اسلامی در سال جدید با موجی از اعتراض اصناف گوناگون همراه بوده است که صنف طلا و جواهر نیز از این مسئله مستثنی نیست. حال پس از گذشت چندین روز از تعطیلی بازار طلا و سکه و ایجاد تغییرات و اصلاحاتی در سامانه جامع تجارت، فعالان این صنف گویا فعالیت‌های اقتصادی خود را از سر گرفته و اقدام به بازگشایی واحدهای صنفی خود کرده‌اند.

در خصوص آخرین وضعیت بازار طلا و سکه پس از ایجاد اصلاحات در سامانه جامع تجارت به مصاحبه با نادر بذرافشان رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران پرداختیم.

بذرافشان در رابطه با بازگشایی واحدهای صنفی طلا گفت: با توجه به مسائل و چالش‌های ایجاده شده برای فعالان صنف طلا و جواهر با سامانه جامع تجارت در چند روز اخیر، فروشندگان بازار طلا و سکه از اواسط هفته گذشته پس از شهادت رئیس‌جمهوری همکاری‌های لازم را انجام داده و شروع به بازگشایی واحدهای صنفی خود کردند، اما متاسفانه ما اکنون وارد سومین ماه سال شده‌ایم و همچنان شرایط بحرانی و التهاب و همینطور رکود و نبود تقاضا در بازار طلا و سکه حاکم است. بخش واحدهای تولیدی طلا دوران سختی را سپری می‌کنند به این معنا که از ابتدای سال میزان تولید حتی به ۱۰ درصد هم نرسیده است و همچنان یک سری نگرانی‌ها و ابهامات نسبت به سامانه جامع تجارت وجود دارد. به علاوه فعالان این صنف شرایط مناسبی برای انجام فعالیت‌های اقتصادی ندارند.

نادر-بذرافشان

وی همچنین در خصوص برگزاری جلسات کارشناسی برای رفع چالش طلافروشان در اتاق اصناف تهران عنوان کرد: به نظر من بهتر است اجرایی شدن برنامه سامانه جامع تجارت برای صنف طلا و جواهر به زمان دیگری موکول شود تا موضوعات مربوط به این مسئله از طریق کارگروه تخصصی که در اتاق اصناف تهران است به صورت کارشناسی و دقیق بررسی شود و ضعف‌ها و مشکلات این سامانه و همینطور تبعاتی که در آینده ممکن است برای صنف طلا و جواهر داشته باشد به شکلی تخصصی و فنی مورد بحث قرار گیرد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در مورد احتمال عدم ادامه کاهش قیمت طلا و سکه توضیح داد: بازارهای جهانی طلا طی ده روز گذشته کاهشی بوده است و بازارهای داخلی هم تحت تاثیر نبود تقاضا، رکود و همچنین ثبات قیمت ارز نوسانات کاهشی خوبی را پشت سر گذاشته است و احتمال کاهش چشمگیر قیمت‌ها نیز وجود ندارد، زیرا پس از گذشت یک ماه درحال‌حاضر ثبات نسبی در بازار طلا و جواهر وجود دارد و مردم می‌توانند به راحتی مبادلات خود را انجام دهند. متاسفانه از ابتدای سال با توجه به اجرایی شدن سامانه جامع تجارت و سردرگمی که فعالان صنف طلا و جواهر نسبت به انجام فعالیت‌های اقتصادی خود دارند، صنعت طلا نتوانسته حضور پررنگی داشته باشد. واحدهای تولیدی طلا نیز دچار آسیب‌های اقتصادی، معیشتی و اجتماعی شده‌اند. با توجه به اینکه شعار امسال، جهش تولید با مشارکت مردمی بوده است، اما این موضوع در اصناف به خصوص صنف طلا و جواهر نمود پیدا نکرده است.

نادر بذرافشان در رابطه با تاکید رئیس‌جمهوری شهید بر رفع دغدغه طلافروشان یادآوری کرد: با توجه به اینکه اخیرا رئیس‌جمهور شهید نیز به رفع دغدغه طلافروشان نیز اشاره کرده بود، برطرف کردن چالش‌های فعالان صنف طلا و جواهر مستلزم نگاه جدی مسئولان است. بخشی از این مسائل با ایجاد تغییراتی در سامانه جامع تجارت اصلاح شده، اما نیاز به برگزاری جلسات کارشناسی و فنی بیشتری در این زمینه است که می‌تواند نقش مهمی در ثبات آینده اقتصادی فعالان این صنف داشته باشد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تیتر کوتاه مبنی بر تغییرات و اصلاحات ایجاد شده در سامانه جامع تجارت برای صنف طلا و جواهر توضیح داد: بخش ثبت سرمایه اولیه توسط فعالان صنعت طلا در سامانه جامع تجارت حذف شده و قرار بر این است که فقط افرادی که صادرات، واردات و تولید شمش از معادن طلا را دارند باید در این سامانه ثبت موجودی کنند. همچنین ثبت آنی سرمایه و موجودی نیز به ثبت روزانه تغییر پیدا کرد. با این حال تعدد سامانه‌ها ( سامانه مودیان و سامانه جامع تجارت) همچنان مورد بحث است. متاسفانه ضعفی که وجود دارد این است که در زمان تصویب قانون از اصناف و فعالان صنعت مورد نظر مشورت و اطلاعات لازم گرفته نمی‌شود و در زمان اجرای قانون، بسترهای اطلاع رسانی و زیرساخت‌های لازم فراهم نمی‌شود. در کنار این مشکلات در فضای مجازی نیز مواردی را به صنعت طلا نسبت می‌دهند و اطلاعات غلطی را در خصوص مسئله مالیات مطرح می‌کنند. تمامی این موارد در کنار هم سبب ایجاد شرایط بحرانی برای اصناف و به ویژه صنعت طلا و جواهر شده است.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر