تیتر کوتاه بررسی کرد؛

خرید اقساطی طلا سود آور است؟

رئیس اتحادیه رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران از عدم نظارت اتحادیه بر خرید و فروش قسطی طلا در بازار خبر داد.

خرید اقساطی طلا سود آور است؟

خرید طلا از گذشته تا کنون یکی از مطمئن‌ترین روش‌های سرمایه گذاری بوده است. به دلیل ارزش ذاتی و  قابلیت حفظ ارزش طلا در برابر تورم ، این فلز گرانبها همواره مورد توجه سرمایه گذاران و حتی مردم عادی است. اما با توجه به تورم حاکم بر اقتصاد و بالا رفتن بیش از حد قیمت طلا، تحت تاثیر افزایش نرخ ارز و قیمت جهانی طلا، خرید آن برای مردم دشوار شده و برای رفع این مانع مردم به خرید و فروش اقساطی طلا روی آورده اند. نکته قابل تامل آن است که خرید قسطی طلا تنها به بازار و خرید حضوری ختم نشده و حتی این خرید به صورت آنلاین هم رونق بسیاری گرفته است.

به همین سبب برای بررسی بیشتر سود یا زیان آور بودن خرید قسطی طلا، با نادر بذرافشان رئیس اتحادیه رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران، عباد محمدولی کارشناس حوزه طلا و پیمان مولوی اقتصاددان به گفت و گو پرداختیم.

عدم نظارت اتحادیه بر خرید و فروش قسطی طلا

رئیس اتحادیه رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران در مورد خرید و فروش قسطی طلا گفت: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر بر خرید و فروش طلا به صورت قسطی هیچگونه نظارتی ندارد و این سبک خرید را تایید نمی کند، به دلیل اینکه مردم باید سود اضافی پرداخت کنند که از نظر اقتصادی توجیه ندارد و توافق بین طرفین صورت می‌گیرد.

نادر-بذر-افشان

مشکلات خرید و فروش قسطی طلا

عباد محمدولی نیز عنوان کرد: هیچ شخصی نمی‌تواند به دیگری بگوید که طلا را به صورت قسطی نخرد یا نفروشد. اما با توجه به شرایط پرنوسان بازار، در این شیوه خرید حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از افراد دچار مشکل می‌شوند. برای مثال، بر اساس توافقات صورت گرفته بین خریدار و فروشنده، طلا پس از پرداخت کامل اقساط به خریدار تحویل داده می شود که ممکن است خریدار یا فروشنده از نتیجه این معامله ناراضی باشند، یعنی اگر طلا گران شده باشد، فروشنده بهانه می‌آورد و درخواست پرداخت مابه‌التفاوت مبلغ توافق شده و جدید را می‌کند؛ و اگر طلا ارزان شده باشد، خریدار شاکی می‌شود که چرا باید مبلغ بیشتری را پرداخت کند. به همین دلیل است که خرید و فروش قسطی طلا را توصیه نمی‌کنیم و آن را منطقی نمی‌دانیم. اما اگر قیمت ثابت و آرامش در بازار برقرار بود، بله، می‌توانست معامله‌ای دو سر برد باشد.

عباد-محمد-ولی

فروش طلای قسطی، راهکاری برای سرمایه‌گذاری مطمئن؟

پیمان مولوی نیز در این خصوص اظهار کرد: با توجه به شرایط بازار، ممکن است فروشنده‌ای این امکان را برای خریداران فراهم کند که در قبال دریافت مبلغ مشخصی به صورت ماهیانه، طلا بفروشند. اما نکته حائز اهمیت این است که فروشنده باید نگران باشد زیرا کالایی با نرخ نوسانات بسیار بالا را با قیمت ثابت و در مدت معین می‌فروشد؛ کالایی که در یک بازه زمانی دچار نوسانات زیادی می‌شود ممکن است برای فروشنده زیان آور باشد.

پیمان-مولوی

وی افزود: اگر فروشنده به این نقطه برسد که بتواند بر این اساس طلا بفروشد و این ریسک را بپذیرد، این روش برای فروشنده روش نادرستی به حساب نمی آید. برای خریدار نیز شرایط به همین صورت است؛ به طوری که اگر خریدار بخواهد قطعه‌ای طلا بخرد و پس‌انداز کند، می‌تواند این کار را با خرید طلا به صورت قسطی و با نرخ بهره‌ای مشخص انجام دهد. این سبک فروش توجیه اقتصادی دارد، چرا که خریدار و فروشنده هر دو در حال انجام یک معامله هستند که برایشان توجیه دارد. مانند خرید قسطی لپ‌تاپ یا خودرو برای کسی که می‌خواهد از آن‌ها استفاده کند، این روش نیز برای خریدار و فروشنده سودمند است.

نتیجه گیری

با توجه به نظرات مطرح شده در خصوص خرید و فروش قسطی طلا، می‌توان نتیجه گرفت که این روش به دلیل نوسانات قیمت طلا و عدم نظارت اتحادیه، با ریسک‌های زیادی همراه است و توصیه نمی‌شود. اگرچه در شرایطی که بازار ثبات بیشتری داشته باشد، این روش می‌تواند سودمند باشد، اما در وضعیت فعلی، احتمال بروز مشکلات و نارضایتی طرفین بالاست. از این رو، خرید و فروش قسطی طلا از دید کارشناسان منطقی نیست و بهتر است خریداران و فروشندگان از این شیوه پرهیز کنند تا از پرداخت سود اضافی و مواجهه با نوسانات شدید بازار جلوگیری کنند.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر