اختصاصی تیتر کوتاه؛

بررسی آینده صنف طلا در دولت جدید

نشست خبری اتحادیه طلا و جواهر تهران با حضور رئیس اتحادیه و اعضای هیئت مدیره امروز سه شنبه ۱۶ مرداد ماه برگزار شد.

بررسی آینده صنف طلا در دولت جدید

نشست خبری اتحادیه طلا و جواهر تهران با حضور رئیس اتحادیه و اعضای هیئت مدیره با محور بررسی مسائل و مشکلات صنعت طلا، نحوه کارشناسی و برخورد غیر اصولی برخی سامانه ها با فعالان این حوزه و آینده صنف طلا، جواهر با توجه به روی کار آمدن دولت جدید و بررسی مبحث قاچاق طلا و تاثیر آن بر اقتصاد کشور و این صنف در محل اتحادیه طلا و جواهر تهران برگزار شد.
در این نشست، نادر بذرافشان به مرور اتفاقات سال گذشته پرداخت و اظهار داشت: سال گذشته یکی از پرتنش‌ترین سال‌ها برای صنعت طلا و جواهر بود و با کمک شما دوستان توانستیم شفافیت و واقعیت‌های موجود را به بدنه جامعه انعکاس دهیم.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درخواست توجه دولت چهاردهم به این بخش از اقتصاد کشور را داشت که می‌تواند در اشتغال‌زایی و ارزآوری موثر باشد. وی بیان کرد که اعمال مالیات بر ارزش افزوده در سال ۸۸ به این بخش آسیب جدی وارد کرد و در طی جلسات تخصصی که با مجلس داشتند، متوجه شدند که اصل طلا نباید مشمول ارزش افزوده شود، اما سامانه‌های جدید همچنان مشکلاتی را برای فعالان این صنف ایجاد کرده‌اند.

بذرافشان همچنین به تامین مواد اولیه برای تولید طلا اشاره کرد و گفت که مرکز مبادله طلا و ارز زیر مجموعه بانک مرکزی راه‌اندازی شده و با اتحادیه تهران همکاری دارد. وی افزود که قبل از راه‌اندازی این مرکز، شمش‌های طلا به صورت قاچاق وارد کشور می‌شدند و شفافیت در این حوزه وجود نداشت.

رئیس اتحادیه طلا، نقره، جواهر و سکه تهران، در این نشست اظهار داشت : اتحادیه طلا، نقره، جواهر و سکه تهران حدود ۵ هزار عضو دارد که ۲۵۰۰ عضو دیگر به صورت کیفی و سیار مشغول به فعالیت هستند.

وی بیان کرد: صنف طلا در ایران در شرایطی التهاب‌آمیز و همراه با حاشیه فعالیت می‌کند و با وجود توانایی‌های بالا، به دلیل چالش‌ها و قوانین دست و پاگیر، نتوانسته‌اند به صورت جامع و کامل فعالیت کنند.

بذرافشان به انتقاد از سامانه جامع تجارت پرداخت و اظهار داشت که ۱۲ صنف باید مبادلات خود را در این سامانه انجام دهند، اما کارکرد این سامانه باعث شده که از ظرفیت‌های این حوزه به‌درستی استفاده نشود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرد که در دهه گذشته بخش تولید در این صنف ارتقا پیدا کرده و شرایط خوبی ایجاد شده که می‌تواند نقش محوری در اقتصاد جامعه داشته باشد. با این حال، سامانه‌های مختلف باعث شده‌اند که نتوانیم از این ظرفیت‌ها بهره‌برداری کنیم.

وی به تفاوت در صادرات طلا بین ایران و ترکیه اشاره کرد و گفت که در سال گذشته میزان صادرات طلای ایران ۸۷۵ کیلو بوده است، در حالی که ترکیه از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ بیش از ۷۰۰ تن طلا صادر کرده است. وی افزود که ترکیه ۲۰ سال پیش طلای دست دوم ایران را می‌خرید و امروز به جایگاه بالایی در صادرات طلا رسیده است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران به افزایش حباب سکه در دو سال گذشته نیز اشاره کرد و گفت که جلساتی با بانک مرکزی در این زمینه برگزار شده است. وی اظهار داشت که توجیه اقتصادی ندارد که سکه حباب هشت میلیون تومانی داشته باشد و در صورت تخلیه این حباب، مردم متضرر می‌شوند.

فاطمه مشتاقی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر