جذب بیش از ١٠٥ هزار معلم تا پایان ١٤٠٣

وزیر آموزش و پرورش گفت: دولت سیزدهم بحران مدیریت کمبود که از سوی دولت قبل ۳۵۰ هزار نفر اعلام شده بود را به خوبی مدیریت کرد، گفت: امسال بیش از ۱۰۵ هزار معلم جذب می‌شوند.

جذب بیش از ١٠٥ هزار معلم تا پایان ١٤٠٣

رضامراد صحرایی روز یکشنبه در جلسه هیات دولت که برای نخستین بار به صورت زنده از تلویزیون پخش شد، با ارایه گزارش عملکرد این وزارتخانه در دولت سیزدهم با اشاره به اینکه یکی از مهمترین اقدامات در دولت سیزدهم کاهش فاصله سند تحول بنیادین با صحنه بود، اظهار داشت: نقشه راه این سند بعد از ۱۲ سال و بیش از ۱۰ بار تاکید رهبر معظم انقلاب توسط رئیس جمهور شهید اتفاق افتاد.

وی اضافه کرد: دولت سیزدهم را رهبر انقلاب دولت کار، امید و حرکت نامگذاری کردند که من ۱۲ مصداق را از این عنوان را برای آموزش و پرورش تبیین می کنم.

وزیر آموزش و پرورش یادآورشد: نکته اول اجرای حقیقی سند تحول بنیادین بود که هم در دستور کار رئیس جمهور، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی و آموزش و پرورش قرار گرفت و چند اقدام مهم در این رابطه اتفاق افتاد که مهمترین آن کاهش فاصله سند با صحنه است سند مدرسه در تراز تحول سندی بود که در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شد و اکنون در دستور کار قرار گرفته است.

صحرایی ادامه داد: ماده واحده اجرای نقشه راه، تقسیم کار ملی اجرای سند و تهیه نگاشت حقوقی و نگاشت رسانه ای سند تحول از آن موارد است به ویژه نقشه راه سند تحول بنیادین بعد از ۱۲ سال و بیش از ۱۰ بار تاکید رهبر معظم انقلاب ، توسط رئیس جمهور شهید اتفاق افتاد تا پایان سال ۱۴۱۲ را برنامه ریزی کرده و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسانده است که دستور کار وزرای آموزش و پرورش آینده خواهد بود.

وی بیان داشت: نکته دیگر تقویت کمی و کیفی نظام تربیت معلم کشور است که در این رابطه سیاست ها و ضوابط کیفیت بخشی دانشگاه فرهنگیان تصویب شد و ۱۴ تحول ایجاد کرد که مهمترین آن ها هیات جذب مرکزی برای دانشگاه ، تاسیس پردیس تربیت مربی پرورشی در قم و تاسیس تربیت مدیر مدرسه و همچنین کنکور اختصاصی تربیت معلم و آیین نامه جذب استعدادهای برتر ملی برای معلمی است تا بهترین های کشور، معلم شوند.

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: نکته سوم برنامه هفتم پیشرفت است که ۳۸ حکم برای آموزش و پرورش دارد و به گواه متخصصان بی سابقه است که جهت گیری آن شامل عدالت، تقویت جایگاه مدرسه و دانشگاه تربیت معلم، تقویت امور پرورشی و تربیت بدنی و تربیت مدرسه سازی و تقویت صندوق ذخیره است.

صحرایی افزود: نکته چهارم نهضت ملی مدرسه سازی است و معروف است که در دولت سیزدهم ایران به کارگاه مدرسه سازی تبدیل شد و در این مدت بیش از ۷ هزار مدرسه و ۳۳ هزار کلاس درس ساخته شد.

وی خاطرنشان کرد:همچنین با جهت گیری در مناطق محروم و ۲ هزار و ۷۰۰ فضای ورزشی درون مدرسه ای ساخته و پنج همت تجهیزات برای مدارس ارسال شد و به ویژه جهت گیری ساخت هنرستان ها بارز بود و ۱۹۲ هنرستان جدید تحویل شد و ۳۰۰ هنرستان نیز در دست ساخت است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نکته پنجم رتبه بندی است و کار ۱۰ ساله معلمان به همت دولت سیزدهم انجام شد، گفت: تا این لحظه بیش از یک میلیون و پنج هزار پرونده بررسی شد و در اجرای اول ۹۲۵ هزار پرونده بررسی شد و به طور میانگین ۲۶ درصد حقوق معلمان افزایش پیدا کرد و امروز شاهد مهاجرت معکوس کارمندان از دستگاه های دیگر به آموزش و پرورش هستیم.

صحرایی ادامه داد: آیین نامه مسیر رشد معلمی هم در این مسیر اتفاق افتاد و فارغ از چالشی که در اجرای اول داشت، طرح رتبه بندی یک خاطره شیرین در کام معلمان در تاریخ آموزش و پرورش کشور بود و البته آغاز کار رتبه بندی است زیرا رتبه ها فقط به اندازه پنج سال اعتبار دارد و تنها بخشی از حقوق معلمان باید برای آن تلاش کنند، رتبه است.

وی نکته ششم را بحران کمبود معلم ذکر کرد و افزود: دو نقل وجود دارد یکی به نقل از بطحایی وزیر وقت آموزش و پرورش در اردیبهشت ۱۳۹۷ است که از کمبود ۳۵۰ هزار معلم صحبت کرده و دیگر در ۲۰ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ که مسئولان وزارتخانه اعلام کردند تا پایان سال ۱۴۰۱ نیمی از کل معلمان کشور را از دست می دهیم.

وزیر آموزش و پرورش یادآورشد: دولت سیزدهم این بحران را مدیریت کرد و امروز به یک مساله مدیریت پذیر تبدیل شده است به گونه ای که بیش از ۱۰۵ هزار معلم در سال ۱۴۰۳ جذب می شود و در مجموع ۲۶۳ هزار ردیف استخدامی به آموزش و پرورش داده شده است و این علاوه بر کیفیت معلمان جدید است که در قالب کانون های ارزیابی پیش رفته است.

مصوبه تاثیر قطعی امتحانات نهایی برای ورود به دانشگاه در دولت سیزدهم اجرایی شد

صحرایی اضافه کرد: نکته هفتم مصوبه تاثیر قطعی امتحانات نهایی در راهیابی به دانشگاه ها است، قانونی که در دو مجلس تصویب و به دو دولت ابلاغ شد اما اجرایی نشد و امروز اجرایی شده است که دو نتیجه اصلی و فرعی دارد، نتیجه اصلی آن بازگشت مرجعیت به مدرسه ، برنامه درسی ملی، کتاب و معلم است اما نتیجه فرعی آن عدالت و رشد چشمگیر راه یافتگان مناطق محروم به دانشگاه های برتر است که در هفت استان کاملا مشهود است.

مدارس دولتی در دولت سیزدهم تقویت شد

وی با بیان اینکه تقویت مدارس دولتی در دولت سیزدهم در دستور کار شخص رئیس جمهور شهید بود، گفت: هم لایحه تقویت مدرسه در دستور کار دولت  است و هم ماده واحده کاهش تنوع مدرسه ها و هم در برنامه هفتم چند حکم آمده و هم شیوه نامه ساماندهی معلمان بر این اساس اصلاح شده است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نکته نهم توجه به دانش آموزان تیزهوش است، یادآورشد: احیای باشگاه دانش پژوهان، اصلاح اساسنامه سمپاد، پرداخت شهریه چهار دهک اول تا چهارم در صورت راهیابی به مدارس تیزهوشان و کسب حدود ۴۰ مدال طلا در این دوره و در مجموع ۷۰ مدال طلا، نقره و برنز از افتخارات ماست و فردا میزبان المپیاد جهانی فیزیک هستیم.

صحرایی نکته دهم را احیای امور پرورشی ذکر کرد و گفت: بیش از ۱۱ میلیون روز اردو در سال ۱۴۰۲ برگزار شد؛ اردوگاه ها احیا و ۳۲ هزار پایگاه تابستانی فعال شدند و نهضت ملی اردویی شکل گرفته است.

وی اظهار داشت: همچنین در این دولت نظام مقابله با آسیب های دانش آموزان (نماد) احیا شده و مهارت آموزی اولین و تنها آیین نامه ای بود که در پایان اردیبهشت در هیات وزیران تصویب شد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در پیش از مدرسه، اولین و تنها سند ملی تربیت دوره پیش از مدرسه در این دولت تصویب شد؛ ۳۲ هزار مهدکودک در این دولت ساماندهی شد و کانون پرورش فکری نیز در این مسیر فعالیت چشمگیری دارد.

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار
اخبار