معلمان بخوانند / شگردی برای پول پارو کردن

یک معلم اردبیلی که چند سالی می‌شود در آپارات تدریس می‌کند. این معلم که آموزش ابتدایی و ارشد مدیریت آموزشی خوانده این روزها به واسطه همین فضا به درآمدی نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان رسیده و می‌گوید به دنبال آن بوده تا فرصتی را فراهم کند تا هر کسی که می‌خواهد بتواند از آموزش‌ها بهره‌مند شود و رفته رفته این شبکه با همین نگاه شکل گرفته است.

این معلم که متولد ۶۵ و معلم ابتدایی است، در دانشگاه هم تدریس می‌‎کند و به قول خودش آچار فرانسه است و ریاضی و دروس مختلف را در مقاطع مختلف آموزش می‎دهد. او با اشاره به رونق بیشتر صفحه‌اش در آپارات در دوران کرونا بیان کرد: از حدود ۲ سال پیش از کرونا بود که وارد این فضا شدم و در زمان کرونا از آنجایی که آموزش‌ها بیشتر مجازی شده بودند، خیلی از دانش‌آموزان و حتی معلمان از همان تدریس‌ها استفاده می‌کردند.

مخاطب در بحث آموزش دنبال رسیدن سریع به جواب است، این نکته‌ای بود که آقای معلم بر آن تأکید کرد و افزود: حوصله فردی که دنبال محتوای آموزشی است، نمی‌کشد که درگیر اضافات و توضیحات بیش از حد لازم شود و بچه‌ها هم آموزش سریع را بیشتر می‌پسندند. این نکته‌ای است که در نظرات هم خیلی‌ها به آن اشاره و از آن استقبال کرده‌اند، به همین دلیل می‌توانم بگویم یکی از دلایل موفقیت این آموزش‌ها همین است که کم‌تر به حاشیه پرداخته می‌‍شود و تلاشم این بوده تا در کم‌ترین زمان محتوایی که باید را برسانم.

او همچنین در خصوص بحث درآمدزایی که این روزها رکورددار آن شده، اظهار کرد: نزدیک دو سال است که درآمدزایی به این شکل برایم اتفاق افتاده و قبل از آن چندان قابل توجه نبود اما در ادامه که این حوزه را به صورت مستمر دنبال کردم، این ممارست به لطف خدا من را به اینجا رساند.

چگونگی پیش بردن تدریس حضوری در دانشگاه و مدرسه همزمان با تولید محتوای مجازی هم موضوع دیگری بود که این معلم در پاسخ به آن گفت: این جریان زمان زیادی از من می‌گیرد و روزی حدود ۶ ساعت برای ویدئوها وقت می‌گذارم. گاهی تا نیمه شب مشغول ثبت و ضبط ویدیوها هستم چرا که از منابع مختلف برای هر کدام از آنها استفاده می‌کنم و حالا که علاوه بر دوره ابتدایی سراغ دوره متوسطه اول هم رفتم گاهی ممکن است به طور میانگین ۸ ساعت زمان برای یک ویدئو صرف کنم. آموزش مسئله حساسی است و اگر تنها یکبار اشتباهی رخ دهد مخاطب اعتمادش را از دست می‌دهد به همین دلیل تمام محتواها باید خیلی دقیق و کامل باشد.

این معلم که ابتدا کارش را با یک لپتاپ شروع کرده بود، درباره امکاناتی که برای تولید محتوا از آن استفاده می‌کند، عنوان کرد: نیازی به امکانات خاصی نیست من حتی میکروفون هم نداشتم و گوشیم را تبدیل به میکروفون کرده بودم چرا که هیچ میکروفونی آن کیفیت را ندارد. در کنار اینها از برنامه اسکرین رکوردر( ضبط تصاویر از صفحه نمایش) استفاده کردم. واقعیت این است که پیش رفتن در این فضا بیشتر از آنکه به امکانات نیازمند باشد به خلاقیت احتیاج دارد. من برای ساخت خیلی از اسلایدها از پاورپوینت استفاده می‌کنم و خیلی‌ها با دیدن آن تعجب می‌کنند. همچنین این درست است که نرم‌افزارها و افکت‌های خاص جذابیت بصری ایجاد می‌کند اما مخاطبان در بحث ویدیوهای آموزشی به دنبال خود مطلب‌اند تا بحث دیگری.

حضور در فضاهای دیگر برای بارگذاری و انتشار محتوای تصویری از مواردی بود که این معلم بیان کرد ترجیحش آپارات بوده و در این باره توضیح داد: خیلی‌ها به من می‌گفتند که در تلگرام، اینستاگرام و دیگر فضاهایی که وجود دارد فعالیت کنم اما طبق آنچه که تجربه کردم، به نظرم حضور مستمر در یک فضایی مثل آپارات که مخاطبان خودش را دارد خیلی بهتر است و دنبال‌کننده‌ها را پراکنده نمی‌کند. من سایتی هم با نام خودم طراحی کردم که مخاطب راحت‌تر می‌تواند از طریق آن به همان ویدئوها در آپارات دسترسی داشته باشد.

این معلم در آخر با اشاره به ظرفیت آپارات در حوزه محتواهای ویدیویی و تغییرات جدید در نوع درآمدزایی، یادآور شد: با توجه به مخاطبان آپارات این فضا از ظرفیت خوبی برخوردار است. هر چند گاهی پرداخت‌ها با کمی تأخیر مواجه می‌شود اما در اینکه این مجموعه گزینه اول بسیاری از تولیدکننده‌هاست، هیچ شکی نیست.

منبع: رکنا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار
اخبار