تجلی تمام فضایل اخلاقی در شخصیت حضرت عباس(ع)

یک کارشناس مذهبی گفت: از حضرت عباس(ع) به عنوان موسس ارزش‌ها و فضایل اخلاقی یاد می‌شود و به دلیل تجلی تمام فضایل اخلاقی در ایشان باید این حضرت را الگو قرار دهیم.

تجلی تمام فضایل اخلاقی در شخصیت حضرت عباس(ع)

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی شریعتی‌تبار در خصوص روز تاسوعا اظهارکرد: تاسوعا روزی است که امام حسین(ع) با یاران خود در محاصره لشکر دشمنان قرار می‌گیرند اما با روحیه و صلابت ترسی به خود راه نداده‌اند.

وی در خصوص درس‌هایی که روز تاسوعا برای پیروان خود دارد، خاطرنشان کرد: در حدیثی امام صادق(ع) برای معرفی حضرت عباس به ۵ ویژگی از ایشان اشاره می‌کنند؛ اول بصیرت نافذ ایشان است، به معنی آگاهی و دانشی که به موقع و با عمل همراه باشد. دوم ایمان محکم و سوم جهاد و مبارزه خستگی‌ناپذیر در مسیر ولایت و امامت است و در ادامه سربلند بودن در آزمون‌ها، امتحانات الهی و عاقبت‌ بخیری که حضرت با شهادت خود آن را اثبات کردند و تمام شهدا به ایشان رشک می‌بردند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: در غروب روز تاسوعا با حمله لشکر دشمن به خیمه‌های امام حسین(ع) شمر جلو آمد و گفت که از طرف ابن زیاد برای پسران حضرت ام البنین امان‌نامه دارد، اما حضرت عباس(ع) آن را قبول نکرد و ضربه محکمی به دشمنان و افرادی که می‌خواستند ایشان را از ولایت و امامت جدا کنند وارد کردند و این باید درسی برای پیروان ایشان باشد که جلوی دشمن بایستیم و از مسیر ولایت و امامت خارج نشویم.

شریعتی‌تبار افزود: امام حسین(ع) در کربلا به‌ لشکر دشمن گفتند امشب جنگ را به تاخیر بیندازید زیرا که ما می خواهیم به مناجات و راز ونیایش بپردازیم و این نشان‌دهنده عشق و توجه امام حسین(ع) به مناجات و رازو نیایش با خدا است که در هر زمان به یاد خدا بودند.

وی با اشاره به ایثار و وفای به عهد حضرت عباس(ع) گفت: آنطور که در زیارت ایشان می‌خوانیم این حضرت اهل ایثار و از خودگذشتگی هستند و ما نیز امروز در وفای عهد به امام زمان باید حضرت ابوالفضل(ع) را سرلوحه قرار دهیم.

 این کارشناس مذهبی ادامه داد: هنگامی که حضرت عباس(ع) به فرات می‌رسند خودشان آب نمی‌نوشند و به یاد کودکان و زنان تشنه آب می‌آورند و می‌توان نهایت ایثار و از خود گذشتگی را مشاهده کرد و باید از این ایثار و وفای به عهد در زندگی اجتماعی، خانوادگی و سیاسی خود بهره ببریم.

شریعتی تبار با تاکید بر فضایل اخلاقی حضرت عباس(ع) که باید به عنوان الگوی رفتاری مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: صداقت، ایمان، شجاعت، وفا، ایثار، از خود گذشتگی، بصیرت نافذ، دفاع از ناموس  مواردی از فضایل اخلاقی ایشان محسوب می‌شود، همانطور که از ایشان به عنوان موسس فضلیت‌ها و ارزش‌های اخلاقی یاد و تمام فضایل اخلاقی در وجود حضرت عباس(ع) متجلی می‌شود باید ایشان را الگو قرار داده و از آن پیروی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مشکل و گرفتاری در تمام دوران‌ها وجود داشته است و با توجه به رفتاری که امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) در زمان جنگ از خود نشان داده‌اند بدیهی است که اگر حضرت در این زمان زندگی می‌کردند نیز با بصیرت نافذ خود، ایثار، از خودگذشتگی و ولایت‌مداری در مقابل دشمنان ایستادگی می‌کردند.

این کارشناس مذهبی در خصوص حماسه جهانی حضرت عباس(ع) در روز عاشورا اظهار کرد: حماسه بزرگ حضرت عباس(ع) در کربلا ایثار و ازخود گذشتگی ایشان بود که به نمایش گذاشتند و با وجود اینکه خودشان تشنه بودند تلاش کردند از مقابل سپاه دشمن عبور کنند و آب را به کودکان برسانند و با قطع دستان خود تسلیم نشدند.

شریعتی تبار با بیان راه‌های کسب شناخت وآگاهی از شخصیت حضرت عباس(ع) گفت: برای شناخت سیره و شخصیت حضرت عباس(ع) باید اهل مطالعه باشیم، چرا که جوانان با مطالعه احادیث و روایات معتبر که در مورد ایشان وجود دارد، مطالعه تاریخ کربلا، شنیدن سخنان افرادی که در این زمنیه علم دارند و خواندن زیارت‌نامه ایشان می‌توانند شناخت بهتری از حضرت پیدا کنند. همچنین باید از خداوند بخواهیم توفیق شناخت این حضرت را به ما عنایت کند.

انتهای پیام/

منبع: ايسنا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها