سفرنامه محرم / ۱۶

عزاداری محرم در سیستان و بلوچستان / از «شووی‌خوانی» تا «سینه زنی شُنَسُتَکا»

مردم سیستان و بلوچستان در ایام محرم مراسم‌ها و آیین‌های مختلفی دارند که به سبب آن‌ها، عزاداری‌شان متفاوت با دیگر نقاط کشور است؛ سینه زنی شُنَسُتَکا (نشسته)، چاوشی، شووی‌خوانی و ادای رسم خرج امام از جمله آنهاست.

عزاداری محرم در سیستان و بلوچستان / از «شووی‌خوانی» تا «سینه زنی شُنَسُتَکا»

در سیستان و بلوچستان آئین های همچون شوُوی‌خوانی(تعزیه خوانی)، گرفتن روزه توسط اهل سنت در روز تاسوعا و عاشورا و بستن حجله حضرت قاسم (ع) توسط زنان پاکستانی در بلوچستان برگزار می‌شود.

سیستان و بلوچستان دیار مردان و زنان ولایی دارنده بزرگترین افتخار تاریخی به عنوان نخستین خونخواهی در شهادت سرور آزادگان جهان حضرت امام حسین (ع) و یاران گرانقدر ایشان همه ساله در ایام محرم یکپارچه سیاه پوش و عزادار می‌شود و مردم ولایتمدار آن از قرنها پیش با برگزاری آیین‌های ویژه سوگواری عشق و ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت نشان می‌دهند.

سیستان و بلوچستان از جمله مناطقی است که عزاداری منحصر به فردی دارد، در این استان به سبب نوع فرهنگ عمومی مردم منطقه سنت‌ها و آئین‌های عزاداری برای امام حسین (ع) نیز تا حدودی متفاوت است.

بیرق‌های مشکی، خیمه‌های افراشته و لباس‌های مشکی عزا و صدای طبل و سنج و زنجیر از جمله المان‌هایی است که در این ماه در سیستان به چشم می‌خورد، عزاداری ماه محرم در منطقه سیستان با برگزاری مراسم گلدسته گردانی در روستاهای قدیمی این منطقه شروع می‌شود، مراسمی که نمادی از آغاز قیام امام حسین (علیه‌السلام) است.

برگزاری آیین های مذهبی، عزاداری های محرم، تعزیه، مناسک مذهبی در مناسبت های دینی، سحرخوانی، چاوشی و رمضان خوانی نشانه‌ای از اهمیت مذهب و اعتقاد به پیامبران و پیام آوران دینی و ائمه اطهار(ع) در سیستان و بلوچستان است.

گلدسته گردانی

سیستانی‌ها روزها قبل از شروع ماه محرم، خود را آماده کرده و لباس‌های سیاه بر تن می‌کنند و با این عمل خود را با بازماندگان کربلا، عاشورای حسینی همدلی می‌کنند. در شب اول ماه محرم در اغلب روستاهای قدیمی منطقه سیستان مراسم مشعل و چراغ و یا گلدسته روشن می‌شود و عزاداران به نماد آغاز قیام امام حسین (علیه‌السلام) این گلدسته‌ها را در سطح روستا می‌گردانند.

عزاداری-سیستان-۱

شووی‌خوانی

از سنت‌های برجسته محرم در سیستان، شووی خوانی (تعزیه‌خوانی) بوده که یکی از سنت‌های ماندنی در این منطقه است. هر ساله مراسم عزاداری امام حسین (علیه‌السلام) با شووی آغاز می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به روستاهای قلعه‌نو، سه‌کوهه و دولت‌آباد و بنجار شهرستان زابل اشاره کرد.

روز هشتم محرم، تعزیه حر، در روز تاسوعا، تعزیه آقا ابوالفضل (علیه‌السلام) و در روز عاشورای حسینی، تعزیه شهادت امام حسین (علیه‌السلام)، علی‌اصغر (علیه‌السلام) و علی‌اکبر (علیه‌السلام) برگزار می‌شود.

عزاداری-سیستان-2

سینه زنی شُنَسُتَکا

سینه زنی به صورت نشسته که در سیستان به «سینه  شُنَسُتَکا یا سینه سه ضرب معروف» است و قدمتی دیرینه دارد. سینه‌‎زنی  شُنَسُتَکا بدین صورت است که عزاداران در صف‌های منظم نشسته و مداح با خواندن اشعار و مراثی معروف به بحرطویل که حاوی مضامین حماسی و مذهبی است انجام می‌شود و در زمان دم نوحه، سینه زنانی که رو به روی هم بر روی زانو نشسته‌اند، بر زانو می‌زنند و با این حرکت شدت افسوس و حسرت خود از شهادت سالار شهیدان و یاران با وفایش را نشان می‌دهند.

عزاداری-محرم-۴

چاوشی

چه‌وشی یا چاوشی یکی دیگر از سنت‌های مردم سیستان در ماه محرم است. بدین گونه که تنی چند از بزرگان و پیر غلامان خوش صدا پس از اذان مغرب و عشا با صدای حزن‌انگیز و زیبا و با حرکت در کوچه‌ها و معابر روستا، بام منازل، حسینیه و مساجد رفته و با خواندن اشعار و مراثی مردم را برای تجمع در حسینیه و مسجد دعوت می‌کنند و در واقع نوعی فراخوان برای شروع عزاداری است.

عزاداری-۶

سقایی و سقاخوانی

سقاخوانی اوج ارادت مردم این خطه را به حضرت ابا عبدالله (ع) نشان می دهد به گونه ای که در این ایام برخی ارادتمندان به امام حسین (ع) در حالیکه با یک دست مشک آب و با دست دیگر کاسه ای در دست دارند به یاد تشنه لبان کربلا، عزاداران را سیراب می کنند و از سوی دیگر سقا شدن نیز نشان دهنده اوج ارادت مردم این خطه به حضرت ابا عبدالله (ع) است، تا جاییکه در ایام حرکت دسته های عزادار و سینه زن برخی افراد با حمل آب، عزاداران را سیراب می کنند.

برخی از سقاها در گذشته اشعاری سوزناک از تشنگی خاندان رسول الله (ص) در قالب مرثیه سرایی می خواندند.

علم و علامت گردانی

علَم در عزاداری حسینی از ابزارهایی است که در هیئت‌ها و دسته‌های مذهبی به کار گرفته و از نشانه‌های گروه‌های عزادار محسوب می‌شود.

علَم در حقیقت به عنوان سمبلی برای تداعی کردن واقعه کربلا طراحی شده و نشانه‌هایی مانند دست بریده یا شاخه‌های نخل, ابزارآلات جنگ مانند سپر و شمشیر و یا تزیین یک چوب بلند با پارچه‌های سبز و قرمز و نصب ابزار آلات جنگی و غیره از علَم های اصیل محسوب می‌ شود.

در اصطلاح عزاداری حسینی نام علم و علامت، نشانه خاصی است که هر هیئت و دسته ویژه خود دارد و آن را از دسته های دیگر متمایز می سازد و عزاداری شهادت حضرت اباعبدالله یکی از مراسمات و شعائر دینی ما شیعیان بوده و منحصر به یک مراسم آیینی صرف نیست بلکه دارای یک بار معنایی، فکری و فرهنگی گسترده‌ای است.

اهمیت فوق ‌العاده‌ای که این مراسم مذهبی در جامعه ما دارد بر کسی پوشیده نیست و تنها در یک جمله می‌توان از آن به عنوان مراسمی راهبر در اندیشه و عمل شیعیان نام برد.

پرده ‌خوانی

از جمله هنرهای معرکه ‌گیری که در گذشته در استان به خصوص سیستان بیشتر در قهوه خانه ها، بازار، گورستان ها و میادین انجام می شد و ترکیبی از فنون قصه ‌گویی و نقالی بوده را پرده ‌خوانی یا شمایل ‌گردانی، پرده ‌داری و پرده ‌گردانی می ‌گویند.

از مشهورترین پرده ‌های مذهبی، پرده‌ های درویشی است که معمولا از جنس کرباس و مانند طومار است که در حدود سه یا چهار متر طول و یک‌ و نیم تا ۲ متر عرض دارد.

چهره اولیاء و معصومان به ویژه حضرت ابوالفضل (ع)، حضرت امام حسین (ع) و علی‌ اکبر، زیبا و متناسب و اندامشان بزرگتر از دیگران است و اغلب در مرکز پرده قرار دارد و چهره اشقیاء بزرگ، زشت، خشن، ستیزه ‌جو و بی‌ شرم است.

روی این پرده ها که پرده‌ های نقل خوانده می ‌شوند، مجالسی از وقایع زندگانی پیامبر(ص) و برخی غزوات ایشان و حضرت علی (ع)، حوادث زندگانی ائمه و وقایع کربلا، صحنه‌ های از بهشت و جهنم و برخی واقعه ‌های برگرفته از قصص، احادیث و باورهای عامه درباره روز قیامت و کیفر و پاداش گناهکاران و مومنان به تصویر درآمده ‌است.

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها