اختصاصی تیترکوتاه؛

چگونه روند تولید با فناوری‌ های صنعت ۴ هوشمند‌تر می‌ شود؟

امروزه مدیران فناوری اطلاعات در مجموعه‌های صنعتی، مسئول طیف گستردهای از مسائل در بخش تولید کارخانه ها هستند؛ از مواردی همچون امنیت اینترنت اشیا گرفته تا پشتیبانی از عملیات کسب و کاری و مدرن‌سازی کارخانه های هوشمند در این طیف تعریف می‌شوند.

چگونه روند تولید با فناوری‌ های صنعت ۴ هوشمند‌تر می‌ شود؟

به گزارش تیترکوتاه، بیشتر این مدیران روی نقش‌های متغیری متمرکز شده‌اند که فناوری‌های عملیات (OT) و فناوری‌های اطلاعات (IT) را دربرمی‌گیرند. آنها افزون بر تمام این مسئولیت ها با تورم، کمبود بازار کار و محدویت‌های عرضه جهانی در اقتصاد امروز هم رو‌به‌رو هستند.

اولویت های اصلی کسب و کاری برای تولیدکنندگان، تقویت حاشیه سود و همزمان کاهش هزینه های عملیاتی است. برای انجام این کار، مدیران فناوری اطلاعات باید به دنبال راهکارهای صنعت ۴ برای بسط و توسعه کارخانه های هوشمند باشند. تولید هوشمند با کمک فناوری‌های صنعت ۴، عملیات های سازمان‌ها را در بسیاری از صنایع، سریع‌تر، ایمن‌تر، کارآمدتر و سودآورتر می‌کند. در چنین شرایطی رهبران پیشرو باید برای بهبود شفافیت زنجیره تامین، بازتخصیص منابع، برون سپاری عملیات تولید و مدرن سازی کارخانههای هوشمند خود تلاش کنند.
 

ربات‌های هوشمند چگونه ساختار تولید را دگرگون می‌کنند؟

رفته‌رفته ربات‌های گران‌قیمت، حجیم و معمولی پیچ شده به کف کارخانه که قابل انطباق با کارخانه‌های هوشمند نیستند، جای خود را به ربات‌های درون‌لجستیک سازگار و خودکار به نسبت مقرون‌به‌صرفه داده‌اند. ربات‌های درون لجستیک هوشمند، ماشین‌هایی تخصصی هستند که با قابلیت‌ آگاهی هوشمند می‌توانند مستقل از انسان، فرایندهای خاصی را خودکار کنند. کاربردهای زیادی برای این ربات ها تعریف می‌شود، مانند خودکار کردن کارهای روزمره، حمل و نقل یا تحویل کارآمد مواد و شناسایی استعدادهای جدید برای جبران کمبود نیروی کار.

شرکت‌های پیشرو، تحول استفاده از ربات‌های هوشمند درون لجستیک را برای کارآمدتر کردن کارخانه‌های هوشمند خود پذیرفته اند. برپایه  پژوهش گارتنر در زمینه روندهای تولید هوشمند، حدود ۷۱ درصد از تولیدکنندگان بعنوان بخش مهمی از نوآوری کارخانه هوشمندشان در حال پیاده‌سازی یا استفاده از ابزارهای خودکار هستند؛ آنها از ابزارهایی مانند ربات ها، وسایل نقلیه هدایت‌شونده خودکار (AGVs) و ربات‌های متحرک خودکار (AMR) برای رسیدن به این هدف استفاده می‌کنند.

کارشناسان انتظار دارند تا سال ۲۰۲۶ حداقل ۷۵ درصد از شرکت های بزرگ از نوعی ربات هوشمند درون لجستیکی در کارخانه های خود استفاده کنند. دلیل این پذیرش سریع، تقاضای فزاینده برای افزایش فرایندهای خودکار باهدف کاهش هزینه ها و چیرگی بر محدودیت های نیروی کار در بخش تولید است.

نقش‌هایی برای ربات‌های هوشمند در فرایند تولید

مدیران برای اینکه از قابلیت‌های ربات ها استفاده کنند باید بدانند کدام موارد استفاده از ربات های هوشمند بیشتر به عملیات کسب و کاری آنها مرتبط است. بررسی‌های گارتنر نشان می‌دهد، یک ربات هوشمند می تواند دست کم به ۲۹ روش مختلف به عملیات تولید کمک کند. برای مثال، برخی از ربات‌های هوشمند می‌توانند بعنوان بالابر، کامیون یا لودرهای دستی خودران برای حمل و نقل کالا در محیط تولید کارخانه کار کنند یا به کارگران در چیدن کالاها در قفسه ها کمک کنند و یا در جابجایی آنها از ربات به انسان همکاری داشته باشند. تولیدکنندگان می‌توانند سیستم‌های رباتیک خودکار مهندسی شده ای را پیاده‌سازی کنند که ارائه دهنده خدمات پردازش رباتیک هوشمند یا مراکز پردازش فشرده خودکار باشند یا حتی می توانند در انتقال مواد از یک ربات به ربات دیگر کمک کنند. 

ربات‌های هوشمند همچنین می‌توانند برای اهدافی مانند تحویل، تمیز کردن کف، ضدعفونی کردن، بازرسی یا اسکن بکار گرفته شوند. برخی دیگر می توانند بعنوان نرم افزاری برای اتصال ناوگان ربات ها تحت یک پلتفرم نرم افزاری مورد استفاده قرار بگیرند. این راهکارهای نرم‌افزاری نوآورانه، قابلیت‌های نظارت پیوسته و ردیابی موجودی کالاها در محیط کارخانه را به همراه دارند.

مدیریت یکپارچه هوشمند زنجیره تولید با فناوری بینایی ماشین

مدیران فناوری اطلاعات می‌توانند کارخانه‌های هوشمند خود را با جمع‌آوری داده‌ها از ماشین‌های مجهز به دوربین‌های حسی هوشمند و فناوری بینایی ماشین بهینه‌سازی کنند. این فناوری با استفاده از هوش مصنوعی پیشرفته و یادگیری ماشین برای ارتباط داده‌ها، می‌تواند قابلیت رویت‌پذیری در زنجیره تامین، شناسایی مشکلات ریشه‌ای و ارائه شاخص کلیدی عملکرد (KPI) را در کارخانه‌ها ایجاد کند.

فناوری بینایی ماشین با شناسایی مشکلات ریشه ای و نشان‌دادن فرصت هایی برای حل آنها، مسیر رسیدن به راهکارهای عملی از دل داده ها راه هموار می کند. به این ترتیب گزارش‌های لحظه ای درباره فرایندهای مهم تولید در اختیار مدیران اجرایی قرار می‌گیرند که افزایش بازده، کارایی و ایمنی کارخانه را دربر دارد و امکان پوشش‌دادن نقاط کوری را که در دسترس ربات‌های هوشمند نیستند را نیز فراهم می‌کند.

یکی از چالش‌های اولیه در روند پیاده‌سازی راهکارهای فناورانه، تجزیه و تحلیل مقادیر زیادی از داده‌ها است که زمان زیادی از کارمندان می‌گیرد. در این زمینه هم هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای خودکارسازی روال کار و تجزیه و تحلیل داده ها، پاسخگوی این چالش است.

موضوع دیگر اطمینان از اتصال اجزای فرایند تولید به وب و برخورداری از قابلیت دیدی فراتر از چهار دیواری کارخانه است. اگر فناوری بینایی ماشین به‌درستی اجرا شود مدیران می‌توانند دید همه‌جانبه‌ای نسبت به فرایندهای تولید داشته باشند و این بینش را نه تنها از درون کارخانه که از روی نحوه عملکرد زنجیره تامین به دست آورند.

و البته این امکان نیز وجود دارد که شرایطی مثل شکستن، جابه‌جاشدن یا مسدود شدن دوربین‌های حسی هوشمند در بخش تولید کارخانه مانع از عملکرد صحیح هوش مصنوعی ‌شود. برای مثال، اگر وسیله نقلیه ای که وارد محوطه کارخانه می شود پلاکی پوشیده از خاک داشته باشد، فناوری بینایی ماشین قادر به شناسایی آن وسیله نقلیه نخواهد بود.

پیاده سازی راهکارگام نخست پیاده‌سازی راهکارهای تولید هوشمند

مدیران فناوری اطلاعات تولید باید با کنشگران زنجیره تامین خود همکاری کنند تا بدانند که کدام موارد استفاده از ربات‌های هوشمند و فناوری بینایی ماشین برای آنها مناسب‌تر است و بیشترین سود را برای کارخانه های هوشمندشان به همراه دارد. با توجه به موارد استفاده متعدد این فناوری ها، برای مدیران فناوری اطلاعات بسیار مهم است که به شکل همه جانبه‌ای به پیاده سازی این راهکارهای هوشمند رو بیاورند و از ارتباطات و شفافیت در کار خود مطمئن شوند.

رهبران کسب‌وکارها نباید در پی گسترش کمّی کارخانه‌های هوشمند در بازه زمانی کوتاه باشند، زیرا این کار مستلزم توقف زیاد کار کارخانه برای آموزش فناوری‌های جدید به کارگران است. معرفی تدریجی این فناوری ها به کارگران فرصت می دهد تا آنها به تدریج با رویه های جدید سازگار شوند.

نوآوری‌های فناورانه صنعت ۴ پیشرفتی هیجان‌انگیز برای شرکت‌های تولیدی هوشمند است. با سرمایه گذاری روی ربات‌های درون-لجستیکی هوشمند و فناوری بینایی ماشین، مدیران فناوری اطلاعات می‌توانند در عین کاهش هزینه‌ها و مبارزه با محدودیت‌های نیروی کار متوجه ظرفیت واقعی خودکارسازی فرایندهای کارخانه هوشمندشان شوند. کسانی که نتوانند مزایای این فناوری ها را درک کنند از گردونه رقابت عقب می‌مانند.

منبع: forbes.com

محسن قاسمی - مدیر هوشمندسازی کسب‌وکارهای ساخت و تولید شرکت فناپ زیرساخت
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها