شرکت‌های فناوری اطلاعات پیشران تحول در نظام سلامت

زیست‌بوم سلامت دیجیتال و بیمارستان هوشمند که در کشورهای پیشرفته یکی از بسترهای شاخص توسعه بشمار می‌آیند امروز ۱۸ مهر در «نهمین کنگره تخصصی و ششمین کنگره بین‌المللی ساخت بیمارستان و مدیریت تجهیزات» مورد توجه قرار گرفتند.

شرکت‌های فناوری اطلاعات پیشران تحول در نظام سلامت

در این رویداد که در مرکز بین‌المللی همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، متخصصان حوزه فناوری اطلاعات در پنلی با عنوان «زیست‌بوم سلامت دیجیتال، بیمارستان‌های هوشمند» از کاربردها و مزیت‌های فناوری‌های نوپدید چون اینترنت اشیا، کلان داده، هوش‌مصنوعی، رایانش ابری و زنجیره بلوکی گفتند و به بیان چالش‌ها و راهکارهای پیاده‌سازی مفهوم بیمارستان هوشمند پرداختند.

چالش‌های عملی بیمارستان دیجیتال با رویکرد اپراتور سلامت

نداشتن مشاور متخصص تحول دیجیتال و توجه نداشتن به نقش شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات مهم‌ترین چالش‌های بازدارنده در پیاده‌سازی دیجیتالی‌سازی است.

حسینی2

سیدمهدی حسینی، از مدیران ارشد صنعت هوشمند فناپ‌زیرساخت که درباره «چالش‌های عملی بیمارستان دیجیتال با رویکرد اپراتور سلامت» سخنرانی کرد، با اشاره به ابعاد اقتصادی و تجاری صنعت سلامت، دغدغه اصلی نظام سلامت را «بهره‌مندی عادلانه و فراگیر» همه شهروندان از خدمات سلامت با قیمت ارزان و کیفیت بالا دانست بگونه‌ای که مشارکت همه ذی‌نفعان از بیماران و کادر درمان تا تنظیم‌گران و مدیران را دربر داشته باشد.

حسینی در ادامه سه مولفه ارزان‌بودن، کیفیت بالا و مقیاس‌پذیربودن را حلقه گمشده نظام سلامت عنوان کرد و از لزوم صنعتی‌سازی سلامت و جانمایی آن در دسته خدمات گفت و تصریح کرد: برای کاهش هزینه و افزایش کیفیت و مشارکت تمام ذی‌نفعان باید اپراتورهای سلامت با فناوری‌های نوپدید چون اینترنت اشیا، کلان داده، هوش‌مصنوعی، رایانش ابری و زنجیره بلوکی در سایه رویکرد اکوسیستمی و پلتفرمی پیشران پیاده‌سازی نظام سلامت هوشمند بشوند.

 به تشریح برخی چالش‌های تحول دیجیتال در حوزه سلامت پرداخت و ابرازکرد: عدم تشخیص و شناخت مسئله، بلوغ ناکافی، نداشتن نقشه راه و راهبرد، نداشتن درک درست از تحول، رویکرد ابزاری بجای رویکرد اکوسیستمی و پلتفرمی، مقاومت دربرابر تغییر، فقدان باور و حمایت عمیق مدیران ارشد، ضعف فرهنگ، استعداد و مهارت، همچنین ضعف حکمرانی و رهبری تحول و عدم تخصیص منابع از چالش‌های کلیدی پیاده‌سازی تحول دیجیتال هستند اما مهم‌تر از همه اینها توجه نداشتن به نقش شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات و البته نداشتن مشاور متخصص در فرآیند دیجیتالی‌سازی است.

وی با بیان اینکه تحول دیجیتال در سازمان‌ها برپایه فناوری‌های تحول‌آفرین انجام می‌شود، درباره اهمیت نقش شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات در تحول دیجیتال در بیمارستان از آمازون، گوگل، متا، آلفابت، فلیپس، زیمنس نام برد که نقش اصلی را سلامت دیجیتال را بازی می‌کنند.

بکارگیری هوش‌مصنوعی مولد در سلامت دیجیتال

فواد قادری، عصو هیات علمی گروه هوش مصنوعی دانشگاه تربیت مدرس و مشاور هوش مصنوعی، واحد صنعت هوشمند فناپ زیرساخت، درباره هوش مصنوعی در سلامت دیجیتال سخنرانی کرد، با بیان اینکه در ارزیابی وضعیت هوش مصنوعی در ایران بیشتر روی چالش‌هایی از جنس ضعف زیرساخت و کمبود داده تمرکز می‌شود، تصریح کرد: برای حل مسائل در صنایع مختلف از همین ابزارهای موجود هم می‌توانیم کمک بگیریم، هم‌اکنون ابزارهای متنوع هوش مصنوعی مولد (Generative AI) در دسترس هست که می‌توانیم از آنها در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت سلامت دیجیتال بهره بگیریم.

قادری

وی در تعریف هوش مصنوعی مولد ابرازکرد: برخلاف هوش مصنوعی کلاسیک که هدف از آن تمایز قائل شدن در نمونه‌های موجود است، در هوش مصنوعی مولد تلاش می‌شود که از نمونه‌های در اختیار برای شناسایی الگوها و ایجاد داده جدید استفاده شود. مدل‌های زبانی بزرگ مانندChatGPT یا Gemini مثالی از هوش مصنوعی مولد هستند.

 

 

 

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد