بررسی عملکرد گلرهای خارجی تاریخ پرسپولیس به بهانه جذب یک برزیلی

امیدواری یحیی به تکرار خاطرات نیلسون با ننکا

پرسپولیس یک گلر جوان برزیلی جذب کرده در حالی که برخلاف مهاجمان، خاطره خوبی از داشتن گلر برزیلی دارد.

امیدواری یحیی به تکرار خاطرات نیلسون با ننکا

به گزارش تیترکوتاه، یحیی گل محمدی طی مشورت با مربی گلرهای این تیم خواهان جذب میگوئل جونیور ملقب به ننکا شد و قرار است به زودی قرارداد نهایی با این دروازه‌بان 19 ساله برزیلی در تهران امضا شود تا به عنوان ذخیره بیرانوند روی نیمکت بنشیند.

وی که در تیم لوندرینا در سری بی برزیل بازی میکند، قرار است چهارشنبه به تهران بیاید و گفته می شود بابت او 100 هزار دلار به باشگاهش پرداخت خواهد شد تا رسما به عنوان هفتمین گلر خارجی پرسپولیس معرفی شود.

هر چند پرسپولیس در خط حمله همیشه مهاجمان بدی با ملیت برزیلی داشته اما حداقل درون دروازه اوضاع بد نبوده و همین باعث شده سرمربی قرمزها امیدوار باشد که این گلر جوان عملکرد خوبی در ایران داشته باشد.

بد نیست به همین بهانه نگاهی کنیم به عملکرد گلرهای خارجی پیشین پرسپولیس.

 

ساشا ایلیچ

بدشانس و ناکام مثل ساشا

پرسپولیس در لیگ سوم حرفه ای یک گلر اهل مقدونیه به نام ساشا ایلیچ داشت که با وجود سابقه نسبتا خوب روزهای چندان خوبی را در این تیم سپری نکرد. ایلیچ زیباترین گل‌ها را دریافت می کرد تا جایی که خیلی ها او را گلری خوب اما بدشانس می دانستند و برخی دیگر معتقد بودند او مشکل بینایی داشته و نمی توانسته به موقع واکنش مناسب نشان دهد. پرسپولیس در آن فصل با وجود داشتن بزرگترین ستاره‌های فوتبال مثل علی دایی، کریم باقری، یحیی گل محمدی، افشین پیروانی، مهرداد میناوند، جواد کاظمیان و ... به مقامی بهتر از پنجم نرسید و البته ایلیچ هم در این ناکامی تیم وینگو بگوویچ نقش موثری ایفا کرد.

 

نیکولوفسکی

کسر 6 امتیاز و 100 هزار دلار برای سکونشینی

در لیگ چهارم پرسپولیس با مدیریت حجت الله خطیب یک گلر دیگر اهل مقدونیه به نام ژان نیکولوفسکی به خدمت گرفت اما علی پروین که مسئولیت فنی تیم را برعهده داشت با این انتخاب موافق نبود و همین کافی بود که این گلر حتی یک دقیقه هم بازی نکند و حتی نیمکت نشین هم نبود. او بعد از پایان سکونشینی و ترک ایران بابت مطالباتش شکایت کرد که ماحصلش کسر شش امتیاز از قرمزها بود. در نهایت هم 100 هزار دلار به جیب زد.

 

آودوکیچ

دروازه‌بانی خوب اما فقط برای آسیا

در لیگ یازدهم پرسپولیسی ها دوباره به دنبال جذب گلر خارجی رفتند و آودوکیچ بوسنیایی را با قراردادی 130 هزار دلاری جذب کردند اما تاخیر در ثبت قرارداد باعث شد فقط مجوز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را کسب کند. او در 7 مسابقه آسیایی عملکرد بسیار خوبی در تیم مصطفی دنیزلی داشت تا جایی که همه منتظر بودند فصل بعدی در لیگ داخلی هم بدرخشد اما برای لیگ دوازدهم توافقی با او صورت نگرفت تا ایران را ترک کند. آودوکیچ یکی از بازیکنان تیم ملی بوسنی در جام جهانی 2014 برزیل بود.

 

نیلسون

درخشش عقاب سیاه در روزهای بد پرسپولیس

پرسپولیس در لیگ دوازدهم کار را با مانوئل ژوزه پرتغالی شروع کرد و او نیز برای دروازه یک گلر باتجربه برزیلی به نام نیلسون را به ایران آورد. البته آن فصل ژوزه ماندگار نشد و در ادامه جایش را به یحیی گل محمدی داد. پرسپولیس در آن فصل عملکرد خوبی نداشت و در رده هفتم لیگ قرار گرفت اما نیلسون با عملکرد خوبش توانست نمره قبولی بگیرد و ماندگار شود. در فصل بعد او درخشید و در 18 بازی از 30 بازی کلین شیت کرد و با دریافت فقط 15 گل تبدیل به یکی از بازیکنان برتر لیگ شد. نیلسون فصل بعد هم گلر اول قرمزها بود اما حضور سوشا مکانی و اختلافاتی که بین آنها پیش آمد، کارش را سخت کرد و در نیم فصل مجبور به جدایی شد و البته کار او هم مثل خیلی از خارجی دیگر به شکایت از پرسپولیس کشید.

 

لوبانوف

ملی‌پوشی که نیمکت نشین شد

پنجمین گلر خارجی پرسپولیس دروازه بانی از ازبکستان بود. لوبانف در نیم فصل لیگ پانزدهم با نظر برانکو ایوانکوویچ و با قراردادی یک و نیم ساله به پرسپولیس پیوست تا جانشین سوشا مکانی شود اما عملکرد چندان خوبی نداشت و نیمکت نشین شد. او امیدوار بود در لیگ شانزدهم بازی کند اما قرمزها بیرانوند را خریدند و او هم که یکی از گلرهای تیم ملی ازبکستان بود، ترجیح داد قراردادش را فسخ کند و به کشورش برگردد.

رادوشوویچ

پرافتخارتر از ستاره‌های ایرانی!

برانکو که به دنبال ذخیره مناسب برای بیرانوند بود، برای لیگ شانزدهم سراغ هموطن خود بوژیدار رادوشوویچ رفت و در پایان همان فصل هم طلسم قهرمان نشدن های پرسپولیس شکست هر چند که گلر اصلی همچنان بیرانوند بود. رادو به خاطر نشان دادن تعصب و البته گله نکردن از نیمکت نشینی تبدیل به چهره محبوبی شد و پنج فصل گلر دوم پرسپولیس بود که ماحصلش 5 قهرمانی لیگ برتر، 3 قهرمانی در سوپرجام و 2 نایب قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا بود و تبدیل به یکی از پرافتخارترین بازیکنان تاریخ پرسپولیس شد آن هم فقط با 38 بازی در پنج فصل!

مهدی محمدی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها