سهل انگاری دولت خاتمی درباره قرارداد خرید خوراک اتیلن/ امکان مصادره یک پتروشیمی

رئیس صندوق بازنشستگی چندی قبل اعلام کرد که به تقاضای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرونده قدیمی اختلاف حساب پتروشیمی مهر و پتروشیمی جم متعلق به این وزارت خانه بابت قرارداد خرید خوراک اتیلن به مراجع قضایی ارسال شده و امکان مصادره پتروشیمی مهر توسط وزارت کار وجود دارد.

سهل انگاری دولت خاتمی درباره قرارداد خرید خوراک اتیلن/ امکان مصادره یک پتروشیمی

به گزارش خبرنگار نفت تیتر کوتاه، چندی قبل مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در جمع سفرای کشورمان در خارج از کشور از آماده شدن بسته های جذب سرمایه گذاری خارجی در این نهاد خبر داد. در نمایشگاه سال جاری نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی نیز استقبال قابل توجهی از سوی مهمانان خارجی از طرح های پتروشیمی ایران صورت گرفت که بازتاب قابل توجهی در رسانه ها داشت.

با این همه گاهی یک اتفاق خارج از اراده مجموعه وزارت نفت، می تواند باعث شود که بخش عمده ای از تلاش ها برای جذب سرمایه گذاری خارجی در حوزه پتروشیمی نقش بر آب شود، یا دست کم سرمایه گذاران بالقوه را با تردید مواجه سازد. به نظر می رسد تهدید به مصادر شدن شرکت پتروشیمی مهر توسط یک وزارت خانه دولتی در حالی که این شرکت دارای سرمایه گذار خارجی نیز هست، تبعاتی به مراب فراتر از چهارچوب مرزهای کشور به همراه داشته باشد.

شرکت پتروشیمی مهر در سال 1381 با مشارکت سرمایه گذاران خارجی از کشورهای نظیر تایلند و ژاپن در زمینی به مساحت 13 هکتار در عسلویه و منطقه ویژه اقتصادی پارس، تاسیس شد، این مجموعه که به تولید گریدهای مختلف پلی اتیلن سنگین ( ۷۰۰۰F ,2208G ,5200B و …) مشغول است از نظر مالکیت مسیر پر فراز و نشیبی را طی نموده است. شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در نهایت به واسطه یکی از شرکت های زیر مجموعه خود به نام ان پی سی اینترنشنال مالکیت 40 درصد از سهام مهر را از آن خود کرد.

سهل انگاری دولت خاتمی درباره قرارداد خرید خوراک اتیلن/ امکان مصادره پتروشیمی مهر توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

مجموعه ای از سرمایه گذاران خارجی از ملیت های مانند ترکیه، سنگاپور و ایتالیا نیز در قالب یک شرکت ثبت شده در سنگاپور مالکیت ۶۰ درصد از سهام پتروشیمی مهر را در اختیار گرفتند، در این بین عمده سهام در اختیار یک شرکت ایتالیایی قرار داشت. ایتالیایی ها خود خریدار محصولات پتروشیمی مهر نیز هستند، سهامدار ایتالیایی طی چند سال با وجود دریافت محصولات به بهانه تحریم از پرداخت پول آن سرباز زد، این مسئله باعث شد تا شرکت ان پی سی به عنوان نماینده هلدینگ خلیج فارس، اقداماتی را در دستور کار قرار دهد که از جمله آن مراجعه به دادگاه بود.

غرامت ۱ میلیارد دلاری
شرکت ایتالیایی که از حمایت برخی دوستان و شرکاء خود در ایران برخوردار بود، به پشتوانه قرارداد حقوقی بسیار محکمی که در اختیار دارد، در دادگاه مدعی شد که اگر در ایران محکوم شود و اموالش مصادره گردد، در محاکم بین المللی علیه ایران شکایت خواهد کرد و غرامت ۱ میلیارد دلاری دریافت می نمایید، متاسفانه بر اساس جریان دادگاه و گفته های کارشناسان، در دولت اصلاحات و در دوره آقای خاتمی قراردادی یکسویه با این شرکت خارجی منعقد شد که جمهوری اسلامی ایران را در دادگاه های بین المللی در موقعیت ضعیفی قرار خواهد داد. در نهایت با وجود آنکه سهامدار خارجی به برخی تعهدات مالی خود عمل نکرده بود، اما قوه محترم قضاییه با در نظر گرفتن مصالح ملی خواست شاکی( هلدینگ خلیج فارس) را اجابت نکرد و از مصادره پتروشیمی مهر توسط این هلدینگ به جای طلب و بدهی سهامدار خارجی جلوگیری نمود.

سهل انگاری دولت خاتمی درباره قرارداد خرید خوراک اتیلن/ امکان مصادره پتروشیمی مهر توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

تصاحب دفتر به زور
طبق اساسنامه ۳ نفر از ۵ نفر اعضای هیئت مدیره نماینده سهامدار خارجی هستند و ۲ نفر نیز نماینده شریک ایرانی، با این همه در یک برهه ای پس از یک سلسله اتفاقات عجیب ۲ نفر اعضای هیئت مدیره که نماینده هلدینگ بودند، خود مدیر عامل را تعیین کردند! دفتر پتروشیمی مهر نیز توسط عده ای ناشناس تصاحب شد که در جریان آن زد و خوردهای نیز صورت گرفت! پس از رای دادگاه، وکلای سهامدار خارجی در معیت مامورین جهت بازپس گیری دفتر مراجعه نمودند.

مصادره توسط وزارت کار
به تازگی رئیس صندوق بازنشستگی اعلام کرد که به تقاضای وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرونده قدیمی اختلاف حساب پتروشیمی مهر و پتروشیمی جم متعلق به این وزارت خانه بابت قرارداد خرید خوراک اتیلن به مراجع قضایی ارسال شده و امکان مصادره پتروشیمی مهر توسط وزارت کار وجود دارد.

سهل انگاری دولت خاتمی درباره قرارداد خرید خوراک اتیلن/ امکان مصادره پتروشیمی مهر توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

بدیهی است که حقوق سهامداران صندوق بازنشستگی باید ایفا گردد، اما دسته ای از صاحبنظران حوزه پتروشیمی معتقدند که در اینگونه پرونده ها باید مسائل کلان و منافع ملی و تلاش ها برای جلوگیری از فراری دادن سرمایه گذاران خارجی نیز مد نظر قرار گیرد، چه بسا رسانه های معاند بدون در نظر گرفتن جزئیات و شیطنت های احتمالی سهامدار خارجی، جمهوری اسلامی را متهم نمایند که بی دلیل اموال سرمایه گذاران خارجی را ملی اعلام و مصادره نموده است. چنین اقداماتی می تواند تاثیر منفی بر تلاش های شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای جذب سرمایه گذاران خارجی بر جای گذارد. یک عضو اتاق بازرگانی در اظهار نظری قابل تامل نوشت : « سرمایه خارجی مانند گنجشک لب پنجره است، برای جذبش خون دلها باید خورد و با پدیدار شدن کوچکترین ریسکی بلافاصله ناپدید می شود.

 

برچسب‌های خبر
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها