کارت سوخت | قیمت بنزین | سهمیه بنزین | بنزین آزاد
گره قاچاق سوخت با تغییر سقف بنزین آزاد باز نمی شود / لزوم اسقاط این خودروها توسط خودروسازان
کارشناس انرژی گفت: تغییر سقف بنزین آزاد تأثیر چندانی بر قاچاق سوخت ندارد، البته مدیریت مصرف سوخت مسئلهای حائز اهمیت است اما این موضوع به تنهایی نمیتواند منجر به جلوگیری از قاچاق سوخت شود.
افزایش قیمت بنزین میتواند تاثیر مستقیمی بر فعالیتهای قاچاق سوخت داشته باشد. زمانی که قیمت بنزین افزایش مییابد، تقاضا برای سوخت قاچاق افزایش مییابد زیرا مصرفکنندگان به دنبال راههایی میگردند تا از افزایش قیمتهای بالای بنزین دولتی فرار کنند. این موضوع میتواند باعث افزایش فعالیتهای قاچاق سوخت شود و در نتیجه مشکلات اقتصادی و امنیتی را به وجود آورد. به همین دلیل کنترل قیمت بنزین و ایجاد سیاستهایی برای کاهش تاثیرات منفی آن بر قاچاق سوخت میتواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد.
محمد علی خطیبی نماینده پیشین ایران در اوپک با اشاره به اینکه تغییر سقف بنزین آزاد تأثیر چندانی بر قاچاق سوخت ندارد، گفت: مدیریت مصرف سوخت از اهمیت بالایی برخوردار است اما این موضوع به تنهایی نمیتواند منجر به جلوگیری از قاچاق سوخت شود.
وی با اشاره به اینکه بخش اعظمی از قاچاق سوخت مربوط به کارتهای جایگاه داران میشود، خاطر نشان کرد: مردم سهمیه ماهانه خود را مصرف میکنند اما ممکن است از طریق کارت سوختهای موجود در جایگاهها شبانه تانکرهای سوخت را پر کند به همین دلیل به نظر میرسد بیشتر قاچاق مربوط به این بخش میشود.
خطیبی با اشاره به اینکه در برنامه هفتم توسعه پیشبینی شده که در طول ۵ سال آینده مصرف بنزین به حدود ۲۰۰ میلیون لیتر برسد، خاطر نشان کرد: این رقم، رقم بسیار بالایی است که نیاز به اقدامات دیگری هم دارد و به تنهایی منجر به کاهش مصرف نمیشود.
این کارشناس انرژی با اشاره به مصرف بالای بنزین در کشور خاطر نشان کرد: متأسفانه مصرف بنزین در کشور ما بالا است و میزان مصرف و تولید با یکدیگر تناسب ندارند، به عنوان مثال سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو به ناوگان اضافه میشود و در کنار آن واردات خودرو را در نظر بگیریم مصرف بنزین به همان تناسب افزایش پیدا میکند.
وی ادامه داد: در مقابل بیش از یک میلیون خودرو وارداتی چه تعداد خودرو فرسوده خارج شده، سال گذشته میگویند ۲۰ تا ۳۰ هزار خودرو فرسوده از ناوگان حملونقل خارج شده است که تعداد قابل توجهی نیست. در حالی که میشود خودروسازان مجاب کرد که در مقابل یک خودرو نو، یک یا دو خودرو اسقاط کنند. تمامی این مقولات مربوط به مدیریت مصرف است که سالهای زیادی است گوشزد میشود و باید به آنها جامه عمل پوشاند در غیر این صورت با مصرف لجامگسیخته موجود با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه راهکارهای برای مدیریت مصرف وجود دارد، خاطر نشان کرد: قطعاً. کشورهایی که خودرو خیلی بیشتر از ما دارند و مصرفشان خیلی کمتر از ماهها است و توانستهاند مصرف را مدیریت کنند.
خطیبی اضافه کرد: متأسفانه روی مصرف کار نشده است. زیرا خودروهایی در ناوگان حملونقل عمومی وجود دارند دوبرابر استاندارد جهانی دارند مصرف میکنند. در صورتیکه اگر با توجه به استاندارد جهانی مصرف بنزین نصف شود، حتی امکان صادرات بنزین نیز فراهم میشود و برای محقق شدن چنین موضوعی باید کیفیت خودروهای داخلی را افزایش داد و به استاندارد جهانی نزدیک شد. هم اکنون میانگین جهانی به این گونه است که در ۱۰۰ کیلومتر، ۴-۵ لیتر بنزین مصرف میشود اما اینکه مصرف بنزین خودروهای داخلی ۱۰-۱۵ لیتر بیشتر قابل قبول نیست.
به گفته این کارشناس انرژی، به نظر میرسد سازمان استاندارد باید نظارت دقیقی بخش شمارهگذاری ما اینها باید نظارت بشود در مقابل یک خودرویی که خودروسازان وارد ناوگان میکنند حداقل یک خودرو را هم خارج بکنند و متأسفانه چنین اقدامی را پیش نمیگیرند که منجر به افزایش کیفیت خودرو می شود.
این کارشناس انرژی خاطر نشان کرد: البته اینها اقدامات اولیه است. اقدامات اساسیتری باید صورت بگیرد. بحث ترافیک، بحث کیفیت خودروها و بحث قاچاق، جلوگیری از قاچاق. الان واقعاً قاچاق رقم آن دقیقاً نمیدانم ولی رقم آن رقم قابل توجهی است. مسئلهای که میتوان از آن جلوگیری کرد سوالی که وجود دارد آنکه الان چطور کارت داریم ولی قاچاق هم وجود دارد. اصلاً قابل قبول نیست.
این کارشناس انرژی در خاتمه یادآور شد: یکی از فلسفههای کارت این بود که مصرف مدیریت بشود خب چرا مدیریت نمیشود. برای اینکه کار را گذاشته و آن را رها کردهاید. چرا که اگر تمامی این اقدامات انجام پذیرد ما به صادرکننده بنزین نیز تبدیل میشویم.
نظر شما