کیوسک آنلاین تیتر کوتاه / ۲۴۴

افزایش قیمت کالاهای اساسی سرعت گرفت / گرمای هوا، کابوس کارگران ساختمانی شد

در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی گذرا و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه‌های اقتصادی و بعضا غیراقتصادی در سراسر جهان داریم.

افزایش قیمت کالاهای اساسی سرعت گرفت / گرمای هوا، کابوس کارگران ساختمانی شد

به گزارش تیتر کوتاه-روزنامه واشنگتن پست(The Washington Post) در تاریخ ۲۹ مه ۲۰۲۴ ( ۹ خرداد ۱۴۰۳) در بخش اقتصادی به گزارش اخبار زیر پرداخت:

  • افزایش قیمت کالاهای اساسی سرعت گرفت

قیمت‌ کالاهای اساسی در استرالیا در ماه آوریل سریع‌تر از آنچه انتظار می‌رفت افزایش یافت و نشان داد که هزینه همه چیز همچنان بالاست و این احتمال را ایجاد می‌کند که بانک مرکزی نرخ‌های بهره را برای یک ماه دیگر در سطح بالای فعلی خود نگه دارد. بهای تمام شده کالا و خدمات برای مصرف‌کنندگان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳.۶ درصد افزایش یافته است که بیش از پیش‌بینی کارشناسان (۳.۴ درصد) بوده است.

  • تشدید تنش در خارومیانه، دامن بازار نفت را گرفت

قیمت نفت افزایش یافت، زیرا یک کشتی دیگر در دریای سرخ مورد حمله قرار گرفت، که همین موضوع تنش در خاورمیانه را قبل از نشست مهم اوپک پلاس بیشتر کرد. قیمت نفت برنت پس از ۱.۴ درصد افزایش در روز سه شنبه به بالای ۸۴ دلار رسید، در حالی که وست تگزاس اینترمدیت نزدیک به ۸۰ دلار معامله شد. یک کشتی فله بر در هنگام عبور از آبراه کلیدی در دریای سرخ مورد حمله قرار گرفت، در حالی که تانک‌های اسرائیلی در تهاجم زمینی خود به مرکز شهر رفح در جنوب غزه رسیده‌اند.

 

روزنامه فایننشال تایمز (Financial Times) نیز در بخش اقتصادی اعلام کرد:

  • گرمای هوا، کابوس کارگران ساختمانی شد

هوای بسیار گرم کار را برای کارگران ساختمانی سخت‌تر کرده و شرکت‌ها را از سرمایه‌گذاری پول در پروژه‌ها منصرف می‌کند که این مسئله به اقتصاد ایالات متحده آسیب می‌زند. انتظار می‌رود تعداد روزهای گرم در سال برای کارگرانی که در فضای باز کار سنگین انجام می‌دهند، به میزان قابل توجهی افزایش یابد. در سال ۲۰۲۰، ۲۲ روز با گرمای شدید سپری شد، اما پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۱۰۰ به حدود ۸۰ روز برسد. این بدان معناست که کارگران در فضای باز ممکن است در آینده با استرس گرمایی بیشتری مواجه شوند.

  • افزایش علاقه مردم به خرید شاسی بلندهای پر مصرف

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، عشق به خودروهای بزرگ‌تر بیش از یک چهارم رشد سالانه تقاضای جهانی نفت و ۲۰ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای CO۲ مرتبط با انرژی را تشکیل می‌دهد. در سال ۲۰۲۳، خودروهای شاسی بلند یا SUV‌ها ۴۸ درصد از کل فروش خودرو در سرتاسر جهان را تشکیل می‌دادند که نسبت به سال ۲۰۱۳ که تنها ۲۰.۵۸ درصد از فروش را داشتند، افزایش بزرگی داشته است. این بدان معناست که افراد بیشتری هنگام خرید وسایل نقلیه، شاسی بلندها را به جای خودروهای کوچکتر انتخاب می‌کنند.

 

روزنامه وال استریت ژورنال (The Wal Street Journal) همچنین در بخش اقتصادی به گزارش موارد زیر پرداخت:

  • آخرین وضعیت قیمت مسکن در اقتصاد اول جهان

داده‌های روز سه‌شنبه نشان داد که رشد قیمت مسکن در ایالات متحده در ماه مارس احتمالاً به دلیل تأثیر افزایش نرخ‌های وام مسکن بر تقاضا، نسبت به مدت مشابه در سال قبل کمتر بوده است. قیمت مسکن از اوایل امسال تا ابتدای سال ۲۰۲۳حدود ۶.۶ درصد افزایش داشته است. آنجو وجا، معاون بخش تحقیقات و آمار FHFA توضیح داد: قیمت خانه‌ها در ایالات متحده در سه ماهه اول به طور پیوسته افزایش یافت. قیمت مسکن حتی با وجود اینکه نرخ وام مسکن حدود ۷ درصد باقی مانده است، سیر صعودی خود را داشته است.

  • لزوم تشکیل کمیته امنیتی برای هوش مصنوعی

شرکت فناوری مستقر در ایالات متحده، OpenAI، مالک ChatGPT، روز سه‌شنبه گفت که کمیته ایمنی و امنیتی را تشکیل داده است که مسئول ارائه توصیه‌هایی در مورد پروژه‌ها و عملیات این شرکت است. نخستین اقدام، ارزیابی و توسعه بیشتر فرآیندهای OpenAI در ۹۰ روز آینده خواهد بود. پس از ۹۰ روز، کمیته ایمنی و امنیت پیشنهادات خود را با کل هیات مدیره به اشتراک خواهد گذاشت. پس از بررسی هیات مدیره آنها، OpenAI به روز رسانی پیشنهادات تایید شده را به گونه‌ای به اشتراک می‌گذارد که ایمنی و امنیت را تضمین کند.

 

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها