کاهش قاچاق سوخت با اولتیماتوم جدید به این خودروها
معاون وزیر نفت گفت: مصرف روزانه بنزین و گازوئیل در بخش حملو نقل کشور به ترتیب ۱۱۸ میلیون لیتر و ۶۵ میلیون لیتر است که میتوان با استانداردسازی خودروها و خارج کردن خودروهای فرسوده از چرخه حملو نقل، این ارقام را به نصف کاهش داد.
کاهش مصرف بنزین امری حیاتی برای محیط زیست و اقتصاد جهانی است. استفاده بیش از حد از بنزین منجر به آلودگی هوا، گرم شدن کرهی زمین، و تغییرات اقلیمی میشود. علاوه بر این، صرفهجویی در مصرف بنزین موجب کاهش وابستگی به منابع انرژی فسیلی و همچنین کاهش انتشار گازهای گلخانهای میشود.
جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در جمع خبرنگاران اظهارکرد: برنامه تولید و مصرف بنزین برای سال ۱۳۹۹ بهاینصورت بود که تولید ۱۰۵ میلیون لیتر و مصرف نیز در مرز ۱۰۵ میلیون لیتر باشد، اما تولید ۹۴ میلیون لیتر و مصرف بهدلیل شیوع کرونا حدود ۷۵ میلیون لیتر بود و فرصت صادرات بنزین برای ایران فراهم شد.
وی افزود: مصرف بنزین از ۷۵ میلیون لیتر در روز سال ۱۳۹۹، در سال ۱۴۰۰ به ۹۱ میلیون لیتر، در سال ۱۴۰۱ به ۱۰۴ میلیون لیتر و در سال ۱۴۰۲ به ۱۱۱ میلیون لیتر رسید.
سالاری میزان مصرف فعلی بنزین در کشور را روزانه ۱۱۸ میلیون لیتر اعلام کرد و گفت: در این سهسال، هر سال حدود ۳ میلیون کارت سوخت برای مردم صادر شد و بهطور متوسط سالانه ۵ میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین کشور افزوده شد.
وی ادامه داد: روزانه ۲۰۵ میلیون لیتر فرآوردههای نفتی در کشور مصرف میکنیم که رشد سالانه ۸ درصدی دارد؛ میزان مصرف در بخش حملونقل با روزانه ۱۱۸ میلیون لیتر بنزین و ۶۵ میلیون لیتر گازوئیل درحالی که ۳۱ میلیون وسیله نقلیه در حال تردد در کشور داریم، رقمی است که با هیچ استاندارد و ملاکی همخوانی ندارد.
معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه خودروهای ایرانی چه در بخش بنزین سوز و چه در بخش گازوئیل سوز پرمصرف هستند، گفت: خودروی بنزینی ما به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش به طور متوسط ۱۲ لیتر بنزین و خودروی گازوئیلی ما به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش ۵۵ تا ۶۰ لیتر گازوئیل مصرف میکند که میتوان با استانداردسازی خودروها و خارج کردن خودروهای فرسوده از چرخه حملو نقل، این ارقام را به نصف کاهش داد.
وی افزود: شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی آمادگی دارد تا در صورتی که این اختیار را به ما بدهند، با استفاده از ظرفیتهای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، طرح اسقاط خودروهای فرسوده و نوسازی ناوگان را با جلب سرمایهگذاران و با کمک سیستم بانکی، اجرایی کنیم.
سالاری با بیان اینکه " خوراک پتروشیمیها را به عنوان سوخت مصرف میکنیم"، گفت: اگر نوسازی ناوگان صورت بگیرد، بخشی از سوخت مایع صرفهجویی شده به پتروشیمیها اختصاص یابد تا با ظرفیت کامل فعالیت کنند و جلوی انحراف سوخت که به قاچاق میانجامد گرفته شود، با همین ۳ اقدام میتوانیم به اندازه ۸۰ درصد درآمد صادرات نفت را برای کشور احیا کنیم.
وی ادامه داد: از ابتدای این ماه، به خودروهای گازوئیلسوزی که در مسیر معین شده در بارنامه خود حرکت نمیکنند هشدار داده میشود و از طریق پایش برخط این ناوگان، میتوانیم روزانه از انحراف ۵ میلیون لیتر سوخت جلوگیری کنیم، سوختی که در مسیر قاچاق از ۳۰۰ تومان در هر لیتر به ۱۳ هزار تومان در هر لیتر میرسد و با دستبهدست شدن چندین باره، از مرزهای کشور خارج میشود.
نظر شما