چگونه طرح تخصیص بنزین، مصرف بنزین را عادلانه میکند؟
با اجرای طرح تخصیص بنزین به هر کد ملی، سهمیه سوخت بهصورت عادلانهتر توزیع میشود و افراد بدون خودروی شخصی نیز از یارانه سوخت بهرهمند خواهند شد.
با اشاره به مزایای طرح تخصیص بنزین به هر کد ملی افزود: این طرح میتواند عدالت در توزیع بنزین را بهبود ببخشد. در حال حاضر، افراد زیادی هستند که خودروی شخصی ندارند و از سهمیه بنزین استفاده نمیکنند، در حالی که افرادی با چندین خودرو از سهمیه بیشتری بهرهمند میشوند. این مسئله به معنای نابرابری در بهرهمندی از یارانههای سوخت است. تخصیص بنزین به هر کد ملی میتواند این نابرابری را کاهش داده و توزیع عادلانهتری را میان مردم برقرار کند.
بهرامی همچنین به چالشهای موجود در سیستم حمل و نقل کشور و نقش آن در افزایش مصرف سوخت اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل اصلی مصرف بالای بنزین در کشور، تنوع کم در سوختهای مورد استفاده در حملونقل و وجود خودروهای فرسوده است.
نایب رئیس دوم کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: متأسفانه، این خودروها هنوز از چرخه خارج نشدهاند و مصرف سوخت آنها بسیار بالاست. این خودروها به طور متوسط ۱۰ تا ۱۴ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف میکنند که بسیار زیاد است. باید به این موضوع توجه ویژهای شود و برنامهای برای خروج خودروهای فرسوده از چرخه حملونقل تدوین شود.
وی همچنین به مسئله قاچاق سوخت به کشورهای همسایه اشاره و بیان کرد: قیمت پایین سوخت در کشور، یکی از عوامل اصلی قاچاق آن به کشورهای همسایه است. علاوه بر بنزین، نفت گاز نیز به قیمتهای بسیار پایین قاچاق میشود. این مسئله نه تنها به اقتصاد کشور ضربه میزند، بلکه باعث افزایش مصرف سوخت و هدررفت منابع ملی میشود. اگر ما بتوانیم مصرف سوخت را مدیریت کنیم و تولید مازاد را صادر کنیم، میتوانیم منابع مالی کشور را افزایش دهیم.
بهرامی بر ضرورت همکاری دولت و مجلس برای اجرای این طرح تأکید کرد و گفت: دولت و مجلس باید با همکاری یکدیگر راهکاری برای مدیریت مصرف سوخت و تحقق عدالت اجتماعی ارائه دهند. این مسئله بسیار حیاتی است و اگر به درستی پیگیری نشود، ممکن است خسارتهای جبرانناپذیری به اقتصاد کشور وارد شود. از این رو، اجرای طرح تخصیص بنزین به هر کد ملی باید بهصورت جدی مورد توجه قرار گیرد و بهزودی عملیاتی شود.
نظر شما