قیمت بنزین | مصرف بنزین | آلودگی هوا
مقصر آلودگی هوا بنزین نیست / تهران ظرفیت این تعداد خودرو را ندارد
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی علت آلودگی هوا را تعداد بالای خودروها دانست و بیان کرد: وقتی خودرویی که در کشور تولید میشود با هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ لیتر سوخت مصرف میکند قطعا آلودگی بالا میرود و ارتباطی به بنزین ندارد.
تولید بنزین به واسطه فرآیند پالایش نفت صورت میگیرد. عوامل مختلفی بر تولید بنزین اثر میگذارند که مهمترین آنها شامل نوع نفت خام، فناوری و تجهیزات استفاده شده برای پالایش نفت، و استانداردهای محیط زیستی و قانونی هستند. نوع نفت خام مورد استفاده برای پالایش، سطح تصفیه مورد نیاز و هزینههای مربوط به تولید، بر کیفیت و قیمت بنزین تولید شده تاثیر میگذارند. همچنین، فناوری و تجهیزات مورد استفاده برای پالایش نفت، تأثیر قابل توجهی بر سودآوری و کیفیت بنزین تولیدی میگذارند. در نهایت، استانداردهای محیط زیستی و قانونی نیز بر تولید بنزین تأثیرگذار هستند و بازار بنزین را تحت تأثیر قرار میدهند.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی رقم مصرف و تولید بنزین را درحالحاضر بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر اعلام کرد و گفت: فعلا تولید و مصرف تقریبا سربهسر است.
جعفر سالارینسب درباره میزان تولید و مصرف بنزین اظهارکرد: درحالحاضر توزیع بنزین طبق روال خودش انجام میشود و البته میزان تقاضا و مصرف بالاست. اما مشکلی در ذخیرهسازی نداریم و بنزین به اندازه کافی و نیاز کشور در مخازن ۸۲گانه کشور وجود داشته و از مسیر نفتکشها، ریل و خطوط به مقاصد منتقل میشود.
وی رقم مصرف را درحالحاضر بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر و میزان تولید هم در همین حد اعلام کرد و گفت: فعلا تولید و مصرف تقریبا سربهسر است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی درباره کیفیت بنزین گفت: سال قبل به خاطر مصرف نفت کوره در نیروگاهها آلودگی هوا بهوجود آمد اما همان زمان در تهران، اصفهان، کرج، اراک و تبریز هیچ نفت کورهای استفاده نشد، زمانی طی ۲۰ سال گذشته اکتانبوسترهایی در کشور استفاده میشد. اما اکنون در ایران منسوخ شده و هم کیفیت اکتان کشور مناسب و هم تولید بنزین یورو است؛ استاندارد نیز روی تولیدات نظارت میکند و هیچگونه آلودگی نداریم.
وی تاکید کرد: اکنون بنزین در تهران کاملا یورو و با استاندارد اروپا توزیع میشود و اکتان آن هم مناسب است و اشکالی ندارد، ایراد در تعداد خودروها، کیفیت و خودروهای تکسرنشین است، وقتی خودرویی که در کشور تولید میشود با هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ لیتر سوخت مصرف میکند قطعا آلودگی هوا بالا میرود و ارتباطی به بنزین ندارد و یا تعداد زیاد خودروهای دیزلی ارتباطی با کیفیت نفتگاز ندارد، تعداد خودرو زیاد است و ظرفیت شهر نمیتواند این تعداد خودرو را در خود جا دهد.
سالاری نسب درباره احتمال تکرار قطع گاز جایگاههای عرضه سیانجی در فصل زمستان امسال گفت: پارسال مقطع کوتاهی این اتفاق افتاد و دلیل آن ناترازی در مصرف و تولید گاز بود، اکنون بالاترین میزان تولید و مصرف گاز را در همسایگان داریم، سال گذشته زمان کوتاهی برخی جایگاهها را برای حفظ فشار از دست دادیم و دوباره برگشتیم.
وی یادآور شد: قابل پیشبینی نیست که امسال چه اتفاقی میافتد، اما ما آمادگی کامل را داریم، مسئولیت ما رساندن سوخت مایع به نیروگاهها، صنایع و حملونقل است و مشکلی از این بابت نداریم.
نظر شما