تیتر کوتاه گزارش می دهد؛

حضور قدرتمند قطعه سازان ایرانی در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو ۲۰۲۴ / افزایش صادرات قطعات خودرو ایران به روسیه

نشست هماهنگی شرکت های حاضر در پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو ۲۰۲۴ با حضور نمایندگان این شرکت ها، مدیر کل دفتر آسیای میانه، روسیه و قفقاز سازمان توسعه تجارت و مدیر پروژه روسیه، رئیس کمیته صادرات و روابط عمومی انجمن قطعه سازان همگن خودرو کشور در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد.

حضور قدرتمند قطعه سازان ایرانی در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو ۲۰۲۴ / افزایش صادرات قطعات خودرو ایران به روسیه

نشست هماهنگی شرکت های حاضر در پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو ۲۰۲۴ با حضور نمایندگان این شرکت ها، مدیر کل دفتر آسیای میانه، روسیه و قفقاز سازمان توسعه تجارت و مدیر پروژه روسیه، رئیس کمیته صادرات و مدیر روابط عمومی انجمن قطعه سازان همگن خودرو کشور در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد.

صادرات از یک نیاز به یک الزام تبدیل شده است

به گزارش تیتر کوتاه در این نشست، ابراهیم دوست زاده مدیر پروژه روسیه انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو کشور در خصوص  رویکرد انجمن قطعه سازان نسبت به موضوع صادرات به ویژه به کشور روسیه توضیح داد: تا پیش از این صادرات برای تولیدکنندگان به عنوان یک نیاز تلقی می‌شد، به این معنا که ما نیاز داشتیم در بازارهای جهانی حضور پیدا کرده، محصول خود را به فروش برسانیم تا هم جزو سوابق ما به حساب‌ آید و هم از درآمد ارزی آن استفاده کنیم، اما در دو سال اخیر موضوع صادرات از نیاز به الزام تبدیل شده است.

ابراهیم-دوست زاده

وی در ادامه افزود: درحال‌حاضر یکی از معضلات بزرگ صنعت قطعه سازی، موضوع ثبت سفارش و تخصیص ارز است. من به عنوان یکی از فعالان این حوزه آماده این هستم تا کالای خود را حتی تا ۲۰ درصد پایین تر از قیمت تمام شده آن در بازارهای جهانی به فروش رسانم، اما در این مسیر از ارز ناشی از صادرات برای تامین مواد اولیه بهره‌مند شوم. در واقع این اقدام در جهت حفظ بازار داخلی انجام می‌گیرد. بنابراین نظر ما بر این است که امسال و همینطور سال آینده بتوانیم شاهد شکل گیری موضوع صادرات باشیم.

این عضو هیات مدیره انجمن همگن قطعه‌سازان خودرو کشور شرط نتیجه بخش بودن نمایشگاه‌ها را در تقویت سطح صادرات، حضور مداوم شرکت‌ها دانست و بیان کرد: مقوله صادرات یک مسئله بلند مدت است، به این معنا که تقویت صادرات با یک یا دو سال حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی به ثمر نمی‌رسد. به عنوان مثال کشور ترکیه که اکنون جایگاه مناسبی در صادرات قطعات و لوازم یدکی خودرو را به اقصی نقاط دنیا دارد، حدود ۱۰ سال در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور پیدا کرده و به مصالعه و بررسی بازار پرداخته تا توانسته به این سطح از صادرات دست پیدا کند.

دوست زاده در رابطه با دستاوردهای ایران در نتیجه حضور در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو یادآور شد: سال ۲۰۲۲ پایون جمهوری اسلامی ایران توسط انجمن صنایع همگن قطعه سازان برای نخستین بار در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو برگزار شد. حدود سه ماه پس از آن طی جلسه‌ای که شهید رئیسی با پوتین رئیس‌جمهوری روسیه داشت، ۸ کار گروه مشترک همکاری بین دو کشور تشکیل شد که یکی از آنها در صنعت خودرو و قطعه‌سازی بود که نتایج مثبت آن درحال‌حاضر نمود پیدا کرده است.

وی افزود: اخیرا لیستی از قطعات مورد نیاز بازار و صنعت خودرو روسیه دریافت کرده ایم که بر اساس آن امسال در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو شرکت می‌کنیم. البته با حضور در نمایشگاه سال‌های گذشته هم توانستیم زمینه صادرات چندین کالای اساسی و حیاتی از جمله باتری خودرو را فراهم کنیم. حتی توافق‌های اولیه برای راه‌اندازی کارخانه باتری‌سازی متناسب با نیاز بازار روسیه و با توجه به شرایط آب و هوایی این کشور انجام گرفت.

وی بر اهمیت ایجاد دفتر انجمن صنایع همگن قطعه سازان در روسیه تاکید کرد و گفت: امسال سرانجام پس از دو دوره حضور در نمایشگاه، شاهد آغاز به کار دفتر انجمن قطعه سازان ایران در شهر مسکو با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستیم. حضور این دفتر در روسیه می‌تواند اثر مثبتی بر جایگاه ایران در این کشور داشته باشد.

مدیر پروژه روسیه انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو کشور در پایان ضمن تشکر از حمایت‌های شرکت شهرک های صنعتی ایران و کمک‌های مادی و معنوی این سازمان در جریان برگزاری پاویون ایران در نمایشگاه مسکو گفت: حمایت و همکاری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور با انجمن قطعه سازان خودرو همواره وجود داشته است، اما به نظر می رسد از نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو  ۲۰۲۴ وارد مرحله تازه ای شود.

اکبر گداری مدیر کل دفتر آسیای میانه، روسیه و قفقاز سازمان توسعه تجارت نیز در این نشست به بیان برخی از آمارها در زمینه صادرات ایران به روسیه پرداخت و گفت: صادرات ما به روسیه در سال ۱۴۰۰ تقریبا ۵۷۰ میلیون دلار بود، در سال ۱۴۰۱، به حدود ۷۵۰ میلیون دلار و در سال ۱۴۰۲ به ۹۵۶ میلیون دلار رسید. علاوه بر این  در حوزه خودرو و قطعات در سال ۱۴۰۱، ما ۱۳.۵ میلیون دلار و در سال ۱۴۰۲، نزدیک به ۶۶ میلیون دلار صادرات داشته‌ایم.

گداری افزود: به اعتقاد من حضور ایران در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو در سال های گذشته سبب این رشد صادراتی شده است که حتی اثرات آن در سال ۱۴۰۳ نیز مشهود است. چرا که آمار صادرات سه ماهه نشان می دهد در سه ماهه نخست ۱۴۰۲، حدود ۷ میلیون دلار و در سه ماهه نخست ۱۴۰۳، بیش از ۱۳ میلیون دلار به روسیه صادرات داشتیم که نشان دهنده رشد ۱۰۰ درصدی است. هدف از بیان این آمار و اطلاعات این است که اگر ما حتی حضور متوسطی در نمایشگاه‌های بین‌المللی داشته باشیم می‌توانیم شاهد رشد چشمگیری در بخش صادرات باشیم.

اکبر-گداری

اکبر گداری ادامه داد: صادرات ایران به روسیه در ۲۰ سال گذشته اندک بوده ، در صورتی که به عراق، افغانستان، قطر و آذربایجان صادرات بیشتری داشتیم. درحال‌حاضر پتانسل حضور ایران در بازار روسیه فراهم شده است.

مدیر کل دفتر آسیای میانه، روسیه و قفقاز سازمان توسعه تجارت همچنین گفت: در سال ۱۳۹۸ ایران یک توافقنامه تجارت ترجیحی را با اوراسیا منعقد کرد که طی آن ۵۰۰ قلم کالا را برای واردات به ایران  و ۳۰۰ نوع کالا نیز برای صادرات از ایران به کشورهای اوراسیا را شامل می‌شد. در میان این کالاها، خودرو و قطعات وجود نداشت، اما در بهمن ماه ۱۴۰۲ در سن پطرزبورگ توافقنامه‌ای میان ایران و کشورهای اوراسیا منعقد شد که بر اساس آن ۸۷ درصد از کدهای تعرفه میان ایران و اتحادیه اوراسیا به صفر رسید. این توافقنامه امضا شده و تا چند ماه آینده به تصویب مجالس کشورها خواهد رسید و پس ازآن اجرایی خواهد شد. بنابراین نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو فرصت مناسبی است تا شرکت‌های ایرانی با شرکای خارجی توافقات لازم را انجام داده و نمونه محصولات را ارائه دهند تا با اجرایی شدن این توافق نامه شاهد رشد تصاعدی نرخ صادرات باشیم.

صادرات خودرو و قطعات با صنایع دیگر متفاوت است

جعفر نصیری رئیس کمیته صادرات انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو کشور نیز در این نشست اظهار کرد: صادرات در هر حوزه اصول و قوانین خاص خود را دارد. صادرات در صنعت خودرو کاملا با صنایع دیگر متفاوت است زیرا به محصولات مورد استفاده در کشورها بستگی دارد.

محمد-نصیری

وی همچنین اضافه کرد: اگر تولیدکننده و قطعه ساز ایرانی محصول با کیفیتی با قیمت رقابتی ارائه دهد به راحتی در بازار کشوری مانند ترکیه ورود می‌کند، زیرا ۶۰ تا ۷۰ درصد خودروهای ترکیه رنو و پژو است که ما سال‌ها بر روی تولید قطعات آنها کار کرده ایم، اما مشکلی که در بازار روسیه با آن مواجه هستیم این است که خودروهای روسی را به اندازه کافی نمی‌شناسیم. بنابراین اگر ما بخواهیم به بازار خودرو روسیه ورود کنیم، علاوه بر تغییرات فنی و مهندسی باید تیم های بازرگانی، صادراتی و حقوقی را نیز به کار گیریم.

حضور ۲۰ قطعه ساز ایرانی در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو ۲۰۲۴

 هاشم حکمه مدیر روابط عمومی انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو کشور نیز در نشست هماهنگی شرکت های حاضر در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو ۲۰۲۴ اظهار کرد:  امسال بیش از ۲۰ شرکت ایرانی در ۵۰۰ متر مربع فضای نمایشگاهی در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو ۲۰۲۴ حضور پیدا می‌کنند. سالن شماره ۴ در مرکز نمایشگاهی اسکپو سنتر به صورت اختصاصی در اختیار پاویون ایران قرار گرفته است.

هاشم-حکمه

وی ادامه داد: پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو ۲۰۲۴ با حمایت همه جانبه سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک های صنعتی و صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری برگزار خواهد شد. ضمن اینکه وزارت صمت، سازمان توسعه تجارت، معاون دیپلماسی وزارت امور خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو نیز در سال های گذشته یاری گر و حامی انجمن قطعه سازان خودرو کشور برای برگزاری این رویداد و توسعه صادرات صنعت خودرو به روسیه بوده اند.

وی در تشریح برنامه های تخصصی و جانبی این نمایشگاه نیز اظهار کرد: پس از سفر دو سال پیش شهید رئیسی به مسکو و دیدار با آقای پوتین، هشت کارگروه مشترک همکاری بین دو کشور تشکیل شد که به واسطه حضور قطعه سازان ایران در نمایشگاه ۲۰۲۲ مسکو یکی از این کارگروه در حوزه صنعت خودرو و قطعات تعریف شد.

به گفته حکمه نخستین جلسه این کارگروه زمستان سال گذشته به صورت آنلاین برگزار شد اما دومین جلسه به صورت حضوری همزمان با نمایشگاه اتومبیلیتی امسال برگزار خواهد شد که می تواند گامی موثر در توسعه همکاری های صنعت خودرو و قطعه سازی ایران و روسیه باشد.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر