در شانزدهمین نمایشگاه متالورژی و فولاد (Metalex۲۰۲۴) مطرح شد:

صنعت فولاد در مرز تهدید / باید به سیاست‌های اقتصادی غیرنفتی توجه بیشتری شود

شانزدهمین نمایشگاه متالورژی، فولاد، ماشین‌آلات و سایر صنایع وابسته ۶ مرداد ماه در محل شرکت نمایشگاه های بین المللی اصفهان با حمایت شرکت فولاد مبارکه برگزار شد.

صنعت فولاد در مرز تهدید / باید به سیاست‌های اقتصادی غیرنفتی توجه بیشتری شود

 شانزدهمین نمایشگاه متالورژی، فولاد، ماشین‌آلات و سایر صنایع وابسته با حضور صنایع بزرگ معدن و فولاد کشور کار خود را در محل نمایشگاههای اصفهان شروع کرد. درآئین افتتاحیه این نمایشگاه که با حضور جمعی از فعالان صنعت فولاد برگزار شد، محمد یاسر طیب نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: سهم ۸ میلیارد دلاری صادرات و ارزآوری زنجیره فولاد در سال گذشته قابل توجه بوده و با رفع چالش‌های موجود برای امسال و سال‌های آینده، این صادرات به راحتی قابل ارتقا است.

وی در ادامه صحبتهای خود تصریح کرد: امروز فولاد به نقطه قوت اقتصاد و صنعت جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است و جایگاه بین المللی ایران در این عرصه ارزشمند و قابل قبول و همچنین قابل ارتقا است.

طیب نیا با عنوان این مطلب که سهم ۴.۵ درصدی این صنعت در اقتصاد ملی سهمی است که به نسبت میانگین جهانی بالاتر از حد خود است، گفت: سهم فولاد در صادرات و ارزآوری با بالغ بر ۸ میلیارد دلار صادرات زنجیره فولاد در سال گذشته قابل توجه بوده و با رفع چالش‌های موجود برای امسال و سال‌های آینده این صادرات به راحتی قابل ارتقا است.

محمد-یاسر-طیب-نیا

دنبال کردن سیاست های اقتصاد بدون نفت

وی ادامه داد: ۸ میلیارد دلار صادرات زنجیره فولاد معادل حدود ۱۶.۵ درصد صادرات نفتی کشور است، اگر سیاست اقتصاد بدون نفت را دنبال می‌کنیم بخش‌های زیادی از تحقق این هدف متوجه فعالان زنجیره فولاد خواهد بود که دور از دسترس هم نیست.

مدیرعامل گروه صنعتی فولاد مبارکه با اشاره به رشد خوب صنعت فولاد در همه بخش‌های تولید، صادرات و فروش طی سال‌های اخیر یادآور شد: اگر رشد اقتصادی کشور طی چند سال اخیر چهار درصد و یا کمتر و حتی منفی بوده است اما رشد صنعت فولاد در همه بخش‌ها حدود ۱۰ درصد بوده است، اما باید توجه داشت که این رشد به صورت متوازن صورت نگرفته و الان باید برای پایداری صنعت تلاش کنیم و بیش از آنچه انتظار از دیگران داشته باشیم باید خود فعالان زنجیره در این زمینه ورود کنند.

وی در بخش دیگر صحبتهای خود تاکید کرد: فولاد مبارکه به عنوان صنعت الگو و پیشرو در زنجیره فولاد و به عنوان مجموعه‌ای که از بالادست تا پایین دست فولاد سرمایه‌گذاری کرده همواره در حوزه اصلاحات پیشرو بوده و طی سه سال اخیر توازن در زنجیره را به طور جدی دنبال کرده است، به جرأت می‌توان گفت در بین صنایع انرژی بر تنها مجموعه‌ای است که با ۱۰۰ درصد ظرفیت علی رغم قطعی برق و گاز کار کرده، فولاد مبارکه بوده و این شرایط به دلیل سرمایه‌گذاری‌های هدفمند در زمینه ایجاد توازن بوده است و باید این اتفاق در حوزه انرژی برق، گاز، آب، زیرساخت‌های مربوط به حمل و نقل، در حوزه زنجیره تأمین و … بیافتد.

طیب نیا با بیان اینکه باید اصلاحاتی در ساختار تولید ایجاد شود، برخی جاها نیازمند اصلاحات تکنولوژی و در برخی موارد نیاز به اصلاحات در ساختار داریم و اگر این اتفاق نیفتد ظرفیت‌های ایجاد شده ناکام خواهد ماند، گفت: بر همه فعالان زنجیره است که به طور جدی به این موضوع ورود کنند، انتظارات از حاکمیت به ویژه در حوزه قوانین، تعرفه‌ها، بهینه کردن و حتی ابطال برخی از مجوزها برای ایجاد توازن در زنجیره به جا است و باید محقق شود.

تولید داخل در مرز تهدید است

وی در خصوص قوانین واردات کشورهای همسایه از جمله عراق گفت: کشورهای همسایه و حتی کشوری مانند عراق که به هر جهت ما در زمینه فولاد و سیاست‌گذاری باید از آنها بالاتر باشیم، به محض اینکه صادرات ایران به عراق تهدید می‌شود، برای حمایت از صنایع داخلی روی صادرات میلگرد ما تعرفه می‌گذارد، امروز همه شرایط رکودی اقتصادی در بازارهای بین المللی را می‌دانید، امروز شرایط در چین به گونه‌ای است که بخش قابل توجهی از تولیدات فولاد را باید با قیمت خیلی پایین صادر کند و این صادرات در بازارهای بین المللی در حال انجام است و بسیاری از کشورها تعرفه‌های آنتی دامپینگ وضع کردند.

وی ادامه داد: ما به عنوان کشوری که در حوزه صادرات در حال فعالیت هستیم اگر در کشور به موقع اقدام نکنیم نه تنها صادرات بلکه تولید داخل نیز تهدید می‌شود و امروز فعالان فولاد از دولت و حاکمیت انتظار دارند نقش صنعت فولاد در رشد اقتصادی را جدی بگیرند و اتفاقات حمایتی را دنبال کنند.

نمایشگاه-متالکس

حضور بیش از ۱۵۰ شرکت کننده در نمایشگاه متالکس

احمد رضا طحانیان مدیرعامل شرکت نمایشگاه های اصفهان در ادامه این مراسم با اشاره به جایگاه صنعت فولاد گفت: حاضران در این نمایشگاه از جایگاه صنعت فولاد به عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع مادر کشور آگاه هستند، این نمایشگاه در فضای بیش از هشت هزار متر برگزار می‌شود بیش از ۱۵۰ شرکت و تولیدکننده در آن حضور دارند.

وی همچنین تصریح کرد: ۷۰ درصد حاضران در نمایشگاه شرکت های خدماتی و تولیدی هستند و ۶۰ درصد این شرکت‌ها از داخل استان و ۴۰ درصد از هشت استان کشور در نمایشگاه حضور دارند و این نشان‌دهنده جایگاه این صنعت و نمایشگاه است.

طحانیان در ادامه افزود: این نمایشگاه با حمایت صددرصدی شرکت فولاد مبارکه برگزار می‌شود همچنین تمام صنایعی که در استان و کشور به عنوان متولی امر فولاد هستند، در نمایشگاه حضور دارند.

وی در پایان صحبتهای خود خاطر نشان کرد: نشست‌های تخصصی در این زمینه برگزار می‌شود و امیدواریم در این چهار روز برگزاری نمایشگاه وظیفه نمایشگاه به عنوان یک شتابگر، تسهیل دهنده و شبکه‌ساز را به بهترین شکل انجام دهیم و میزبان خوبی برای فعالان این صنعت باشیم.

 

طیب-نیا-متالکس-1

اصفهان، پایتخت فولاد کشور است

بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز با اشاره به سهم ۴۰ درصدی اصفهان در تولید فولاد بیان کرد: اصفهان با داشتن ۴۰ درصد تولید فولاد ایران پایتخت فولاد کشور است، این استان با دارا بودن شرکت‌هایی همچون فولاد مبارکه، ذوب آهن، فولاد کویر، فولاد نطنز و … حق دارد که عنوان پایتختی صنعت فولاد را به خود اختصاص دهد.

وی با بیان اینکه از وارد کننده به تولید کننده و حتی صادر کننده تبدیل شدیم، گفت: علی رغم محدودیت های اقتصادی و تحریم های جهانی امروز جزء تولید کنندگان برتر فولاد دنیا هستیم و برای تامین نیازهای فولاد از کشورهای خارج بی نیاز شدیم.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تاکید کرد: علی رغم تحریم‌های چند سال اخیر و محدودیت‌های گاز و برق که سال به سال بیشتر می‌شود و تهدیدی برای صنعت فولاد است، هنوز ما جایگاه دهم را بین تولیدکنندگان فولاد جهان و در بین ۲ میلیارد تن تولید فولاد داریم و اگر محدودیت‌های گاز و برق برداشته شود به ویژه در سال جاری که برق آزاردهنده بود، حتماً ما بین ۶ یا ۷ کشور برتر دنیا قرار خواهیم گرفت.

وی با اشاره به تحریم ها گفت:  نمی‌توان گفت تحریم بی اثر است اما موضوع اصلی بازار است و اگر ما نتوانیم در بازارها خود را عرضه کنیم موفق نخواهیم شد و با وجود گرفتاری‌ها باید با روش‌های غیر مستقیم پیش برویم هر چند در این میان واسطه‌ها سود می‌برند و برای برگرداندن ارز نیز مشکلاتی داریم اما اگر تحریم‌ها و مشکل انرژی برداشته شود حرف زیادی برای گفتن داریم.

گفتنی است شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالوژی فولاد و ریخته‌گری و ماشین آلات وابسته ( Metalex۲۰۲۴) از ۶ شهریور کار خود را در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی اصفهان آغاز کرده و با حضور بیش از ۱۵۰ شرکت کننده داخلی از سرتاسر کشور تا ۹ شهریور به کار خود ادامه می دهد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ناشناس

    این فولاد که زندگی مارا تهدید می‌کنه
    هی هم گسترشش میدن معلومم نیست کیا استخدام میشن
    ابو که میخوره هوارا هم آلوده می‌کنه یه فکری به حال مردم بکنید
    خدا وکیلی کجای ایران مردمی دلسوز ایران وغیور مثل اصفهان داره که شماها دارید قتل عام میکنید

  • علی

    حالا که همه چی گل و بلبل هست پس چرا حقوق کارگران نسبت به سال‌های قبل ماه به ماه کمتر میشه یه کارگر شیفت نصف عمرشو میاد سر کار حداقل حقوق طوری باشه که زمانیکه بازنشسته شد دغدغه زندگی کردن نداشته باشه

  • سرگی پاشا

    مواد خام معدنی کشور را به تاراج بگذارید واسمش را صادرات غیر نفتی بگذارید

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر