حاشیه های مسابقات بین‌المللی کوراش و کشتی با چوخه در بجنورد؛

از نبرد روی تشک آبی تا نیامدن وزیر به خاطر لغو پرواز / سه میلیارد تومان سهم «گود زینل‌خان اسفراین» شد

پای وزیر ورزش به خراسان شمالی نرسید ولی مبلغ دو میلیارد تومان برای توسعه گود تاریخی زینل خان اسفراین اختصاص داد تا از محل این اعتبار توسعه سکوها و روشنایی گود مردمی زینل خان مدنظر قرار بگیرد و همچنین با دستور کیومرث هاشمی مبلغ یک میلیارد تومان دیگر هم بابت برگزاری هر چه بهتر مسابقات کشتی با چوخه اختصاص پیدا کرد

از نبرد روی تشک آبی تا نیامدن وزیر به خاطر لغو پرواز / سه میلیارد تومان سهم «گود زینل‌خان اسفراین» شد

گروه ورزشی تیترکوتاه – نسیم شیرازی: چند روزی هست که خراسان شمالی در تب و تاب میزبانی از رویداد بزرگ کوراش و کشتی با چوخه است. رویدادی که برای خراسان شمالی جزو اتفاق‌های بسیار بزرگ محسوب می‌شود. برای خراسان شمالی که میزبانی از رویدادهای بین‌المللی که هیچ حتی میزبانی از رویدادهای بزرگ کشوری هم جزو اتفاقات نادر در این استان جوان است. خراسان شمالی که تا چند ماه دیگر 20 سالگی‌اش را جشن می‌گیرد در برگزاری رویدادهای ورزشی بین‌المللی هم تجربه‌ی چندانی ندارد و حتی تعداد میزبانی از رویدادهای بزرگ کشوری‌اش انگشت‌شمار و همیشه با اما و اگر همراه بوده است. خراسان شمالی گنجینه فرهنگ‌ها این‌بار با میزبانی از رقابت‌های بین‌المللی کوراش و کشتی با چوخه قد بلندی کرد تا نامش در کشور به گوش برسد و برای چند صباحی هم که شده مورد توجه قرار گیرد. توجهی که حتی از سوی مسئولان استانی هم مورد غفلت واقع شده چه رسد به کشوری!

صحبت از مشکلات و موانع خراسان شمالی برای پیشرفت در این گزارش نمی‌گنجد ولی حالا با برگزاری این رویداد بین‌المللی ورزشی نگاه‌ها به یک سری از مشکلات و البته ظرفیت بالقوه قابل توجه استان برای رقم زدن اتفاق های بزرگ دقیق‌تر شده است.

کوراش - بین‌المللی

کوراش روی تشک آبی، لنگ روی خاک باران زده

اولین مساله‌ای که مورد توجه قرار گرفت میزبانی در شرایط هشدار نارنجی هواشناسی برای بارندگی خراسان شمالی بود. از دو هفته قبل مردم عادی در جریان پیش‌بینی هواشناسی از بارندگی در روزهای 23 و 24 فروردین در خراسان شمالی بودند و برای‌شان سوال بود که چطور این میزبانی به زمانی دیگر موکول نشده است و همانطور که انتظار می‌رفت این رقابت‌ها زیر باران در فضای روباز گود زینل خان اسفراین خراسان شمالی روی تشکی پر از آب که همه می‌خواستند به نحوی خیس شدن آب روی تشک را کنترل کنند برگزار شد و این بی‌توجهی به شرایط جوی از سوی برگزار کنندگان مورد اعتراض رسانه‌ها و افکار عمومی هم قرار گرفت.

پرواز لغو شد و وزیر نیامد

این‌گونه مسابقات فرصت خوبی برای آمدن افرادی چون وزیر ورزش و جوانان به خراسان شمالی است، استانی که باید از فرصت های میزبانی از وزرا بهره لازم را ببرد شاید نباید این فرصت‌ها را به همین راحتی از دست بدهد. فرصتی که با لغو پرواز وزیر ورزش از دست رفت تا سرنخ دیگر مشکل خراسان شمالی یعنی لغو پروازها با وجود کوچک‌ترین ابرها هم دوباره سوژه مورد بحث مردم استان قرار بگیرد چه برسد به این‌که همه می‌دانستند با آمدن باران خوش‌خیالی است که فکر کنیم پرواز تهران به بجنورد لغو نخواهد شد.

کشتی با چوخه 1

وزیر نیامد و سه میلیارد تومان وعده داد

پای وزیر ورزش به خراسان شمالی نرسید ولی مبلغ دو میلیارد تومان برای توسعه گود تاریخی زینل خان اسفراین اختصاص داد تا از محل این اعتبار توسعه سکوها و روشنایی گود مردمی زینل خان مدنظر قرار بگیرد و همچنین با دستور کیومرث هاشمی مبلغ یک میلیارد تومان دیگر هم بابت برگزاری هر چه بهتر مسابقات کشتی با چوخه اختصاص پیدا کرد، اعتباری که اگر پای وزیر به استان می‌رسید و مشکلات و توان ورزش خراسان شمالی را از نزدیک می‌دید شاید راهی برای گرفتن اعتبار بیشتر هم رقم می‌خورد، مثلا اعتباری ویژه برای کوراشی که اعتبار خراسان شمالی شده است و حتی سالن‌های ورزشی که نیازمند تجهیز هستند، یا اماکن ورزشی که نیمه‌کاره اند، بدون استفاده‌اند و یا مانند پیست سوارکاری در حال ساخت هستند و همینطور تقویت رشته‌های ورزشی استان که در گرداب بی‌پولی دست و پا می‌زنند تا جان سالم به در برند.

اتفاق بزرگ میزبانی را نادیده نگیریم

با این‌حال کار بزرگ میزبانی از رقابتی که با حضور 40 کوراش‌کار برتر دنیا که از کشورهای روسیه، فرانسه، هند، قرقیزستان، تاجیکستان، عراق، افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تایلند، لیتوانی و ایران برگزار شد را نباید فراموش کرد، مسابقاتی که با عنوان یادواره پهلوان پوریای ولی در خراسان شمالی و به میزبانی گود زینل‌خان اسفراین در یک روز سخت بارانی برگزار شد و به اتمام رسید. رقابتی که گرچه نتوانست پای وزیر  تازه نفس ورزش را به خراسان شمالی باز کند ولی رئیس فدارسیون ووشو را به بجنورد آورد تا در این رویداد بین‌المللی همپای برگزار کنندگان کنار تیم اجرایی خراسان شمالی باشد.

استقبال مردم حتی زیر باران

نواختن آهنگ محلی خراسان شمالی، برپایی سیاه چادر عشایری و غرفه های صنایع دستی با هدف معرفی ظرفیت های فرهنگی این منطقه یکی از اتفاق‌‌های زیبای این رقابت‌ها بود و حضور مردمی که حتی زیر باران، روی سکوهای خیس از باران هم ایستادند، نشستند و ماندند تا ورزشکاران‌ را تشویق کنند و از تماشای مسابقه‌ای که معلوم نیست نظیرش در استان کی تکرار شود لذت بردند.

کشتی با چوخه

کشتی‌باچوخه ثبت جهانی شود

خواسته استاندار، مسئولان و حتی مردم علاقه‌مند به کشتی با چوخه در خراسان‌شمالی هم ثبت جهانی شدن کشتی‌باچوخه به نام خراسان شمالی است، استانی که هر سال ۱۴ فروردین در همین گود زینل خان با حضور گرم مردم میزبان چوخه‌کاران سراسر کشور بوده است.

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها