چه کسی رکورد آزمون را می‌شکند؟

ارزش مالی فوتبالیست‌های ایرانی در حال سقوط

در حالی که طی سال‌های اخیر برخی فوتبالیست‌های ایرانی ارزشی تا سقف ۲۵ میلیون یورو داشتند اما رفته رفته در سراشیبی قرار گرفتند و در حال حاضر گران‌ترین بازیکن ایرانی تنها ۱۰ میلیون یورو ارزشگذاری شده است.

ارزش مالی فوتبالیست‌های ایرانی در حال سقوط

به گزارش تیترکوتاه، در دوران طلایی فوتبال ایران که ستاره‌های زیادی راهی فوتبال اروپا شدند عنوان ارزشمندترین بازیکن ایرانی به مهدی مهدوی‌کیا تعلق داشت که در سال ۲۰۰۴ و زمانی که ستاره هامبورگ و بوندس‌لیگا بود ۷.۵ میلیون یورو می ارزید و بعد از او جواد نکونام که در لالیگا چهره شد توانست در سال ۲۰۰۹ با ارزش ۸ میلیون یورو رکورد مهدوی‌کیا را بشکند.

طی دهه اخیر نیز ستاره‌های فوتبال توانستند با ارقامی قابل توجه عنوان ارزشمندترین بازیکن ایرانی را به خود اختصاص دهند؛ سردار آزمون با ۲۵، مهدی طارمی با ۲۰ و علیرضا جهانبخش با ۱۸ میلیون یورو.

اکنون اما اگر(به استناد سایت معتبر ترانسفرمارکت) نگاهی به ارزش مالی بازیکنان ایرانی کنیم، به هیچ ستاره‌ای با ارزش بالای ۱۰ میلیون یورو بر نمی‌خوریم. مهدی طارمی که به خاطر درخشش در پورتو در سال‌های اخیر با ۲۰ میلیون یورو ارزشمندترین بازیکن ایرانی بود، رفته رفته قیمت بالای خود را از دست داد و این روزها که در پورتو بیشتر روی نیمکت می‌نشیند، تنها ۱۰ میلیون یورو ارزشگذاری شده است. البته قرار است فصل بعدی طارمی را با لباس اینترمیلان ببینیم و این فرصت را دارد که با درخشش در سری آ بار دیگر ارزش مالی خود را افزایش دهد که البته با توجه به افزایش سن کار بسیار سختی است.

سردار آزمون دیگر بازیکن گران فعلی ایرانی به شمار می رود که مانند طارمی ۱۰ میلیون یورو ارزشگذاری شده است. آزمون زمانی که در روسیه بازی می کرد با ۲۵ میلیون یورو گران ترین فوتبالیست ایران به شمار می رفت اما زمانی که به عضویت بایرلورکوزن آلمان درآمد تنها ۱۲ میلیون یورو می ارزید و اکنون که در رم ایتالیا بازی می‌کند با افت دو میلیون یورویی نیز مواجه شده است.

اوضاع برای علیرضا جهانبخش نیز کاملا ناامیدکننده پیش رفت و در حالی که به خاطر کسب آقای گلی لیگ هلند با آلکمار تا ۱۸ میلیون یورو قیمت گذاری شد در ادامه به خاطر عملکرد نه چندان خوب در برایتون و فاینورد با کاهش مداوم قیمت مواجه شد و در حال حاضر تنها ۳.۷۰ میلیون یورو ارزشگذاری شده است با این حال او – که در پایان فصل قرار است از فاینورد جدا شود - همچنان سومین بازیکن گرانقیمت ایرانی به شمار می‌رود.

رده‌های چهارم تا هفتم جدول بازیکنان ارزشمند ایرانی با ۲.۵ میلیون یورو به مجید حسینی، مهدی قایدی، الهیار صیادمنش و محمد محبی اختصاص دارد که با توجه به شرایط سنی توقع می رفت که در حال حاضر ارزش بالاتری داشته باشند. حسینی سالهاست که در لیگ ترکیه بازی می‌کند، قایدی فصل خوبی در امارات داشت و شاید با انتقال به فوتبال اروپا بتواند ارزش خود را چند برابر کند، صیادمنش که آینده درخشانی را برایش متصور بودند، همچنان در لیگ‌های نه چندان بزرگ اروپایی به عنوان بازیکن ذخیره بازی می‌کند و امید زیادی به گرانتر شدن او نیست اما محبی در لیگ روسیه عملکرد خوبی داشته و شاید او نیز مانند قایدی بتواند با افزایش ارزش مالی مواجه شود.

سامان قدوس، حسین کنعانی، صادق محرمی و احمد نورالهی نیز ۲ میلیون یورو ارزش دارند که با توجه به سن بالا نباید چندان منتظر بالا رفتن ارزش مالی خود باشند.

حالا باید صبر کنیم تا ستاره‌ای در فوتبال ایران پیدا شود که بتواند رکورد ۲۵ میلیون یورویی سردار آزمون را بشکند و با توجه به عملکرد ناامید کننده فوتبال کشورمان در بخش استعدادیابی، بازیکن‌سازی و فوتبال پایه، ممکن است این زمان مدت بسیار زیادی طول بکشد!

 

مهدی محمدی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها