در گفت و گو با مربی تخصصی دو سرعت دوومیدانی ایران مطرح شد:

هنوز نمی‌دانم چرا خط خوردم! / خسارت سنگین عملکرد ضعیف فدراسیون به دو و میدانی

ایمان روغنی گفت: مقصر اصلی تمام مشکلات اعزام، فدراسیون دوومیدانی است. امیدوارم خیلی زودتر انتخابات فدراسیون برگزار شود و رئیس جدید بیاید.

هنوز نمی‌دانم چرا خط خوردم! / خسارت سنگین عملکرد ضعیف فدراسیون به دو و میدانی

گروه ورزشی تیترکوتاه-نسیم شیرازی: دوومیدانی‌کاران تیم‌ملی ایران در حالی به رقابت‌های قهرمانی غرب آسیا عازم بصره شدند که با اتوبوس ایران تا عراق را پیمودند، اتوبوس‌شان در میان راه خراب شد و یک مربی بدون هیچ اعلام قبلی یک‌باره از لیست اعزام خط خورد. به تمام این موارد اعزام نشدن هیچ مربی زنی به مسابقات حداقل در دو روز اتوبوس پیمایی را هم اضافه کنید. بیش از ۵۰ ورزشکار و مربی دختر و پسر در حالی قرار است در بصره روی پیست دوومیدانی به مصاف حریفان خود بروند که فدراسیون دوومیدانی گویا برای تخریب روحیه، روان و جسم ورزشکارانش کمر همت را بسته و از اتوبوس‌های اعزامی صدای گلایه‌ها را می‌توان واضح شنید. به نظر می‌رسد مسئولان وقت فدراسیون دوومیدانی در این‌باره توضیح مفصل و روشنی غیر از نداشتن بودجه و کم بودن منابع مالی باید داشته باشند. در این باره با "ایمان روغنی" تنها مربی که از لیست اعزام خط خورد و می‌شود گفت تنها مربی تخصصی دو سرعت برای این مسابقات هم بود گفت‌وگو گرفتیم که در ادامه بخشی از این مصاحبه را می‌خوانید.

 

ایمان روغنی

مربی تخصصی دو سرعت تیم‌ملی ایران به خبرنگار تیترکوتاه گفت: برای مسابقات غرب آسیا مانند هر مسابقه دیگری تیم دوومیدانی در دو بخش آقایان و خانم‌ها اعزام شد ولی این مشکلات و عدم هماهنگی فدراسیون از جایی شروع شد که دو یا سه هفته پیش باید مانند تمام مسابقات انتخابی برگزار می‌شد تا حق هیچ ورزشکاری در رشته‌ای مانند دوومیدانی که هربار ورزشکاران سعی در ارتقای رکوردهای خود دارند خورده نشود و بهترین‌ها به این مسابقات اعزام شوند ولی متاسفانه این اتفاق در تمام ماده‌ها نیفتاد و این انتخابی خیلی جزئی و فقط در بعضی از ماده‌ها برگزار شد درحالی‌که باید یک انتخابی خیلی پرقدرت روی اصول درست خودش برگزار می‌شد و چالش اصلی فدراسیون برای مسابقات غرب آسیا از همین برگزار نشدن انتخابی شروع شد.

ایمان روغنی افزود: خیلی از ورزشکاران که دیدند اسم‌شان در این مسابقه نیست خورده گرفتند که چرا ما نباید باشیم! این اولین اشکال بزرگ بود، حق خیلی از ورزشکاران خورده شد و این مشکل را خود فدراسیون برای خودش ایجاد کرد که به دلیل برگزار نکردن انتخابی مجبور شد نفرات زیادی را هم با خود به این رقابت‌ها اعزام کند تا شاید یک مقدار عملکرد ضعیفش را با اعزام تعداد زیاد ورزشکاران بپوشاند ولی این به هیچ‌وجه کار درستی نبود چون همین اعزام تعداد زیاد ورزشکاران که از نظر من البته درصورت اعزام درست کار بسیار مثبتی است ولی نه به این شکل و نباید تعداد زیاد باعث می‌شد که کیفیت اعزام به شکلی شود که به دلیل نداشتن هزینه اعزام و پول پرواز با اتوبوس و زمینی ورزشکاران را تا بصره ببرند.

این باعث ناراحتی‌ام شد که از طرف فدراسیون هیچ‌گونه عذرخواهی هم از من نشد و هیچ‌فردی نیامد بگوید که می‌دانیم وسایل جمع کردید، کارهای‌تان را جابه‌جا کردید حداقل توقع داشتم به عنوان مربی که ورزشکارانم همه رکورددارهای ایران و قهرمان‌های ملی کشور هستند و خودم به عنوان مربی فدراسیون و تیم‌ملی حداقل یک عذرخواهی و دلیل قانع‌کننده به من می‌دادند که چرا این اتفاق نیفتاد

 

مربی تخصصی نازنین‌فاطمه عیدیان بیان کرد: اتفاقات بعدی همینطور پشت سر هم افتاد و رسید به جایی که دیروز این تیم بیش از ۵۰ نفر، با اتوبوس به عراق اعزام شد که من باز هم می‌گویم این‌که تعداد زیادی از ورزشکاران بتوانند در مسابقات شرکت کنند خیلی خوب است و ماهیت دوومیدانی به دلیل تعداد زیاد ماده‌هایش همین است ولی این نوع اعزام و عدم هماهنگی باعث ناتوانی در برنامه‌ریزی درست شد و ورزشکاران این مسیر زیاد بالای هزار کیلومتر را با اتوبوس فرستادند، خبری هم که از ورزشکاران دارم این است که گویا اتوبوسی که پسران ما سوار بر آن بودند میان راه خراب می‌شود و چند ساعتی منتظر تعمیر اتوبوس می‌شوند و چیزی که الان می‌دانم این است که تیم آقایان را با ماشین‌های شخصی جدا جدا تا مرز می‌فرستند که بعد از آن‌جا بقیه مسافت را طی کنند و در واقع این ریسک سفر را بالا می‌برد چون تیم از هم جدا شده و شرایط جاده هم سختی خودش را دارد و به نظر من همه‌ی این مشکلات به خاطر عملکرد ضعیف فدراسیون بود که در برگزار نکردن انتخابی ابتدا اتفاق افتاد و بعد در نحوه‌ی اعزام تیم به مسابقات شاهدش بودیم.

وی در خصوص اعزام نشدن مربیان به‌طور کامل ادامه داد: عرف اعزام تیم‌های ملی این است که ورزشکاران یا با مربیان شخصی‌شان بروند و یا مربیانی که تخصصی‌تر هستند با تیم اعزام شوند ولی متاسفانه این اولین بار است که در دوومیدانی می‌بینم که تیم خانم‌ها بدون هیچ مربی نه مربی تخصصی ورزشکار و نه با هیچ مربی زنی که مدنظر فدراسیون باشد اعزام شدند!

البته یکی از مربیان خانم قرار شد امروز به این تیم اضافه شود ولی اگر درباره شروع این اعزام و سفر صحبت کنیم هیچ مربی زنی با تیم اعزام نشد و این جای سوال دارد و امیدوارم مسئولان فدراسیون توضیح بدهند که چرا این تعداد از ورزشکاران بدون مربی در واقع اعزام شدند. در بخش آقایان هم تعداد کمی مربی فرستاده شد که یکی از آن‌ها من بودم که قرار بود اعزام شوم.

روغنی با اشاره به اعزام نشدنش گفت: واقعا تا همین لحظه که با شما صحبت می‌کنم متوجه نشدم چرا اسم من از اعزام خط خورد  و کنار بچه‌ها نیستم. تنها توضیح‌شان این بود که شورای برون مرزی به تعداد زیاد ورزشکاران و مربیان ایراد گرفته است و قرار شده از تعداد کم کنند ولی من نمی‌دانم چرا این اتفاق نیفتاد و تنها فردی که از بین بیش از پنجاه نفر از لیست اعزام خط خورد من بودم و وقتی این اتفاق می‌افتد دیگر نمی‌توان به دلیل‌شان صحه گذاشت که وزارت ورزش به تعداد ایراد گرفته چون فقط گویا من بودم که نباید می‌رفتم و با نرفتن من مشکل حل می‌شد!

وی تصریح کرد: این‌ها همه ایراد است، هرچند من خودم با وجود دو شاگردم در این تیم باز هم توقعی نداشتم در حالی که من مربی قهرمان خوب کشورمان نازنین فاطمه عیدیان که در این مسابقه قرار بود چهار روز مسابقه را بدود هستم و نیاز بود من به عنوان مربی تخصصی‌اش در این مسابقات حاضر باشم تا هم به نازنین و هم بقیه ورزشکارانی که به عنوان دونده سرعت بودند کمک بدهم ولی خط خوردم و این باعث ناراحتی‌ام شد که از طرف فدراسیون هیچ‌گونه عذرخواهی هم از من نشد و هیچ‌فردی نیامد بگوید که می‌دانیم وسایل جمع کردید، کارهای‌تان را جابه‌جا کردید حداقل توقع داشتم به عنوان مربی که ورزشکارانم همه رکورددارهای ایران و قهرمان‌های ملی کشورهستند و خودم به عنوان مربی فدراسیون و تیم‌ملی حداقل یک عذرخواهی و دلیل قانع‌کننده به من می‌دادند که چرا این اتفاق نیفتاد.

ایمان روغنی که بارها همراه نازنین عیدیان رکورد شکنی و تاریخ‌سازی کرده است اظهار کرد: در مورد ورزشکارم نازنین‌فاطمه عیدیان باید بگویم چون قرار بود با تیم اعزام شوم برای نازنین برنامه‌ریزی کرده بودم که روی خط مسابقه بگویم ولی با این اتفاق تمام برنامه‌ریزی‌مان از هم پاشید و نازنین و تمام ورزشکاران سرعت بدون من اعزام شدند و چه از نظر فنی و چه از نظر روحی ورزشکار من به هم خورد و دقایق آخری هم که کنارش بودم ناراحت از این بود که چرا من اینطور خط خوردم و با روحیه خوبی اعزام نشد و مقصر اصلی این موضوع هم فدراسیون دوو‌میدانی است که باید پاسخگو باشد چرا باید این‌گونه با مربیان و ورزشکاران برخورد کند.

وی بیان‌کرد: بچه‌های ما همه جوره می‌جنگند و شخصیت بچه‌های دوو‌میدانی اینطور نیست که این مسائل به‌هم بریزدشان و در واقع ورزشکاران حرفه‌ای هستند چرا که سال‌ها است با این شرایط در حال جنگ هستند، خیلی ‌های‌شان تک و تنها تمرین کردند و من مطمئنم روز مسابقه همه‌شان هرآنچه که دارند را برای بالا بردن نام کشورمان می‌گذارند و دنبال رکورد و کسب مدال هستند ولی در ورزش دوومیدانی ثانیه‌ها و رکوردها حرف اصلی را می‌زند و توقع ما از فدراسیون این است که وقتی آگاه هست که مثلا مسابقات در این تاریخ قرار است برگزار شود اگر بحث بودجه هم هست باید بحث مالی را مدیریت کنند، دنبال اسپانسر بگردند، هماهنگی‌هایی را انجام دهند که یک مسیری را حداقل بچه‌ها با پرواز می‌رفتتند و مسافت کوتاه‌تری را با اتوبوس ادامه می‌دادند و واقعا نمی‌دانم چرا این اتفاق‌ها نیفتاد و همه‌ی این سوالات باید از فدراسیون پرسیده شود که چرا زودتر برنامه‌ریزی برای اعزام نداشتند. در دوومیدانی ورزشکاران باید با بهترین ظرفیت‌شان چه از نظر ذهنی و چه بدنی به مسابقات بروند و روی خط قرار بگیرند و این خرابی اتوبوس و مسافت زیادی که طی می‌کنند به طور حتم عملکرد منفی روی نتایج مسابقات‌شان دارد هر چند امیدوارم این‌چنین نشود ولی ما نمی‌توانیم علم ورزش را نادیده بگیریم و به طور حتم خستگی روی عملکرد ورزشکاران تاثیر منفی می‌گذارد.

ایمان روغنی خاطرنشان کرد: امیدوارم خیلی زودتر انتخابات فدراسیون برگزار شود و رئیس جدید بیاید و دیگر شاهد این عملکرد ضعیف و این مدل رفتارها با ورزشکاران و مربیان نباشیم چون واقعا این رشته رشته‌ی مظلومی است و این عملکرد ضعیف و این رفتار نادرست تاثیر منفی روی عملکرد تمام نفراتی که در این رشته بدون هیچ چشم داشتی جانانه می‌جنگندند می‌گذارد.

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها