تیتر کوتاه گزارش می دهد؛
نکات آموزنده درباره بازاریابی ورزشی در سال ۲۰۲۴ / اهمیت زن، هوش مصنوعی و بازگشت کیتهای نوستالژیک
استفاده بازاریابان ورزشی از هوش مصنوعی و افزایش علاقه برندها برای سرمایهگذاری روی ورزشکاران زن از جمله نکات مهم بازاریابی ورزشی در سال ۲۰۲۴ به شمار میرود.
نگاهی به آرشیوها نشان می دهد که در ۱۲ ماه گذشته اتفاقات زیادی در دنیای اسپانسرینگ و بازاریابی ورزشی افتاده است؛ شروع برخی از مشارکتهای پرسود و پایان برخی از شراکتهای نمادین، و همچنین ظهور دستهها، روندها و فناوریهای جدید که به نظر میرسد تکامل این بخش را در سال ۲۰۲۵ شکل میدهند.
در ادامه به نکات مهم که در سال ۲۰۲۴ در بحث بازاریابی ورزشی مشهود بود، اشاره میکنیم:
افزایش درآمد اسپانسر، محدود شدن بودجه بازاریابی
مطالعات مختلف به رشد مداوم بازار اسپانسرهای ورزشی اشاره می کند. تحلیلگران پیشبینی میکنند که بودجههای بازاریابی در سال ۲۰۲۵ اندکی رشد خواهد کرد، به این معنی که مسئولیت بیشتری بر عهده دارندگان حقوق برای نشان دادن بازگشت سرمایه برای حفظ و جذب حامیان مالی یا ایجاد داراییهای حامی جدید برای راضی کردن شرکای موجود و بالقوه خواهد بود.
نمونه خوبی از این موضوع المپیک ۲۰۲۴ پاریس بود که آخرین بازیها برای شرکای برتر تویوتا، پاناسونیک و بریجستون بود، شاید تا حدی به این دلیل که آنها دیگر نمیتوانستند هزینهای که برای برتر بودن هزینه دارد را توجیه کنند. IOC قوانین سختگیرانه تاریخی خود را در مورد دیده شدن حامیان مالی در مکانهای مسابقه کاهش داد و شرکتهایی مانند سامسونگ و کوکاکولا بیش از سایرین در این خصوص سود بردند.
خودروهای برقی و خطوط هوایی و بازگشت ارزهای دیجیتال
امسال در کنار فعالیت خودروهای برقی خصوصا با حضور شرکت چینی BYD، ظهور ریاض ایر باعث فعالیت در رده خطوط هوایی شد، جایی که سایر شرکت های خلیج فارس یعنی امارات و قطر ایرویز امسال حرکت های بزرگی را برای جلوگیری از رقابت با دومین شرکت هواپیمایی پرچمدار عربستان سعودی انجام دادند.
در همین حال، به نظر میرسد که رمز ارزها که حذف شده به نظر می رسیدند، امسال به حمایت مالی ورزشی بازگشتند.
تلاش بازاریابان ورزشی برای استفاده از هوش مصنوعی
اکثر بازاریابانی در سالی که گذشت در مورد هوش مصنوعی این پاسخ را ارائه کردهاند که «ما روی آن کار می کنیم»
به نظر می رسد یک توافق کلی وجود دارد که هوش مصنوعی کارایی را بهبود می بخشد و برخی از برندها میگویند که این باعث صرفه جویی میلیونها دلار در هزینه آژانس بازاریابی آنها میشود و در عین حال آنها را قادر میسازد تا خروجی کمپین خود را افزایش دهند. منچسترسیتی در همین راستا فرآیند طراحی لباس خود را به طرفداران خود واگذار کرد.
پی بردن برندها به اهمیت ورزشکاران زن
یکی از پیشبینیهایی که در پایان سال گذشته انجام شد این بود که ورزشکاران زن در سال ۲۰۲۴ با بیدار شدن برندها از نفوذ خود در رسانههای اجتماعی، سوژههای تبلیغاتی پردرآمدتری خواهند بود. در طول المپیک ۲۰۲۴ همانطور که پیش بینی می شد، برندهای بیشتری ورزشکاران زن را برای مقابله با کمپینهای بازاریابی المپیک خود استخدام کردند.
بازگشت طرح های نوستالژیک برای نفوذ به قلب هواداران
دنیای مد یک تجدید حیات یکپارچهسازی شده را تجربه کرده است و تیمهای ورزشی با کیتهایی که دلتنگیهای نوستالژیک طرفداران خود را جلب میکند را انتخاب کردند. این موضوع اصلی عرضه لباسهای این فصل لیگ برتر بود که بسیاری از آنها پیراهنها، چهرهها و مکانهای مربوط به دورههای قبل را نشان میدادند.
سرمایهگذاران هم در این خصوص فعال بودند و به عنوان مثال می توان به سرمایهگذاری ۳۸.۵ میلیون دلاری گروه Chernin در تولید پیراهنهای فوتبال کلاسیک اشاره کرد.
بهره برداری از قدرت سلبریتیها
امسال شبیه سالی بود که مدیران ورزشی فهمیدند چگونه میتوانند از نمایه افراد مشهور و دیگر سازندگان برای دستیابی به مخاطبان مختلف استفاده کنند. شاید یکی از معروف ترین نمونه ها به ارتباط عاشقانه تراویس کلس ستاره فوتبال آمریکایی و تیلور سویفت خواننده مشهور مربوط است که باعث شد طرفداران سویفت به تماشای مسابقات فوتبال آمریکایی علاقمند شوند و درصد تماشاگران را به طرز مشهودی بالا ببرند.
همینطور در المپیک پاریس ۲۰۲۴ اسنوپ داگ رپر معروف آمریکایی به سرعت به یکی از ستارههای بازیها تبدیل و بسیار خبرساز شد.
دردسر رسانههای اجتماعی برای دسترسی ورزشها به طرفداران
نقش برجسته ایلان ماسک در انتخابات امسال ریاست جمهوری آمریکا شاهد خروج دستهجمعی از پلتفرمی که قبلاً توییتر نامیده میشد، در سهماهه پایانی سال ۲۰۲۴ بود. توییتر زمانی مرکز رسانه اجتماعی غیررسمی ورزش بود، به این معنی که باشگاههای ورزشی و یا ورزشکاران میتوانستند نسبتاً مطمئن باشند که تعداد زیادی از طرفدارانشان در این پلتفرم گرد هم میآیند، به ویژه در مورد رویدادهای زنده اما در حال حاضر وضعیت فرق کرده و تیم های بازاریابی ممکن است در حال تجدید نظر در استراتژیهای رسانههای اجتماعی خود در سال ۲۰۲۵ باشند.
نظر شما