دبیر انجمن کوراش کشور در گفت‌وگو با تیتر کوتاه:

بودجه نداریم اما مدال آوریم/مسئولان خراسان شمالی از ملی‌پوشان حمایت نکردند

کوروش خسرویار گفت: اگر ما را با ورزش‌های مشابه خودمان مقایسه کنید از لحاظ بودجه‌ای، یک‌صدم آن‌ها هم نیستیم ولی مدال‌آوری‌مان بالاست، امیدوارم وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک کوراش را ببینند.

بودجه نداریم اما مدال آوریم/مسئولان خراسان شمالی از ملی‌پوشان حمایت نکردند

گروه ورزشی تیترکوتاه-نسیم شیرازی: تیم‌ملی کوراش ایران در بازی‌های آسیایی هانگژو ۵ مدال رنگارنگ را برای کاروان ورزشی ایران به‌دست آورد‌ که یکی از آن مدال‌ها خوشرنگ‌ترین آن بود. طلایی که توسط یکی از کوراش‌کاران خراسان شمالی به‌ دست آمد، اگر از نقره و برنزهای دیگر کوراش‌کاران خراسان شمالی فاکتور بگیریم. حالا مسئول هیئت ژوری و یکی از مسئولان تاثیرگذار در برگزاری این مسابقات گلایه‌ی تندش از مسئولان خراسان شمالی را صریح و شفاف بیان می‌کند. مسئولان استانی که کوراش جزو رشته‌های نام‌آور این این استان محسوب می‌شود و بسیاری از اهالی صاحب‌نام این رشته در دنیا از همین استان خراسان شمالی است. از جمله کوروش خسرویار که نه تنها دبیر انجمن کوراش کشور است بلکه مسئولیت هیئت ژوری در بازی‌های آسیایی هانگژو را نیز بر عهده داشت و حالا او چنان دل پری از مسئولان استانش دارد که تا نپرسیدیم اشاره‌ای به حضورش در بازی‌های آسیایی هم نکرد و افتخارش را به لقایش بخشید. خسرویار از وعده‌های بی‌عمل مسئولانی می‌گوید که ملی‌پوشان و تیم‌ملی کوراش که بیشترشان بومی خراسان شمالی بودند را ندیده گرفتند و تنهای‌شان گذاشتند. او در گفت‌وگو با تیترکوتاه از مدال‌آوری در بازی‌های آسیایی و مشکلات کوراش گفت و اظهار امیدواری کرد تا وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک از این رشته مدال‌آور حمایت کنند.

کوروش خسرویار

-سه خانم و دو آقا ۵ مدال را برای کوراش از بازی‌های آسیایی به دست آوردند، از این ۵ مدال بگویید، فکر می‌کردید این تعداد مدال بگیرید؟

در واقع بازی‌های آسیایی برای رشته‌هایی مانند کوراش که در المپیک نیستند قله و به نوعی المپیک این رشته محسوب می‌شود و شاید با ارزش‌ترین مدال در رشته کوراش طلای بازی‌های آسیایی باشد، ما در بازی‌های آسیایی جاکارتا ۲۰۱۸ که نتایج خوبی گرفتیم به‌خاطر تعداد شرکت‌کننده‌های‌مان بود، در آن‌سال مثلا در وزن ۶۶ کیلوگرم از هر کشوری دو ورزشکار می‌توانستند شرکت کنند که این سایر وزن‌ها را هم شامل می‌شد ولی قوانین تغییر کرد و در بازی‌های آسیایی هانگژو در ۴ وزن ۶۶، ۸۱، ۹۰ و بعلاوه ۹۰ هر کشوری فقط می‌توانست در سه وزن از ۴ وزن شرکت کند که آن‌هم فقط اجازه‌ی آوردن یک ورزشکار را در هر وزن داشتند که همین رقابت را بسیار سخت، دشوار و تنگاتنگ کرده بود. به‌طور کلی ما سه سهمیه داشتیم که دو روز قبل از اعزام به خاطر مشکل ورزشکارمان و نداشتن فرصت جابه‌جایی، با دو ورزشکار در بازی‌ها حاضر شدیم.

-رنگ مدال‌ها را هم پیش بینی می‌کردید؟ علاقه‌مندان به کوراش از تیم آقایان دو طلا را متصور بودند.

چیزی که تقریباً از لحاظ تعداد مدال و رنگ مدال در ذهم داشتیم، همین عناوینی بود که در این مسابقات اتفاق افتاد، واقعیت این است که با وجود بی‌مهری‌هایی که به کوراش طی چند سال گذشته به‌ویژه در خواستگاه این رشته که خراسان‌شمالی است شد توقع ناحقی از بچه‌های‌مان نداشتیم. البته که پیش‌بینی رنگ مدال‌های بهتری را می‌کردیم که متاسفانه این اتفاق نیفتاد. ما طی دو مرحله اردوی آماده‌سازی آخر تیم‌ملی دو نفر از شانس‌های مدال طلا را به دلایل مختلف از دست دادیم ولی ناامید نشدیم و به مسابقات رفتیم و با قدرت از چند نماینده حاضر کوراش در مسابقات ۵ مدال طلا، برنز و نقره را کسب کردیم.

192266_130-1-792 (1)

-دختران کوراش‌کار به نوعی تاریخ سازی هم کردند، از رنگ مدال خانم‌ها بگویید. از عملکردشان راضی بودید؟

در بخش بانوان نیز انجمن کوراش برنامه‌ریزی خاصی داشت، ما یک مربی ازبکستانی را به کادرفنی تیم‌ملی اضافه کردیم و بعد از مسابقات جهانی "پونا" ترکیب تیم‌های ملی‌مان هم در بخش آقایان و هم خانم‌ها تغییر کرد و سعی کردیم آرامش نسبی را با توجه به طولانی بودن مدت اردوها به تیم‌های ملی‌مان تزریق کنیم و حتی برای خانم‌ها یک اردوی مشترک بین المللی ۲۰ روزه در کشور قرقیزستان برگزار کردیم و همه تمهیداتی که به خصوص برای خانم‌ها لازم بود تا بهترین نتیجه را در بازی‌های آسیایی داشته باشیم انجام دادیم که خداراشکر توانستیم سه مدال خوب از این بازی‌ها به دست آوریم، البته ما نیم‌نگاهی برای کسب مدال خوش رنگ طلا در بخش خانم‌ها هم داشتیم ولی با توجه به حضور بسیار موفق کشور چین در بخش خانم‌ها نمایندگان ما بهترین نتیجه‌شان کسب دو مدال برنز و یک نقره از این رقابت‌ها بود.

-شما داور این رقابت‌ها هم بودید، سطح رقابت‌ها را چطور دیدید و آیا داوری‌ها در خور بازی‌ها بود؟

در بخش برگزاری مسابقات و داوری ۵۰ متخصص فنی از کشورهای مختلف دعوت شدند و بهترین‌های داوری دنیا و آسیا در این مسابقات حضور پیدا کردند که من هم افتخار داشتم در این مسابقات مسئول ژوری مسابقات باشم و در کنار محمدرضا نصیری‌نژاد مسئول فنی رقابت‌های این دوره را از جهت داوری و فنی کنترل و برگزار کنیم، سطح داوری نیز بسیار خوب و عالی بود از سیستم var در این مسابقات استفاده شد تا کوچک‌ترین موارد را با استفاده از داور تلویزیونی چک کنیم و به‌عقیده‌ی من نتایج بسیار خوب و درخشانی در بخش داوری رقم خورد.

-امسال جودو بعد از سال‌ها تعلیق وارد بازی‌ها شد، از آن‌جایی که شما‌ سال‌ها مدیریت جودوی یک استان با عناوین تاثیرگذار را برعهدهدداشتید، درباره عملکرد جودوکاران هم نظرتان را بگویید.

در مورد جودو قبلاً نظراتم را شفاف اعلام کردم، سال‌ها در بخش جودو فعالیت داشتم و بهترین نتایج و مدال‌ها را به‌عنوان یک هیئت استانی در همه رده‌های سنی در مسابقات آسیایی و جهانی کسب کردیم و با توجه به اختلافاتی که با رئیس فدراسیونی که در حال حاضر هم فعالیت می‌کند وجود داشت ادامه فعالیت در آن مسیر برایم میسر نبود و به‌عقیده من نتایجی که کسب کردند با توجه به فعالیت‌هایی که در حال انجامش هستند یا از قبل انجام دادند قابل پیش بینی بود. امیدوارم شرایط به گونه‌ای پیش برود که بتوانند در مسابقات بعدی و میدان‌های بین‌المللی و آسیایی کسب مدال کنند.

-بیشتر ملی‌پوشان از خراسان‌شمالی بودند و شما از مسئولان استانی گلایه داشتید.

معتقدم بعد از روی کار آمدن دولت جدید متاسفانه با به کارگیری مدیران بسیار ضعیف، کم‌اطلاع و بدون پشتوانه مردمی باعث به‌وجود آمدن اتفاق‌های عجیبی به خصوص در ورزش شده‌اند که شاهدش هم هستیم. تغییرات پیاپی مدیریت ورزش در خراسان‌شمالی که مهد کوراش کشور و تنها افتخار و برند ورزشی تیمی این استان است باعث شد تا سالن کمپ تیم‌های ملی و کمپ بین‌المللی کوراش که در شهر بجنورد بود توسط اداره کل ورزش‌وجوانان استان به هیئت جودو واگذار شود که همین هم باعث تعطیلی دو اردوی ما شد. به دلیل همین اختلافات ما مجبور شدیم تمام نفرات ملی‌پوش را که در شهر بجنورد بودند به همراه حریفان تمرینی‌شان که آن‌ها هم بومی خراسان‌شمالی و خراسان‌رضوی بودند را جمع کنیم و حدود ۶ ماه در تهران در شرایط بسیار سخت و غیر استاندارد مانند خوابگاه نصرت در آکادمی المپیک اردو بزنیم و تمرین کنیم که در این رفت‌وآمدها هم اتفاقات ناگوار برای ورزشکاران شناخته شده ما افتاد که نتیجه‌ی عدم‌مدیریت به‌خصوص در بخش اداره‌کل ورزش و استانداری خراسان شمالی بود که این موارد را به استاندار اطلاع و جلسه حضوری هم داشتیم اما هیچ نتیجه‌ای نه از بابت حمایت ملی‌پوشان و نه در بخش برگزاری اردوها نشد و حتی کمترین کار ممکن که همان در اختیار گذاشتن سالن تمرین و کمپ تیم‌های ملی به این این رشته پرافتخار بود هم انجام نشد و این یادگاری تلخ در تاریخ ورزش استان و تیم‌ملی کوراش ماند که مسئولانی از یک کشور، از یک استان همه با هم برای عدم نتیجه‌گیری کوراش متحد شدند و تیمی که ورزشکارانش سربازان آن کشور برای حضور در آوردگاه‌های بین‌المللی هستند را تنها گذاشتند که خداراشکر باز هم خدا کمک کرد و بچه‌ها با غیرت، همت و اتحادی که در انجمن کوراش داشتند مدال‌آوری کردند.

یعنی محل تمرین برای ملی‌پوشانی که از خراسان شمالی بودند در اختیار نگذاشتند؟

جلسات متعدد با استاندار و مدیرکل ورزش و جوانان خراسان‌شمالی داشتیم که اول قرار بر استفاده‌ی مشترک از مجموعه بود ولی در حین برگزاری اردو در سالن را قفل زدند، بستند و همان‌طور که گفتم مجبور شدیم اردوها را در خوابگاه نصرت تهران برگزار کنیم. حتی برای کمک به برگزاری اردوها استاندار تلفنی با مدیرکل ورزش و جوانان تماس گرفت و مدیر کل هم قول حمایت مالی را داد ولی هیچ خبری نه از کمک هزینه برای برگزاری اردو و نه شارژ ورزشکاران و نه هیچ حمایتی حتی دریغ از یک تماس و پرسیدن احوال نشد. به‌طور خلاصه ما هیچ چیزی از آن‌ها ندیدیم و انگار دشمن بودند تا دوست و رفیق. جالب است در مراسم استقبالی هم که شهرداری و شورای شهر بجنورد به همراه مصطفی دلیریان مسئول انجمن کوراش استان ترتیب داده بودند، همان دوستانی که در سالن را قفل زدند و مدیرکل را دیدم که حلقه‌های گل را گردن خودشان انداختند و عکس گرفتند که این شادی از حمایتی که نکردند خیلی ما را سورپرایز کرد!

-به نظر می‌آید با این که کوراش طی چند دوره در بازی‌های آسیایی برای ایران مدال‌آور بوده، هنوز هم آنچنان که باید از سوی وزارت ورزش و کمیته‌ملی المپیک مورد حمایت قرار نگرفته است، انجمن کوراش و فدراسیون ووشو در این‌باره کاری انجام داده است و آیا اختلافات عمیق کوراش و جودو بالاخره حل خواهد شد؟

در واقع انجمن کوراش زیر نظر فدراسیون ووشو در حال فعالیت است و بدون هیچ حاشیه‌ای کارهایش را پیش می‌برد و برنامه‌های خودش را بر اساس تقویم عملکرد تیم در حال اجرا دارد، ما در حقیقت هیچ اختلافی با هیچ رشته و فدراسیون دیگر نداریم، اگر دوستان مشکلاتی دارند مشکلات شخصیتی‌ و مشکلاتی است که خودشان برای خود ایجاد کرده‌اند و ربطی به انجمن و رشته ما ندارد، ما با هیچ رشته دیگری نه در رقابت هستیم و نه در تخاصم، کار خودمان را به بهترین شکل انجام می‌دهیم و امیدوارم آن‌ها هم برای رشته خودشان فعالیت کنند، کار را به سرانجام برسانند و تمرکزشان را روی موفق شدن در رشته ورزشی خود بگذارند.

-ورزشکاران کوراش هم مانند دیگر ورزشکاران رشته‌های کم تر مورد توجه دغدغه مالی و اشتغال دارند، در این‌باره قرار هست کاری انجام شود که دغدغه بچه‌ها کم‌تر شود؟

البته که این‌جا باید تشکر هم بکنم از بعضی مسئولان مانند شهرداری بجنورد و اعضای شورای شهر که کنار تیم بودند و به تمرینات بچه‌ها سر زدند و بودند. ولی در پاسخ به سوال شما هیچ‌ مسئول دیگری به هیچ‌کدام از وعده‌های‌شان عمل نکردند، حتی قرار بود برای نفرات فیکس اعزامی بازی‌های آسیایی یک مقرری چند ماهه‌ای برای تهیه مکمل‌های ورزشی و تغذیه‌شان درنظر بگیرند که این کار هم انجام نشد. همان‌طور که گفتم برای تشکیل اردوها به میزبانی بجنورد استاندار در جلسه‌ای دستورش را به مدیر کل ورزش و جوانان داد تا تامین اعتبار کنند و این کار انجام شود ولی در نهایت به انجام نرسید و حتی مراسم بدرقه برای ورزشکاران یا مراسم پیشواز درخوری برای آن‌ها برگزار نشد.

حتی کمک هزینه به هیئت ورزشی که بچه‌ها را ساپورت کند هم داده نشد، در حقیقت هیچ کاری انجام نشد و یک حالت خنثی از سوی اداره کلی که اسم ورزش و جوانان را یدک می‌کشد شاهدش بودیم. در واقع کوراش علاوه بر حضور در بازی‌های آسیایی، در بازی‌های داخل سالن آسیا و بازی‌های ساحلی آسیا هست و در کامبت گیمز و مسابقات نوجوانان، جوانان و بزرگسالان به صورت قاره‌ای و جهانی که هر سال برگزار می‌شود اعزام‌های متعددی دارد. حتی در دو سال آخر تعداد اعزام‌های کوراش از تعداد اعزام‌های ووشو نیز بیشتر بود و این رشته در قواره یک فدراسیون هست که مدال‌های بسیار مهمی را می‌تواند برای کاروان کشورمان در بازی‌های مختلف و آوردگاه‌های جهانی کسب کند و به نظر می‌آید که باید بودجه مستقل برای این رشته در نظر گرفته شود. اگر ما را با ورزش‌های مشابه خودمان مقایسه کنید از لحاظ بودجه‌ای یک صدم آنها هم نیستیم ولی مدال آوری‌مان چندین برابر آنهاست امیدوارم دیده شویم و وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک هم به فکر کوراش مدال‌آور باشند تا انشاا... اتفاق خوبی بعد از این بازی‌ها برای رشته زیبا، بااصالت ایرانی و پرمدال کوراش بیفتد. امیدوارم شرایط به گونه‌ای پیش برود که انجمن کوراش صاحب سالن مستقل و کمپ تمرینی بین‌المللی خودش شود و به موفقیت‌های بیشتر در مسابقات آتی برسد.

 

 

برچسب‌های خبر
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها