گزارشی از المپیک ۲۰۲۴ پاریس؛ اتفاق های پر سر و صدا حتی پیش از افتتاحیه!

رکورد «مبینا فلاح» در خط آتش پاریس برای ایران/ جای خالی ورزش های گروهی ایران در پاریس

حالا پاریس هم به گران ترین ها پیوسته است و پیش‌بینی می‌شود که بازی های المپیک پاریس ۲۰۲۴ بین ۶.۷ تا ۱۱.۱ میلیارد یورو سود خالص اقتصادی در پاریس خواهد داشت

رکورد «مبینا فلاح» در خط آتش پاریس برای ایران/ جای خالی ورزش های گروهی ایران در پاریس

پاریس

گروه ورزشی تیترکوتاه – نسیم شیرازی: المپیک پاریس آغاز شد، هرچند برای افتتاحیه رسمی بازی ها تا فردا پنجم مرداد ماه باید منتظر بمانیم ولی قبل از افتتاح رسمی بازی ها هم ورزشکاران در بعضی از رشته های ورزشی رقابت های خود را آغاز کرده اند و البته در همین زمان کم اتفاق های قابل توجهی هم افتاده است. کار ورزشکاران ایرانی در این رقابت ها هم آغاز شد و در روز قبل از افتتاحیه رسمی بازی ها مبینا فلاح نماینده زن ایران هم روی خط آتش تیراندازی با کمان ایستاد و با کسب رتبه بیست و هشتم از میان شصت و چهار کماندار آن هم بعد از یک رقابت فشرده ۳ ساعته مرحله مقدماتی را با یک رکورد برای ایران به پایان رساند. مبینا فلاح در رقابت‌های مقدماتی پس از ۷۲ تیر موفق به کسب ۶۵۲ امتیاز و جایگاه بیست‌وهشتمی شد که بهترین رتبه ورزشکاران کشورمان در بخش زنان و مردان در ادوار المپیک است. پیش از این بهترین نتیجه تاریخ تیروکمان را میلاد وزیری در المپیک ۲۰۱۲ لندن با جایگاه سی‌ونهمی و بهترین نتیجه زنان را نیز زهرا نعمتی در المپیک ۲۰۱۶ ریو با کسب جایگاه چهل‌ونهمی به دست آورده بود. حالا باید منتظر بمانیم تا مبینا هفته آینده در جدول اصلی مسابقات در نخستین دیدار خود به مصاف «نگویت دتا» از ویتنام که در رقابت‌ها رتبه سی‌وهفتم را به دست آورده است  برود. با این شروع می توان منتظر اتفاق های زیبای ورزشی برای المپیکی ها در پاریس باشیم.

حرکت عروسک های قرمز در پاریس

حالا که نماد عروسکی یا کارتونی المپیک و پارالمپیک پاریس در میدان های ورزشی آن حرکت می کنند و می چرخند لحظه ها با سرعت بیشتری در پاریس می گذرد، نماد عروسکی که از کلاه فریژی یکی از نمادهای کشور فرانسه الهام گرفته شده است نماد قابل توجهی برای این بازی ها محسوب می شود، یکی‌ از فریژها با پای مصنوعی نماد بازی‌های پارالمپیک  و دیگر فریژ با جفت پاهای سالم، نماد بازی‌های المپیک است.

پنجمین المپیک گران تاریخ

این دوره از بازی ها پنجمین المپیک گران تاریخ است‌ که تا همین الان حدود ۸.۷ میلیارد دلار برای آن هزینه شده است که پیش از این نیز ریودوژانیرو با ۲۳.۶ میلیارد دلار، المپیک لندن با ۱۶.۸ میلیارد دلار و توکیو با ۱۳.۷ میلیارد دلار به ترتیب اولین تا سومین المپیک‌های گران تاریخ بودند که حالا پاریس هم به گران ترین ها پیوسته است  و پیش‌بینی می‌شود که بازی های المپیک پاریس ۲۰۲۴ بین ۶.۷ تا ۱۱.۱ میلیارد یورو سود خالص اقتصادی در پاریس خواهد داشت.

افتتاحیه در رودخانه سن

فردا پنجم مرداد ماه رودخانه سن محل افتتاحیه بزرگ ترین رویداد ورزشی دنیا خواهد بود، رویدادی که ورزشکاران از 206 کشور دنیا پرچم کشورشان را روی کشتی ها در رودخانه سن بالا می برند تا سوت شروع این رقابت ها به طور رسمی زده شود. تماشاچیان هم برای دیدن مراسم افتتاحیه المپیک پاریس بین 90 تا 2700 یورو باید پرداخت کنند تا آغاز المپیک بدون کرونا را بعد از المپیک کرونا زده توکیو از نزدیک به تماشا بنشینند.

سهم ایران چهل ورزشکار

در این دوره از بازی ها ۱۰۵۰۰ ورزشکار از ۲۰۶ کشور در ۳۲ رشته‌ی ورزشی برای تصاحب ۳۰۰ مدال طلا، نقره و برنز تلاش می‌کنند  که سهم کاروان ایران از این تعداد در نوزدهمین حضورش در المپیک 40 ورزشکار که 11 نفر آن را زنان و 29 نفرش را مردان تشکیل می دهد که قرار است قهرمانان ایران در 13 رشته کشتی، وزنه‌برداری، شنا، ژیمناستیک، دوومیدانی، تکواندو، تیر اندازی با کمان، تیراندازی، شمشیربازی، دوچرخه‌سواری، تنیس روی میز، سنگنوردی و قایقرانی رشته‌هایی هستند که نمایندگان ایران با حریفان خود رقابت خواهند کرد.

اتفاق های عجیب و قابل توجه پیش از آغاز

شروع زندگی مشترک ورزشی در اولین روزهای المپیک 2024 انجام شد، پابلو سیمونت، بازیکن تیم ملی هندبال مردان، در دهکده المپیک پاریس به ماریا کامپوی، بازیکن تیم هاکی زنان آرژانتین، پیشنهاد ازدواج داد  تا با قبول ماریا اینگونه دو ورزشکار المپیکی زندگی مشترک شان را آغاز کنند. همچنین وب‌سایت « news.com.au» استرالیا از مورد سرقت گرفتن دوچرخه سوار استرالیایی خبر داد، «لوگان مارتین» ۳۰ ساله در ویدئویی که روز چهارشنبه در صفحه اجتماعی خود منتشر کرد، از دزدیده شدن وسایل شخصی‌اش از یک ون در بروکسل بلژیک، خبر داد که در این ویدئو، شیشه‌های شکسته ون و نشانه‌هایی از سرقت را نشان می داد که البته مارتین از سالم ماندن و دست نخورده ماندن دوچرخه‌هایش در این حادثه گفت و از این بابت اظهار خوشحالی کرد.

از دیگر اتفاق های عجیب انصراف یانیک سینر، ستاره ۲۲ ساله ایتالیایی بود که به تازگی موفق شده بود نواک جوکوویچ، اسطوره این رشته را شکست دهد و به جای او در جایگاه اول تنیس جهان بایستد و درخشش او در رقابت های مختلف باعث شد که او یکی از شانس‌های کسب طلای المپیک لقب بگیرد. ولی این قهرمان که موفق به کنار زدن برترین اسطوره‌های تنیس شده بود با اعلام خبری در فضای مجازی اعلام کرد که به دلیل التهاب لوزه و ممنوعیت پزشکی نمی تواند در المپیک پاریس بازی کند و از حضور در رقابت ها انصراف داده است. مهم‌ترین عاملی که المپیک پاریس را از دوره‌های قبل متمایز می‌کند، بهره‌گیری از پتانسیل‌های فناوری‌های مدرن در دنیای ورزش است. در این دوره از مسابقات که «دیجیتالی‌ترین» و «سبزترین» المپیک تاریخ لقب گرفته، شاهد تکنولوژی‌های مدرن هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و واقعیت مجازی خواهیم بود که به ارتقای کیفیت مسابقات قرار است کمک کند. هوش مصنوعی و تکنولوژی در تمام زمینه ها برای سرویس دهی راحت تر و نمایش خلاقانه تر از المپیک به کار گرفته شده است که در زمینه حمل و نقل، بهره برداری از تکنولوژی در دوربین های نظارتی، حفظ سرسبزی و در امان ماندن محیط زیست و لغو ممنوعیت شنا در رودخانه سن از دیگر اتفاق های این المپیک خواهد بود. یکی دیگر از اتفاق های عجیب در روز نخست رقابت‌های فوتبال المپیک ۲۰۲۴ پاریس میان تیم های آرژانتین و مراکش اتفاق افتاد که این بازی با شرایط عجیبی به پایان رسید، این بازی هیجان‌انگیز با برتری مراکشی‌ها آغاز شد و این تیم با دبل سوفیان رحیمی ستاره العین پیش افتاد ولی در دقیقه ۱۶+۹۰ در یک صحنه عجیب که توپ سه بار از درون دروازه بیرون کشیده شد، مدینا گل تساوی را برای آرژانتین به ثمر رساند که بلافاصله بعد از این گل تماشاگران مراکشی در اقدامی عجیب بطری‌های زیاد و بمب صوتی را به درون زمین پرتاب کردند. این پایان بی اخلاقی آنها نبود و تماشاگران مراکش به زمین مسابقه آمدند و بی نظمی باورنکردنی را در زمین رقم زدند. در حالی که داور می‌توانست بعد از چند ثانیه سوت را بزند، اما به دلیل حجم بی نظمی ایجاد شده بازیکنان آرژانتین و دیگر نفرات داخل زمین به رختکن فرار کردند. به هر حال داور تصمیم گرفت سه دقیقه وقت اضافه را بعد از دو ساعت وقفه در نظر بگیرد و البته گل آرژانتین را هم در ورزشگاهی که خالی از تماشاگر شده بود مردود اعلام کند تا آرژانتینی ها عصبانیت شان از این تصمیم را با شکایت به فیفا پیگیری کنند، ولی به هر حال مراکشی ها سه امتیاز این بازی را از آن خود کردند.

المپیک پاریس

جای خالی والیبال

والیبالی های ایرانی که آخرین شانس کم جان خود را در لیگ ملت های والیبال با نمایشی ضعیف از دست دادند در المپیک پاریس حضور ندارند تا ایرانی ها در پاریس بدون احتساب رقابت های تیمی رشته های مختلف در هیچ رشته گروهی نماینده ای نداشته باشند، ولی والیبال این المپیک یک تیم جوان و قابل توجه دارد. شاگردان فردینادو دجورجی در تیم ملی والیبال ایتالیا جوان ترین تیم حاضر در این مسابقات خواهند بود که میانگین سنی شان 25.08 است و فابیو بالاسو لیبروی این تیم با 28 سال سن مسن ترین بازیکن این تیم است. کارشناسان معتقدند یازده تیم حاضر در این رقابت ها شانس کسب مدال را دارند و گویا قرار است شاهد رقابت های هیجان انگیزی در این رقابت ها باشیم.

نماینده ای که از رفتنش اطلاعی ندارند؛ یاد قطر بخیر!

عکسی از قاضی‌زاده هاشمی در سومین گروه اعزامی کاروان ورزش ایران به بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس با محمود خسروی وفا رئیس کمیته ملی المپیک و برخی از روسای فدراسیون‌ها منتشر شده است که این عکس گویای حضور این نماینده مجلس در این سفر است و البته که حضور او در این رویداد به این دلیل که نظارت یکی از وظایف اصلی نمایندگان مجلس است مشکلی ندارد و غیر قانونی هم محسوب نمی شود اما اینکه هیچ مسئولی نه در مجلس و نه در وزارت ورزش از سفر او خبر ندارند در نوع خود جالب توجه است و این حضور به نوعی خاطره جام جهانی 2022 فوتبال قطر را که مسئولان زیادی برای تماشای بازی ها راهی قطر شده بودند زنده کرد.

صدا و سیما کجاست؟

شایعاتی پیرامون عدم خرید حق پخش بازی‌های المپیک و امضا نشدن تفاهم‌نامه شنیده می‌شود و عده‌ای اعتقاد دارند اگر این حق پخش خریداری شده بود، صدا و سیما تاکنون نمایندگانش را به پاریس اعزام می‌کرد؛ هر چند که تا کنون صداوسیما به صورت رسمی چیزی اعلام نکرده است  و حتی پخش نشدن رقابت مبینا فلاح را هم به مشکلات ارتباط در پاریس و البته رسمی نشدن آغاز المپیک ربط دادند ولی باز هم گمانه زنی ها در این باره نشان از احتمال عدم خرید حق پخش هم دارد و اگر مشکلات در مسیر پخش زنده و خرید حق پخش همین امروز هم حل شود و نمایندگان صدا و سیما امشب راهی پاریس شوند، حداقل نیاز به چهار روز زمان دارند تا سیستم‌های مورد نیاز مورد نیاز در محل برگزاری بازی‌ها مستقر شوند.

پیش بینی یک سایت خارجی برای ایران

یکی از سایت‌های خارجی پیش‌بینی کرده است ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس ۹ مدال می‌گیرد که چهار مدال آن طلا خواهد بود و 2 نقره و 3 برنز هم در این پیش بینی قید شده است. از نگاه این سایت آمریکا، چین و بریتانیا در رده نخست قرار گرفته اند که ۳۹ مدال طلا، ۳۷ مدال نقره و ۴۷ مدال برنز برای آمریکا پیش‌بینی شده است.

نسیم شیرازی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر