چهاردهمین داربی مهرماه بدون «آزادی»؛ زنان هم نیستند!

اولین تقابل سرخابی ها با مالکان خصوصی

پرسپولیس و استقلال اولین دربی خود با مالکان جدید و شاید بتوان گفت پولدار خود را در لیگ برتر تجربه خواهند کرد، تقابل هلدینگ پتروشیمی و چند بانک شاید جنگ قدرت مالکان خصوص هم باشد که همین جذابیت این مسابقه را که دیگر با یک مالک مشترک به میدان مسابقه نمی آیند بیشتر کرده است

اولین تقابل سرخابی ها با مالکان خصوصی

گروه ورزش تیترکوتاه - نسیم شیرازی: امروز دربی صد و چهارم پایتخت در هفته ششم لیگ برتر در نبود «ورزشگاه آزادی» از ساعت ۱۹ به میزبانی ورزشگاه امام خمینی اراک با سوت «بیژن حیدری» آغاز می شود و پرسپولیس و استقلال اولین دربی خود با مالکان جدید و شاید بتوان گفت پولدار خود را در لیگ برتر تجربه خواهند کرد، تقابل هلدینگ پتروشیمی و چند بانک شاید جنگ قدرت مالکان خصوص هم باشد که همین جذابیت این مسابقه را که دیگر با یک مالک مشترک به میدان مسابقه نمی آیند بیشتر کرده است. دربی که دو تیم پایتخت در حالی که ۸۵ درصد سهام شان به بخش خصوصی واگذار شده است روبروی هم قرار می گیرند و می توان حضور مالکان خصوصی و نحوه ثبات مدیریتی را شاید در جریان بازی هم تماشا کرد. این رقابت فوتبالی مالکان خصوصی در حالی است که اسپانسر باشگاه پرسپولیس هم در فضای مجازی کری خوانی برای آبی پوشان را این گونه آغاز کرده است «پاداش برد دربی رو واریز کنیم یا زوده؟»!

زنان در ورزشگاه

سومین بازی خارج از خانه

این دربی در حالی که ورزشگاه آزادی در دست تعمیر است بدون حضور تماشاچیان زن و با فقط ۸ هزار نفر تماشاگر در اراک برگزار می شود تا دربی پایتخت برای سومین بار و بعد از ۲۲ سال در ورزشگاهی غیر از آزادی و تهران به مصاف یکدیگر برود. این بار در اراک، بار قبل یعنی دی ماه ۱۳۸۱ در تبریز و قبل تر یعنی بهمن ماه ۱۳۷۳ در بندر عباس و حالا باید دید این دربی خارج از خانه هم مانند دو دربی قبل خود با نتیجه مساوی به پایان خواهد رسید یا حالا که دو تیم با شرایط متفاوتی به مصاف هم می روند اتفاق دیگری ثبت خواهد شد؟

آرامش و آشفتگی، دو روی سرخابی ها

«خوان کارلوس گاریدو» که دو بازی اخیر خود در لیگ برتر را با پیروزی پشت سر گذاشته و مورد قبول مالک و رئیس باشگاه هم قرار دارند با خیالی آسوده تر و حتی با اعتماد به نفس بیشتری شاگردانش را به میدان مسابقه ای می فرستد که در سوی دیگرش جواد نکونام با حاشیه های بسیار زیاد و نگرانی از دست دادن نیمکت آبی پوشان پا به زمین مسابقه می گذارد که این موضوع هم می تواند تبدیل به انگیزه ای مضاعف برای پیروزی و هم چالشی دشوار برای زنده ماندن در لیگ برتر باشد. یادمان نرود که جواد نکونام تا کنون به عنوان سرمربی مقابل پرسپولیس نتیجه را واگذار نکرده است، او به طور کلی در مقام سرمربی ۱۱ بار با سه تیم مختلف روبروی پرسپولیس قرار گرفت است که سهم او از این تقابل ها ۲ برد، ۴ مساوی و ۵ باخت که هیچ کدام این باخت ها روی نیمکت استقلال نبوده است و البته که او به عنوان بازیکن برای استقلال هم سه دربی را پشت سر گذاشت که در هر سه دربی با تساوی از زمین بیرون آمد و حالا باید دید سومین دربی اش را به عنوان سرمربی به چه شکل خواهد گذراند؟ باید دید آیا «گاریدو» مجال ماندن روی نیمکت استقلال را به اون خواهد داد؟

داربی

داربی متفاوت

ابقای سه ساله درویش در پرسپولیس در آستانه دربی خبر از ثبات نسبی این باشگاه پایتخت می دهد، باشگاهی که در حال حاضر در ۴ بازی خود دو تساوی و دو برد را به نام خود ثبت کرده و در رده چهارم جدول ایستاده است و گرچه بازی اول خود در لیگ نخبگان را به حریف واگذار کرده است ولی بازی آخر خود در لیگ را با پیروزی به پایان رسانده تا حالا با روحیه بهتری با ۸ امتیاز، ۶ گل زده و دو گل خورده به مصاف همتای خود برود. در سوی دیگر استقلال که روزهای عجیبی را سپری می کند با این که اولین بازی خود در لیگ نخبگان را با پیروزی پشت سر گذاشت ولی تساوی آن ها در آخرین بازی پیش از دربی در لیگ برتر کار را برای نکونام و یارانش سخت کرده است. استقلال از ۴ بازی خود با ۵ امتیاز در رده نهم جدول قرار گرفته است و یک عدد معنا دار در کنار گل زده و گل خورده هایش به چشم می خورد، آبی پوشان در آستانه دربی با ۶ گل زده و ۶ گل خورده به مصاف خود می روند این یعنی خط دفاعی استقلال برای در امان ماندن از بازیکنانی چون عیسی آل کثیر که راه گل زدن به استقلال را هم بلد است باید مقاومت بیشتری از خود نشان دهند.

یک آمار قابل توجه

گرچه تساوی برای شهرآورد پایتخت تبدیل به آماری عادی شده است ولی یادآوری این نکته خالی از لطف نیست که این سرخپوشان پایتخت هستند که از لیگ هفدهم تا کنون یعنی در ۱۶ بازی اخیر در جریان بازی لیگ های برتر مقابل آبی پوشان بازنده رقابت نبودند و آخرین باخت این تیم داربی برگشت لیگ هفدهم است.

لیگ برتر داربی

باز هم دربی و بازار سیاه

همزمان با آغاز بلیت‌فروشی دربی۱۰۴، خبر از بازار سیاه بلیت‌های این مسابقه به گوش می رسد تا قیمت‌ بلیت ۲۵۰ هزار تومانی برای این مسابقه، به یک میلیون و پانصد هزار تومان هم برسد و طبق شنیده ها این رقم حتی بیشتر هم خواهد شد. بازار سیاه بلیت فروشی بازی های دربی و بازی های حساس فوتبال در ایران موضوع تازه ای نیست و در تمام شهرآوردها شاهد این موضوع هستیم ولی حالا که این داربی قرار است فقط با حضور ۸ هزار تماشاگر برگزار شود سودجویان هم گویا حداکثر استفاده را از این موقعیت می خواهند ببرند. البته که تاکنون بخش زیادی از بلیت‌های این مسابقه به فروش رسیده است و گفته می شود در همان دو ساعت ابتدایی جایگاه تماشاگران پرسپولیس و استقلال پر شده است! ولی بازار سیاه بلیت فروشی در سایت ها موضوعی است که به طور جدی باید برای حل آن اقداماتی اندیشیده شود.

حالا وی ای آر

گرچه وی ای آر در لیگ برتر امسال حرف و حدیث های بسیار زیادی را با خود به همراه داشته است و اشتباهات داوران حتی با وجود تصاویر ویدیویی که البته همان تصاویر تلویزیونی است سر و صدای زیادی به راه انداخته است ولی هر چه که باشد نامش وی ای آر است و حالا داربی لیگ برتر ایران هم اولین تجربه خود را از بهره گیری کمک داوران ویدیویی ایرانی به دست خواهد آورد و البته با توجه به سابقه ای که از var در همین چند هفته لیگ برتر شاهد بوده ایم باید دید وی ای آر نجات دهنده تیم داوری خواهد بود یا سرنوشت را برای شان طور دیگری رقم خواهد زد؟

۱۳ دربی در مهر ماه

تیم‌های استقلال و پرسپولیس تاکنون ۱۳ بار در ماه مهر به مصاف یکدیگر رفتند که در این میان چهار برد سهم استقلال و ۲ برد سهم پرسپولیس و باقی بازی ها با تساوی به پایان رسیده است، باید دید این بار و در چهاردهمین شهرآورد مهرماه دو تیم چه نتایجی را رقم خواهند زد. شهرآوردی که چهره های جدیدی را هم به خود می بیند، مانند «میلاد محمدی»، «الکسیس گوندوز»، «لوکاس ژوائو» و «ایوب العملود» که برای اولین بار برای پرسپولیس به میدان می روند و برای آبی پوشان «محمد حسین اسلامی»، «ابراهیم دیدیه اندونگ»، « گائل رومئو کاکوتا مامبنگا» و «سامان فلاح» اولین حضورشان را تجربه خواهند کرد. البته که باید دید پای این بازیکنان به مستطیل سبز خواهد رسید یا فقط نام دو تیم را در این بازی ثبت خواهند کرد.

تقابل برادران دو قلو؟ شاید بعدا

در حالی که «میلاد محمدی» اولین حضورش در داربی را پیراهن پرسپولیس تجربه می کند «مهرداد محمدی» به خاطر محرومیت شش جلسه ایش و البته تصمیمی که برای خروج او از لیست آبی پوشان و اضافه شدن دوباره اش به تیم گرفته شد اگر اتفاق عجیبی نیفتد بازی داربی را از دست خواهد داد ولی اگر در این دربی حضور داشت بعد از سال ها خاطره برادران فنونی زاده زنده می شد. شاید در دربی آینده بتوانیم این برادران دو قلو را به معنای واقعی مقابل یکدیگر ببینیم. از آن جایی که پست میلاد محمدی دفاع چپ سرخپوشان است و مهرداد محمدی هم وینگر راست استقلال توپ می زند این تقابل می تواند هیجان انگیزتر هم باشد. آخرین تقابل برادران فوتبالی در داربی مربوط به مرتضی و مهدی فنونی زاده برای تیم های پرسپولیس و استقلال بود.

نسیم شیرازی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • باران

    مطلب عالی و نکات خواندنی جذاب

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر