تحلیل گر و مدیر توسعه و پیشرفت فدراسیون فوتبال ایران در گفت و گو با تیترکوتاه:

مجید جلالی: شاید پرسپولیس قهرمان نیم فصل شود

بخواهیم بگوییم عملکرد مالی تیم ها در پایان لیگ باید به سمت تراز مالی مثبت باشد شاید هیچ وقت اتفاق نیفتد چون به هیچ وجه سطح هزینه ای که در فوتبال می شود با سطح درآمد ها به هیچ وجه همخوانی ندارد و این تراز مالی مثبت هیچ وقت اتفاق نخواهد افتاد. حتی اگر به طور کاملا واقعی هم فوتبال ما خصوصی شود آن جا خواهید دید که چه مشکلات بزرگی برای فوتبال ما پیش خواهد آمد که شاید ما با کوچ بسیار زیاد بازیکنان مان به کشورهای دیگر هم مواجه شویم

مجید جلالی: شاید پرسپولیس قهرمان نیم فصل شود

گروه ورزشی تیترکوتاه – نسیم شیرازی: پرسپولیس فاتح یکصد و چهارمین دربی پایتخت شد تا با این پیروزی بعضی از آمارها همچون شکست ناپذیری جواد نکونام در دربی ها را جا به جا کند. پرسپولیس درحالی مقابل استقلال بحران زده به برتری رسید که این تیم با وجود مالکیت توپ و موقعیت های پی در پی روی ضربه پنالتی حسین کنعانی زادگان ۳ امتیاز این بازی پرحاشیه را از آن خود کرد. بعد از دربی با مدیر توسعه فدراسیون فوتبال ایران گفت و گو گرفتیم تا نظر «مجید جلالی» که خود کارشناس و تحلیل گر فوتبال است را درباره ی این دربی پرچالش جویا شویم. بخشی از این گفت و گو را در ادامه خواهید خواند.

مجید جلالی

ابتدا از نیمه اول این شهرآورد بگویید، تفکر «گاریدو» و «نکونام» سرمربیان این دو تیم را چگونه دیدید؟

نیمه اول پرسپولیس تیم بهتری بود، این تیم در حال پیشرفت است و وقتی بازی ها را نگاه می کنیم می بینیم این تیم رفته رفته تبدیل به یک تیم خوب می شوند. آن ها در بعضی از بخش های بازی مانند واکنش سریع شان در مقابل توپ هایی که از دست می دهند تا در کوتاه ترین زمان ممکن مالک دوباره توپ شوند و یا این که چطور از ضدحمله های حریف جلوگیری می کنند، یا وقتی که در حمله  بازیکنان و خطوط شان را آنقدر به هم نزدیک می کنند که هر توپ برگشتی را دوباره تصاحب و به بازی می گیرند تا در نقاطی که جاگیری کرده اند بازی سازی کنند، به جنبه هایی می رسند که بسیار امیدوارکننده است. البته استقلال هم واقعا نسبت به بازی های هفته اول خود بهتر بازی می کند ولی سرعت پیشرفت تیم پرسپولیس به نظر من مقداری بهتر است. پرسپولیس به سرعت به سمت یک تیم کامل پیش می رود البته اگر سه پست خود را بتواند ترمیم کند که ظاهرا این امکان در این فصل برایش وجود ندارد ولی اگر می توانست تمام پست هایش را هم تراز کند وضعیت بسیار بهتری می توانست داشته باشد.

نیمه دوم کم جان تر ولی با گل همراه بود، از نظر فنی این نیمه چطور گذشت؟

نیمه دوم هم مقداری بازی کند شد و هم مقداری هم تماشاگران روند بازی را متاسفانه کند کردند.

به نظر شما این باخت پایان کار جواد نکونام که بعضی از منتقدان او را متهم به بازی بدون تاکتیک خاص می کنند بود؟

اینکه بخواهیم بگوییم نکونام بدون تاکتیک بازی می کرد اصلا حرف درستی نیست، وقتی بازی می کنی هر ایده و شیوه ای که بخواهی پیاده کنی خودش تاکتیکی از بازی است و همانطور که گفتم استقلال هم بازی به بازی در حال بهتر شدن است ولی سرعت بهتر شدنش کمی ملایم است ولی به هر حال در این بازی بهتر از قبل بودند.

برخی تماشاگران ریتم این دربی را پایین آوردند و شاهد رفتار ناپسند هم بودیم، در این باره بگویید.

باید به نظر من فکر اساسی برای رفتار تماشاگران شود. این رفتارها نه تنها روند بازی تیم ها را به هم می ریزد بلکه بهبود و کیفیت فوتبال ما با این رفتارها لطمه می بیند.

داربی

ارزیابی شما از تعویض های هر دو سرمربی چگونه است و به اعتقاد شما کدام تعویض ها فکر شده تر انجام شد؟

تعویض ها در هر دو تیم مقداری دیر ولی حاکی از دیدگاهی بود. پرسپولیس با تعویض های دیرهنگامش توانست اواخر بازی دوباره نبض رقابت را در دست بگیرد و این تعویض ها مقداری برایش تاثیرگذار شد و از آن طرف استقلال هم بعد از ضربه پنالتی شروع به تعویض های پی در پی کرد که شاید روند بازی طوری بود که بازیکنان تعویضی در زمان باقی مانده نمی توانستند تاثیرات زیادی روی بازی داشته باشند.

سعید صادقی به دلیل اعتراض یه نیمکت نشینی مورد غضب سرمربی پرسپولیس قرار گرفت و در لیست نهایی دربی هم نبود، نظر شما درباره این تصمیم چیست؟

اطلاعات زیادی درباره ی این اتفاق ندارم، فقط می توانم بگویم سعید صادقی بازیکن بسیار خوبی از نظر اخلاقی و فنی بود و این که حالا با مربی به چه مشکلاتی خورده است اطلاعات زیادی ندارم.

رامین رضاییان در این دربی اشتباه عجیبی کرد، او را چطور دیدید؟

رامین رضاییان داشت فوتبال خودش را بازی می کرد، شاید به خاطر یک مقدار گپی که مدل بازی در دفاع دارد باعث می شود در لحظات خاصی از بازی تصمیماتی مانند همین موردی که دیدیم بگیرد وگرنه تا الان برای استقلال بسیار تاثیرگذار و خوب بازی کرده است.

سرخابی ها برای اولین بار با مالکیت متفاوت مقابل هم قرار گرفتند، به نظر شما تغییری ایجاد شده و این ۸۵ درصد واگذاری به بخش خصوصی تاثیری گذاشته بود؟

به نظر من که خصوصی نشده و این موضوع تاثیری در روند بازی نداشته است. چیزی که الان می بینیم در ادامه کاری است که هر دو تیم طی سال های گذشته انجام می داده اند.

در رقابت مالکان کدام تیم مدیریتی بهتر عمل کرد و می شود گفت این دو تیم برای اولین بار بدون دغدغه مالی روبروی هم قرار گرفتند؟

رقابت مالکان نبود، چیزی که در زمین اتفاق می افتاد شتاب پرسپولیس از نظر نوع، مدل و سرعت بازی به سمت بهتر شدن بود و دیدگاه هایی که نسبت به بخش های خاصی از بازی داشتند و باعث هدفمندی بازی شان بهتر انجام می شد ولی حداقل این که دو تیم فعلا دغدغه مالی ندارند و می توانند تمرکزشان را روی کارهای فنی شان بگذارند خودش پیشرفت خوبی است.

لیگ برتر را تا الان چطور دیدید و می شود از الان شانس های جدی قهرمانی نیم فصل را پیش بینی کرد؟

واقعا زود است و نمی شود از الان قهرمان را پیش بینی کرد ولی در هر صورت چیزی که من از این شش هفته دیدم بعضی تیم ها در جهت رشد و بهتر شدن هستند و اگر همین روند ادامه پیدا کند شاید پرسپولیس بتواند قهرمان نیم فصل باشد.

بعد از نقل و انتقالات قانون محدودیت سقف قراردادها برداشته شد و به نوعی آن را می توان نقض قانون از سوی خود قانون گذار و بی تدبیری در گذاشتن اصل قانون بدون در نظر گرفتن لیگ آسیا هم در نظر گرفت، برداشتن یک باره این قانون با شرایطی که بعضی تیم ها مدعی رعایت سقف قراردادها بودند را می توان خودزنی در نظر گرفت؟

برای اینکه مبالغی که در فوتبال هزینه می شود ساماندهی شود سازمان لیگ و مسئولان دیگر این راه به نظرشان رسید. مثلا اگر بخواهیم بگوییم عملکرد مالی تیم ها در پایان لیگ باید به سمت تراز مالی مثبت باشد شاید هیچ وقت اتفاق نیفتد چون به هیچ وجه سطح هزینه ای که در فوتبال می شود با سطح درآمد ها به هیچ وجه همخوانی ندارد و این تراز مالی مثبت هیچ وقت اتفاق نخواهد افتاد. حتی اگر به طور کاملا واقعی هم فوتبال ما خصوصی شود آن جا خواهید دید که چه مشکلات بزرگی برای فوتبال ما پیش خواهد آمد که شاید ما با کوچ بسیار زیاد بازیکنان مان به کشورهای دیگر هم مواجه شویم چون در یک روند خصوصی باشگاه های ما اگر بخواهند این گونه پول خرج کنند نمی توانند به روند حیات خود ادامه دهند؛ مگر این که به شدت قراردادها پایین بیاید. اگر بخش خصوصی هزار تومان خرج می کند باید هزار و یک تومان به دست بیاورد که ادامه دهد و اینجا با این قوانینی که ما داریم این اتفاق نمی افتد.

نسیم شیرازی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر