«مجید جلالی» بعد از انتشار برنامه جامع توسعه و پیشرفت فوتبال در گفت و گو با تیترکوتاه:

مجید جلالی: برای کتابی که نخواندند شمشیر به دست گرفتند

می دانیم که قوانین کشور اجازه درآمدزایی مشروع از طریق پخش تلویزیونی، تبلیغات، کپی رایت، ترانسفر، بلیت فروشی و بسیاری دیگر یا به طور کامل و یا محدود از فوتبال گرفته است بنابراین برای پیشبرد این برنامه نیاز لجستیکی، مالی و پشتیبانی به وزارت خانه هایی مانند آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، امورخارجه، علوم، کار و وزارت کشور و ... داریم که ستاد اجرایی این برنامه باید متشکل از این وزارت خانه ها باشند تا بتوانیم در مرحله اجرا با هماهنگی کار را پیش ببریم

مجید جلالی: برای کتابی که نخواندند شمشیر به دست گرفتند

گروه ورزش تیترکوتاه – نسیم شیرازی: کتاب ۱۵۰ صفحه ای برنامه جامع توسعه و پیشرفت فوتبال ایران با چشم انداز ۱۴۱۴ به عنوان یکی از قدم های ارزشمند کمیته توسعه و پیشرفت فدراسیون فوتبال کشور مدتی پیش رونمایی شد، ولی هنوز کتاب خوانده نشده است که صدای تشویق و انتقادها با هم به گوشی می رسد. عده ای از اهالی فوتبال معتقدند این کتاب حاصل تجربیات، تحقیقات و اطلاعات مجید جلالی و همکارانش است و می تواند به عنوان سندی کامل به آن رجوع کرد و عده ای معتقدند این کتاب نه چندان دلچسب دارای ایراد است و بعضی نیز با مخاطب قرار دادن تکنیکال دایرکتور فدراسیون فوتبال نقد جدی به تصمیمات، نگاه او به تیم کمیته فنی و چگونگی رسیدن به هدف هایی که از نگاه شان اشتباهات آشکاری در آن وجود دارد، داشتند.

این درحالی است که تا به حال هیچ وقت کمیته فنی جایگاه واقعی خودش را در فدراسیون نداشته و بیشتر جایی برای سهم خواهی و حتی گرفتن رانت بوده است تا این که بخواهد کار تحقیقاتی انجام شود و یا جلسات منظم برگزار شود، چیزی که حداقل حالا در زمان مدیریت مجیدجلالی در فدراسیون فوتبال می بینیم، هر چند که این مسیر جدید هنوز ابتدای راهش است و باید دید در ادامه مجید جلالی چه اقداماتی برای پیشرفت فوتبال ایران خواهد داشت، آیا او می تواند از این انتقادها عبور کند و به چشم اندازی که روی تخته برنامه ریزی اتاقش ترسیم کرده است برسد! به بهانه انتشار این کتاب و حرف و حدیث های پیش آمده با «مجید جلالی» مربی اسبق تیم های بزرگ فوتبال ایران گفت و گو گرفتیم که در ادامه ماحصل آن را خواهید خواند.

IMG-20241021-WA0000

تحلیل گر و آنالیزور فوتبال ایران به خبرنگار تیترکوتاه گفت: این کتاب حاوی ۱۵۰ صفحه از سرفصل های برنامه جامع توسعه و پیشرفت هست که بازگو کننده موارد مهمی که در برنامه لحاظ شده است.

مجید جلالی افزود: البته خود برنامه سه هزار صفحه دارد که سرفصل های آن در این کتاب که توسط مدیریت توسعه و پیشرفت فوتبال ایران آماده شده، آمده است و فقط در ۵۰ جلد به چاپ رسیده که در اختیار هیئت رئیسه، مجمع فدراسیون و نهادهای مرتبط قرار گرفته و خواهد گرفت و بقیه ی محتوای هر فصل به صورت فایل در اختیار تصمیم گیرندگان گذاشته می شود.

مدیر توسعه و پیشرفت فدراسیون فوتبال ایران ادامه داد: نکته ای که برای من گفتنش اهمیت دارد این است که این برنامه به همت مجموعه ای از زبده ترین و فرهیخته ترین افراد دانشگاهی، مدیران، مدرسان و مربیان با تجربه در امور فوتبال که در مجموع ۱۲۰ نفر در قالب دوازده گروه هستند انجام که شد که ۱۰ ماه به طور شبانه روز و بدون هیچ چشم داشتی پای کار ایستادند تا در نهایت این مجموعه شکل گیرد.

مجید جلالی در پاسخ به این که آیا حمایتی از این پروژه انجام شده و یا حداقل مورد استقبال قرار گرفته یا خیر تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر برنامه با مقاومت های زیاد مواجه شده ولی به اطمینان به برنامه سعی می کنیم با تمام توان مان پیش برویم.

وی با اشاره به نقدهایی که شامل ضعیف بودن پاور ارایه شده و یا مطرح نبودن افراد حاضر در گروه شده بود اظهار کرد: محتوای موضوع ارایه شده مهم است نه ضعیف بودن پاور ولی وقتی ما می خواهیم هزار صفحه را در سی صفحه خلاصه و ارایه کنیم حتما انتقال موضوع آن طور که ما می خواهیم ممکن است پیش نرود.

آقا معلم فوتبال ایران در پاسخ به این نقد که گفته شده بود افراد حاضر در گروه از آن جایی که هیچ هزینه ای دریافت نکردند احتمالا افراد صاحب عنوانی هم نبودند اضافه کرد: من ده ها جلسه برگزار کردم تا این گروه را متقاعد کردم برای طراحی این کار فعلا پولی مطالبه نکنند چون می دانستم که فدراسیون برای این کار هزینه نخواهد کرد و این در حالی است که اسم افراد در کتاب آورده شده است و فقط کافی است اسامی را ببینید تا متوجه شوید هر کدام در بخش کار خود افراد بزرگ و متخصصی هستند.

وی در پاسخ به این سوال که جایگاه فوتبال زنان در برنامه توسعه چقدر در نظر گرفته شده بیان کرد: یک کارگروه اختصاصی برای بانوان داریم که متشکل از ۷ نفر هستند و علاوه بر آن ۱۵ نفر از خانم ها در تدوین برنامه مشارکت داشتند.

جلالی با اشاره به نیاز برنامه به حمایت چند وزارت خانه در حالی که مخالف وابسته بودن فوتبال به سیاست و دولت است، اضافه کرد: همه می دانیم که وابستگی های فوتبال به دولت چگونه است و چطور این موضوع باعث مشکلات عدیده ای برای فوتبال شده است، از طرفی هم می دانیم که قوانین کشور اجازه درآمدزایی مشروع از طریق پخش تلویزیونی، تبلیغات، کپی رایت، ترانسفر، بلیت فروشی و بسیاری دیگر یا به طور کامل و یا محدود از فوتبال گرفته است بنابراین برای پیشبرد این برنامه نیاز لجستیکی، مالی و پشتیبانی به وزارت خانه هایی مانند آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، امورخارجه، علوم، کار و وزارت کشور و ... داریم که ستاد اجرایی این برنامه باید متشکل از این وزارت خانه ها باشند تا بتوانیم در مرحله اجرا با هماهنگی کار را پیش ببریم.

تکنیکال دایرکتور فوتبال ایران در خصوص بالا بودن میانگین سنی اعضای کمیته فنی و شاید دور از فوتبال روز دنیا بودن آن ها گفت: بیایید ببینیم اصلا وظیفه کمیته فنی چیست، کمیته فنی اصلا کار اجرایی ندارد که موضوع سن مطرح شود. کمیته فنی یک نقش نظارتی کاملا تخصصی با توان علمی و تجربی بالا دارد که بتواند مشکلات فنی را رصد و توصیه ها و پیشنهادهای اصلاحی خود را به مسئولان فدراسیون انتقال دهد و برای این کار حتما باید افراد بسیار باتجربه با تخصص بالا در حوزه های مختلف باشند. از طرفی تجربیات گذشته کمیته های فنی مشخص کرده است که تعداد زیاد اعضا مشکلات حاشیه ای به دنبال داشته و با در نظر گرفتن اساس نامه فدراسیون تعداد اعضا می تواند تا ۷ نفر باشد که ما سعی کردیم از بخش آموزش، مدیریت، بانوان و فوتسال افراد فرهیخته، با تجربه و متخصص در امور مربوطه را انتخاب کنیم و در آینده احتمالا از فوتسال مردان و فوتبال ساحلی هم به جمع ما اضافه خواهند شد.

JALALI

وی ادامه داد: ما هیچ وقت ادعا نداریم که کار بدون اشکال است و درخواست ما این است که صاحبان اندیشه در این مسیر ما را راهنمایی کنند ولی می دانید که هنوز از محتویات آن اطلاع چندانی ندارند ولی شمشیربه دست آمده اند تا برنامه را بزنند و من دلیل این اتفاق را متوجه نمی شوم.

وی خاطرنشان کرد: حرفم این است که ما کاری را شروع کردیم که همه فکر می کنیم یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای فوتبال مان است و حالا هر فردی نظری دارد بیاید و آن را تکمیل کند، اصلا فرض کنید ما اسکلت اول این کار را بنا کردیم شما آن را کامل کنید.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر