آزادی همچنان پول می‌خورد و جایگزین ندارد!

ورزشگاه جدید تهران چه شد؟

با گذشت یک سال از وعده ساخت ورزشگاه جدید در تهران هنوز کلنگ احداث این ورزشگاه به زمین زده نشده و همچنان تیم‌های بزرگ پایتخت و تیم ملی منتظر پایان بازسازی ورزشگاه آزادی برای انجام مسابقات خود هستند!

ورزشگاه جدید تهران چه شد؟

آیت الله رئیسی، رئیس جمهور فقید ایران شهریور سال گذشته در مراسم تقدیر از قهرمانان و مدال آوران ورزش ایران در پی خرابی سکوهای ورزشگاه ۵۰ساله آزادی که موجب طعنه کشورهای عربی نظیر عربستان شد، اعلام کرد با ایجاد یک ورزشگاه جامع و آبرومند در تهران که در شان قهرمانان ما و میزبانی بین المللی باشد علی رغم هزینه‌های بالا کاملا موافق است و ماموریت آن را به وزارت ورزش سپرد.

چند ماه پس از اعلام این خبر مدیران مختلف از معاون اجرایی رئیس جمهور تا وزیر ورزش و دیگر مسئولان در مصاحبه‌های مختلف از پیگیری این دستور خبر دادند اما قابل پیش‌بینی بود که مانند بسیاری از طرح‌ها، ساخت این ورزشگاه که به چینی‌ها هم سپرده شد، شامل مرور زمان شود و چند ماهی است که حتی درباره آن مصاحبه‌ای هم انجام نشده و اصلا مشخص نیست کجا قرار است ساخته شود و در این مدت از مکان‌های مختلفی از شهرآفتاب گرفته تا شرق تهران و پرند و رباط کریم صحبت شده است.

این در حالی است که کشورهای همسایه مانند عربستان و قطر طی یک سال و حتی ۶ ماه اقدام به ساخت ورزشگاه های مدرن کرده‌اند و در حالی که حدود یکسال از دستور رئیس جمهور وقت برای احداث ورزشگاه جدید تهران گذشته، هنوز کلنگ این ورزشگاه هم به زمین زده نشده است! منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور اسفند سال گذشته درباره آخرین وضعیت احداث ورزشگاه بزرگ تهران گفته بود: به زودی کلنگ ساخت استادیوم تهران به زمین زده می شود. مقدمات آن فراهم شده و همکاران ما در شرکت ساخت و توسعه اماکن ورزشی روی این پروژه متمرکز شده‌ان. اسبقایان معاون وزیر ورزش نیز فروردین امسال مدعی شد که جلسات مقدماتی ساخت ورزشگاه جدید تهران برگزار، پیمان‌کار مشخص شده، کار به‌صورت ویژه دنبال می‌شود و مراسم کلنک‌زنی این ورزشگاه به‌زودی با حضور مقامات رسمی کشور انجام می‌شود.

پروژه چندین ساله بازسازی آزادی

در ماه‌های اخیر همانند سال‌های اخیر یکی از دغدغه های اصلی فوتبال ایران بازسازی ورزشگاه آزادی بوده و این بار به خاطر فشارهای بیرونی شرایط برای برگزاری مسابقات تا زمان بازسازی کامل فراهم نیست و تیم های استقلال و پرسپولیس مجبور هستند بازی‌های خانگی خود را در دیگر ورزشگاه قدیمی تهران یعنی تختی که گنجایش زیادی هم ندارد، برگزار کنند. تقریبا از زمانی که به یاد داریم آزادی درگیر بازسازی بوده و در حالی که بسیاری از ورزشگاه های دنیا با قدمت بالای ۱۰۰ سال به طور اصولی بازسازی شده و در حال میزبانی از مسابقات بزرگ هستند، آزادی همچنان درگیر زیباسازی‌های مقطعی و ناقص است آن هم با مبالغ بسیار کلان و بیشتر از ساخت یک ورزشگاه جدید!

۱۶۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۸۱ (حدود ۲۰۰ میلیون دلار با دلار ۸۰۰ تومانی)، ۴۰ میلیون دلار در سال ۹۶ و حدود ۲۵ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ بخشی از هزینه هایی است که برای بازسازی آزادی اختصاص داده شد و سال گذشته نیز اعلام شد که مبلغ لازم برای بازسازی بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون دلار است! این در حالی است که ورزشگاه مدرن امام رضا در سال ۹۵ با مبلغی در حدود ۵۶ میلیون دلار(با قیمت سال ۹۵) ساخته شد و همین نشان می‌دهد طی همه این سالها به جای بازسازی‌های چندباره آزادی می‌شد در تهران یک ورزشگاه مدرن ساخت تا یک مشکل قدیمی حل شود.

همین دو هفته پیش هم نشستی جهت بررسی وضعیت ورزشگاه آزادی برگزار و در آن عنوان شد بودجه دو هزار میلیارد تومانی برای تجهیز کامل ورزشگاه آزادی نیاز است که تاکنون ۱۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده و مسئولان قول داده‌اند تا ۲۵ مرداد یعنی شروع لیگ برتر، تعمیرات بخش غربی ورزشگاه را تکمیل کنند.

صحبت از ورزشگاه جدید در آزادی!

کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان دولت سیزدهم که از سوی رئیس جمهور فقید مسئول پیگیری ساخت ورزشگاه جدید تهران شد، بعد از حدود یک سال و در تازه ترین صحبت‌هایش اعلام کرد کارهای اداری و قانونی ورزشگاه بزرگ تهران انجام شده و ابراز امیدواری کرد این روند در دولت جدید استمرار داشته باشد!

حالا و در شرایطی که همه منتشر تعیین تکلیف ورزشگاه جدید تهران هستند، صحبت از یک ورزشگاه دیگر با گنجایش بسیار کمتر به میان آمده است. نایب رییس فدراسیون از ساخت استادیوم جدید ۴۰ هزار نفری در مجموعه ورزشی آزادی خبر داده است آن هم در حالی که قبلا گفته شده بود ورزشگاه جدید تهران گنجایش بسیار بالایی (بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تماشاگر) خواهد داشت.

مهدی محمد نبی با ابراز بی اطلاعی از طرح ورزشگاه جدید تهران گفت: در این خصوص شرکت توسعه و تجهیز باید نظر بدهد اما تا آنجا که من اطلاع دارم قراردادی با شرکت چینی بسته شده و اینکه به کجا رسیده از آن اطلاع ندارم. در ورزشگاه آزادی هم کلنگ یک ورزشگاه ۴۰ هزار نفری خورده است که آلترناتیو ورزشگاه آزادی خواهد بود.

زنگ خطر برای مسابقات بین المللی

از مدتی قبل عنوان شد که فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا بیشتر از هر زمانی روی آماده بودن ورزشگاه های محل میزبانی مسابقات بین المللی تاکید دارند و همین باعث شده فعلا ورزشگاه آزادی نه تنها برای لیگ برتر که حتی برای مسابقات بین المللی هم آماده نباشد. تیم ملی فوتبال ایران قرار است در روزهای ۱۵ و ۲۰ شهریور در مرحله سوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶، به مصاف قرقیزستان و امارات برود و از حالا اعلام شده که بازی برابر قرقیزستان نه در تهران که در اصفهان و ورزشگاه نقش جهان برگزار خواهد شد.

اوضاع برای استقلال و پرسپولیس که درلیگ نخبگان هستند کمی متفاوت است. طبق گفته مهدی تاج اگر قرار باشد مسابقات این دو تیم در آسیا به دلیل مشکلات ورزشگاه‌ها بدون تماشاگر برگزار شود، کنفدراسیون فوتبال آسیا خودش ورزشگاه جدیدی برای برگزاری بازی‌ها انتخاب می‌کند که نگرانی زیادی برای این دو تیم و هواداران‌شان ایجاد کرده است.

مهدی محمدی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد