گزارشی از پارالمپیک پاریس؛ از افتتاحیه تا رقابت «فرزندان ایران»

متفاوت و آماده مبارزه برای رکوردشکنی با پاداشی برابر

همیشه برای یکسان سازی پاداش پارالمپیکی ها و المپیکی ها بحث های زیادی بوده است و امسال با قول کیومرث هاشمی وزیر سابق ورزش و جوانان پاداش مدال آوران پارالمپیک مانند توکیو، همسان با المپیکی ها تعریف شد که حالا باید دید با آمدن احمد دنیا مالی به این تعهد عمل خواهد شد؟

متفاوت و آماده مبارزه برای رکوردشکنی با پاداشی برابر

گروه ورزشی تیترکوتاه – نسیم شیرازی: پارالمپیک پاریس از فردا به طور رسمی آغاز خواهد شد تا کاروان «فرزندان ایران» با شمایلی تازه تر نسبت به پارالمپیک توکیو کار خود را در این آوردگاه تابستانی آغاز کنند. شمایلی متفاوت مانند پرچم داری ایران که این بار در غیاب «زهرا نعمتی» ورزشکار نامدار ایران در رقابت های پارالمپیک در دستان «هاجر صفرزاده» دونده ایرانی در پاریس خواهد بود، شمایلی متفاوت مانند حضور چهره های جدید در پاریس و پوست اندازی بعضی از تیم های ورزشی، متفاوت مانند بازگشت شناگرانی چون «شاهین ایزدیار» به پارالمپیک و متفاوت مانند حضور «میلاد وزیری» کماندار المپیکی توکیو این بار در قامت سرمربی تیم ملی تیراندازی با کمان پارالمپیک ایران در المپیم ۲۰۲۴ پاریس.

پاریس پارالمپیک

حالا کاروان ورزشی «فرزندان ایران» در هفدهمین دوره بازی های پارالمپیک پاریس دهمین حضور خود را با حضور ۶۵ ورزشکار در ده رشته ورزشی والیبال نشسته، گلبال، پارادوومیدانی، پاراتیراندازی، پاراوزنه برداری، پاراشنا، پاراتیراندازی با کمان، پاراتکواندو، پاراجودو و پاراکانو تجربه خواهند کرد و در این رقابت ها که با افتتاحیه هفت شهریور به طور رسمی آغاز شد تا هجده شهریور ماه برای رسیدن به سکوی المپیک و دستیابی به بهترین جایگاه خود مبارزه می کنند.

پاریس این بار با حضور ۴۴۰۰ ورزشکار از ۱۸۸ کشور در ۲۲ رشته ورزشی پارالمپیک را در حالی برگزار می کند که همین دو هفته گذشته رقابت های المپیک را با خلق اتفاق هایی متفاوت در ذهن علاقه مندان به ورزش به یادگار ثبت کرد و حالا می خواهند کارشان را برگزاری قابل توجه پارالمپیک به خوبی تمام کنند.

پاراتکواندو ایران شروع کننده پارالمپیک برای کاروان ایران خواهند بود که از فردا هشتم شهریور ماه کار خود را آغاز می کنند و پاراوزنه برداران نیز آخرین ورزشکاران این آوردگاه خواهند بود که هجدهم شهریور ماه کار کاروان ورزشی ایران را به پایان خواهند رساند و باید دید رکورد مدال های المپیک توکیو در پاریس شکسته خواهد شد؟ یادمان نرود کاروان ورزشی ایران در پارالمپیک توکیو در مجموع ۲۴ مدال یعنی ۱۲ مدال طلا، ۱۱ نقره و یک برنز  به دست آورد و توانست نسبت به دور قبل این بازی‌ها در ریودوژانیرو، دو پله صعود داشته و در رده سیزدهم قرار بگیرند. ضمن این که در المپیک ۲۰۲۰ توکیو تیم پارادوومیدانی ایران به تنهایی با ۵ طلا و ۶ نقره ۱۱ مدال را به کاروان ورزشی ایران اضافه کرد که هاشمیه متقیان با شکستن رکورد جهان در پرتاب نیزه موفق شد نام خودش را به عنوان اولین زن طلایی پارادوومیدانی ایران در تاریخ پارالمپیک ثبت کند.

در همین رقابت ها هم بود که کاروان ورزشی ایران برای اولین بار از دو ورزشکار به عنوان پرچم دار در رژه مراسم افتتاحیه‌ استفاده کرد و به این ترتیب نورمحمد آرخی از تیم پارادوومیدانی همراه با زهرا نعمتی پرچم ایران را حمل کردند.

لندن، ریودوژانیرو، توکیو و ۲۴ مدال

گرچه در المپیک توکیو شاهد صعود دو رتبه ای و بیشترین میزان مدال طلا در تمام ادوار تاریخ المپیک بودیم ولی از لحاظ تعداد کسب مجموع مدال المپیک ۲۰۱۲ لندن و المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو نیز با کسب ۲۴ مدال جزو سه دوره پرمدال کاروان ورزشی ایران در تاریخ پارالمپیک بوده است و بهترین رتبه تاریخ ادوار حضور ایران در پارالمپیک هم مربوط به رتبه یازدهم لندن است ولی از لحاظ کسب مدال طلا ورزشکاران در توکیو با ۱۲ طلا پرچمدار تاریخ پارالمپیک هستند و حال باید دید ورزشکاران ایران در پاریس می توانند جایگاه ایران را تک رقمی و یا تعداد مدال طلای ایران را ارتقا دهند یا خیر.

پارالمپیک

پرچم داران در پارالمپیک

سال ۱۹۸۸ سئول کاروان ورزشی ایران با ۸ مدال و رتبه ۲۷ از رقابت ها خداحافظی کرد که پرچم داری ایران برای اولین ورود به پارالمپیک را حسن سماواتی بر عهده داشت، در پارالمپیک ۱۹۹۲ و دومین حضور کاروان ورزشی ایران که منجر به کسب ۴ مدال و رتبه ۳۷ شد هم علی کشف نیا پرچم دار ایران بود که البته او در پارالمپیک ۱۹۹۶ آتلانتا نیز که کاروان ورزشی ایران ۱۷ مدال و رتبه ۲۰ را به دست آورد باز هم پرچم دار ایران بود. مراد علی شیرانی در پارالمپیک ۲۰۰۰ سیدنی پرچم داری کاروانی شد که توانست با ۲۳ مدال رتبه ۱۶ را از آن خود کند و عنایت ا... بخارایی پرچم ایران در کاروان ۲۰۰۴ آتن را در دست گرفت، ایران در آن بازی ها با ۲۲ مدال در رتبه ۲۳ قرار گرفت. در پارالمپیک ۲۰۰۸ پکن که کاروان ایران با ۱۴ مدال رتبه ۲۲ را از آن خود کرد محمدرضا میرزایی پرچم دار بود و در پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن عبدالرضا جوکار پرچم ایران را که با ۲۴ مدال رتبه یازدهم را به خود اختصاص داده بود، حمل کرد.

عشرت کردستانی در پارالمپیک ریو پرچم دار بود، جایی که کاروان ایران باز هم با ۲۴ مدال این بار رتبه پانزدهم را از آن خود کرد و در پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو هم همان طور که گفته شد زهرا نعمتی و نور محمد آرخی اولین دوپرچم دار ایران بودند که در مراسم افتتاحیه حضور داشتند. و حالا در پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس هاجر صفرزاده و سیدمحمدرضا میرشفیعی دو پرچم دار ایرانی خواهند بود که در مراسم رژه افتتاحیه المپیک حضور خواهند داشت و باید دید سرانجام این کاروان چگونه رقم خواهد خورد.

افتتاحیه ای مانند المپیک

مراسم افتتاحیه و اختتامیه المپیک پاریس پر از حرف و حدیث و موافقان و مخالفانی بود که همگی بر سر متفاوت بودن آن اتفاق نظر داشتند و حالا فرانسوی ها می خواهند کار نیمه تمام شان را با برگزاری هر چه باشکوه تر پارالمپیک به پایان برسانند. آن ها امشب برای افتتاحیه پارالمپیک برنامه ویژه ای دارند که موفق بودن یا نبودن آن را می توان تا ساعاتی دیگر به تماشا نشست. افتتاحیه ای که در میدان «کونکورد» برگزار خواهد شد، محله ای که در انتهای شرقی خیابان شانزلیزه قرار دارد و در سوی دیگر میدان کونکورد هم باغ تویلری که به موزه لوور منتهی می‌شود، قرار گرفته است. پیش بینی شده است در این افتتاحیه حدود ۶۵ هزار نفر تماشاچی حضور داشته باشند و طبق شنیده ها قرار است سنت شکنی شود و به جای تیم یونان که همیشه به عنوان تیم اول رژه را آغاز می کردند این بار تیم پناهندگان آغاز گر رژه باشند! در این پارالمپیک ده ورزشکار برای تیم پناهجویان به میدان خواهند رفت که این بزرگ ترین تعداد در تاریخ ادوار پارالمپیک است و دو ایرانی نیز در این تیم حضور دارند. هادی درویش (پاراوزنه برداری) و سید امیر حسین پور (پاراتنیس روی میز) دو عضو ایرانی آن هستند که همچنین هادی حسن زاده (تکواندوکار) افغان این تیم است که در ایران بزرگ شده است.

پاداش پارالمپیک

همیشه برای یکسان سازی پاداش پارالمپیکی ها و المپیکی ها بحث های زیادی بوده است و امسال با قول کیومرث هاشمی وزیر سابق ورزش و جوانان پاداش مدال آوران پارالمپیک مانند توکیو، همسان با المپیکی ها تعریف شد که حالا باید دید با آمدن احمد دنیا مالی به این تعهد عمل خواهد شد؟ اگر این پاداش پرداخت شود با افزایش ۴ برابری نسبت به توکیو خواهد بود که برا اساس آن مدال آوران طلایی هشت میلیارد تومان، مدال آوران نقره چهار میلیارد تومان و مدال برنزی ها دو میلیارد تومان پاداش دریافت خواهند کرد و قرار است این پاداش هم بلافاصله بعد از کسب مدال همراه باشد.

کاروان ایران در پاریس

مریم عبداله پور، زهرا رحیمی، سعید صادقیان، علیرضا بخت، حامد حق شناس برای پارا تکواندو، فاطمه همتی، سمیه رحیمی، غلامرضا رحیمی، محمدرضا عرب عامری، هادی نوری، علی سینا منشازاده برای پاراتیراندازی با کمان، رقیه شجاعی، سید محمدرضا میرشفیعی، ساره جوانمردی، نسرین شاهی برای پاراتیراندازی به میدان خواهند رفت. همچنین سینا ضیغمی نژاد، شاهین ایزدیار در پاراشنا، حسن جعفری، محمد پرنیا، نعمت‌الله سرافراز، میلاد سوری، مهدی عباسی و محمدمهدی نفیسی‌نسب در گلبال، صادق بیگدلی، حمیدرضا عباسی، مهدی بابادی، مجید لشگری، رمضان صالحی، مرتضی مهرزاد، حسین گلستانی، محمد نعمتی، میثم علیپور، میثم حاج بابایی، عیسی زیراهی و داوود علیپوریان برای والیبال نشسته رقابت خواهند کرد.

پرستو حبیبی، الهام صالحی، هاجر صفرزاده، هانیه متقیان، حامد امیری، ظفر ذاکر، امان اله پاپی، علیرضا مختاری، مصطفی ماریان، اولاد علی پور، علی الفت نیا، سعید افروز، مهدی اولاد، حسن جاجلوند، علی اصغر جوانمردی، سجاد نیک پرست، علی پیروج، عرفان بندری، یاسین خسروی، صادق بیت سیاح نیز اعضای پر تعداد تیم پارادوومیدانی را تشکیل داده اند و میثم بنی طبا، موسی غلامی در جودو، شهلا بهروزی راد، سعید حسین پور در پاراقایقرانی و محسن بختیار، میثم بنی طبا، امیر جعفری، روح ا... رستمی، حامد صلحی پور، علی اکبر غریب شاهی، احمد امین زاده هم برای پاراوزنه برداری در پارالمپیک پاریس رقابت خواهند کرد.

سیامند رحمان

جای خالی سیامند

و باز هم پارالمپیکی که بدون حضور قهرمان بی چون و چرای ایرانی برگزار می شود. قهرمانی که می آمد و طلا را می گرفت و بی سر و صدا هم می رفت. آن موقع نه خبری از پاداش برابر بود و نه توجهی در خور و شایسته. تنها قلب های میلیون ایرانی بود که هنوز هم با هر پارالمپیک یاد «سیامند رحمان» را زنده نگه می دارد.

نسیم شیرازی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد