تیتر کوتاه گزارش می دهد؛

هدف سعودی‌ها فقط هزینه کردن در فوتبال نیست/ رشد ۱۰۵ درصدی درآمد الهلال با سرمایه‌گذاری استراتژیک

باشگاه الهلال مجموع درآمد خود در فصل ۲۰۲۳/۲۰۲۴ را ۱.۰۹۰ میلیارد ریال عربستان گزارش کرد که ۱۰۵ درصد نسبت به فصل قبل افزایش داشت.

هدف سعودی‌ها فقط هزینه کردن در فوتبال نیست/ رشد ۱۰۵ درصدی درآمد الهلال با سرمایه‌گذاری استراتژیک

دسامبر ۲۰۲۲ آغاز دوره جدیدی برای فوتبال در خاورمیانه بود. پس از پایان یافتن جام جهانی فوتبال با یک اوج فراموش نشدنی در قطر، انتقال کریستیانو رونالدو به النصر تاثیری ماندگارتر داشت. ورود او اولین گام در تحول لیگ حرفه‌ای عربستان بود، زیرا باشگاه‌های برتر این بخش، مبالغ هنگفتی را صرف هزینه‌های نقل و انتقالات در پنجره‌های بعدی کرده و برخی از بهترین بازیکنان جهان از جمله نیمار و کریم بنزما را با دستمزدهای نجومی جذب کردند.

حتی قبل از این تحولات، لیگ حرفه‌ای عربستان سعودی و سایر لیگ‌های برتر عرب به دلیل پرداخت مبالغ گزاف به ستاره‌هایی که در آنجا بازی می‌کردند، شهرت زیادی داشتند و شاید برای شهرت (و منافع شهرت) به اندازه یا بیشتر از ارزش فوتبال پرداخت می‌کردند. چنین قراردادهایی منجر به این شد که نخبگان اروپا این تقسیم‌بندی را چیزی بیش از «لیگ‌های بازنشستگی» تلقی کنند، اما این درک بسیار ناکافی از وضعیت در این مقطع زمانی خواهد بود چرا که در حال حاضر نه فقط بازنشسته‌ها بلکه بسیاری از ستاره‌های مطرح روز اروپا در لیگ عربستان بازی می‌کنند و بسیاری دیگر از جمله وینیسیوس، محمد صلاح و ... نیز به عنوان مدعیان توپ طلای جهان در تیررس تیم‌های سعودی هستند.

هزینه می کنند، درآمد هم دارند

شاید همه گمان کنند که سعودی‌ها صرفا در حال هزینه کردن هستند و خبری از درآمد نیست. البته که آنها دست بازی برای هزینه کردن و ارائه پیشنهادهای کلان به بازیکنان و باشگاه‌ها ندارند اما درآمد قابل توجهی نیز به دست می‌آورند.

به عنوان مثال پیش بینی شد که لیگ حرفه‌ای عربستان در فصل ۲۰۲۴/۲۵ مبلغی بالغ در حدود ۸۰ میلیون دلار درآمد داخلی از طریق حق پخش مسابقات و حدود ۵۵ میلیون دلار از طریق اسپانسرها درآمد کسب کند. 

رکوردی از درآمد عالی ورزشی برای الهلال

باشگاه الهلال موقعیت خود را به عنوان یک نیروی پیشرو در ورزش و تجارت در خاورمیانه و فراتر از آن مستحکم کرده است. این باشگاه با تاریخچه ای تاریخی و استراتژی آینده نگر، ترکیبی پویا از برتری‌های ورزشی، شیوه‌های نوآورانه کسب و کار و تأثیر اجتماعی است.

الهلال که در سال ۱۹۵۷ تأسیس شد، به دستاوردهای قابل توجهی در ورزش‌های مختلف دست یافته است. تیم فوتبال، مرکز اصلی این سازمان، دارای ۱۹ عنوان قهرمانی لیگ حرفه‌ای عربستان، چهار سوپرکاپ و قهرمانی‌های متعدد دیگر است. فصل ۲۰۲۳/۲۰۲۴ بسیار مهم بود، زیرا الهلال با ۳۴ پیروزی متوالی در مسابقات رسمی رکورد جهانی گینس را به نام خود ثبت کرد. این تسلط فراتر از فوتبال به سایر رشته‌ها، از جمله بسکتبال، تنیس، دوومیدانی، و ورزش‌های الکترونیکی گسترش می‌یابد و تعهد باشگاه به توسعه چند ورزش را برجسته می‌کند.

سرمایه گذاری‌های استراتژیک تجاری

تبدیل الهلال به یک شرکت سهامی بسته نقطه عطفی در مسیر تجاری آن است. تصاحب ۷۵ درصد سهام توسط صندوق سرمایه گذاری عمومی نشان دهنده همسویی باشگاه با طرح چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی است. هدف این حرکت تنوع بخشیدن به جریان‌های درآمد، افزایش کارایی عملیاتی و حمایت از توسعه زیرساخت‌های باشگاه، تضمین رشد پایدار و عملکرد رقابتی در صحنه جهانی است.

موفقیت تجاری و رشد درآمد

رویکرد نوآورانه باشگاه برای درآمدزایی شامل حمایت مالی، تجارت تجاری و تجربیات روز مسابقه است. در فصل ۲۰۲۳/۲۰۲۴، الهلال مجموع درآمدهای ۱.۰۹۰ میلیارد ریال عربستان را گزارش کرد که تنها درآمد تجاری آن به ۶۴۶ میلیون ریال رسید که ۱۰۵ درصد افزایش نسبت به فصل قبل نشان می‌دهد. حامیان مالی بیشترین درآمد را به خود اختصاص دادند که ارزش آن ۴۴۰ میلیون ریال عربستان است که نشان دهنده جذابیت برند قوی و مشارکت استراتژیک باشگاه با برندهای برجسته مانند ریاض بانک، پوما و مسترکارت است.

تجارت الکترونیک الهلال با فروش محصولات باشگاه تعامل طرفداران را متحول کرده است. سعودی‌ها با بیش از ۲ میلیون مشتری و ارسال به ۷۰ کشور، فروش کالا و فروش بلیط را ادغام و آن را به یک پیشنهاد منحصر به فرد در چشم انداز تجارت الکترونیک ورزشی تبدیل کرده‌اند.

زیرساخت و تعامل با طرفداران

افتتاح ورزشگاه  Kingdom Arena، یک استادیوم پیشرفته، نقطه عطفی در تکامل زیرساختی الهلال است. این مرکز مجهز به فناوری‌های پیشرفته است که از طریق سوئیت‌های لوکس، فروشگاه‌های فن‌فروشی، و تجربه‌های بهتر تماشا، به مخاطبان مختلف پاسخ می‌دهد. چنین ابتکاراتی نشان دهنده تمرکز باشگاه بر ایجاد تجربیات بی نظیر از طرفداران و در عین حال تقویت هویت برند جهانی آن است.

آکادمی الهلال؛ ساختن قهرمانان آینده

آکادمی الهلال در سال ۲۰۱۹ با هدف پرورش استعدادها و القای ارزش های برتری و نظم و انضباط تأسیس شده است. با بیش از ۴۰۰۰ ورزشکار جوان، آکادمی نقشی اساسی در پرورش ستاره‌های آینده هم برای باشگاه و هم برای تیم‌های ملی عربستان دارد. برنامه‌ها بر توسعه همه جانبه تاکید دارند و تضمین می‌کنند که ورزشکاران آموزش های جامع در کنار آموزش های ورزشی دقیق دریافت می‌کنند. در فصل ۲۰۲۳/۲۰۲۴، آکادمی ۳۴.۵ میلیون ریال عربستان درآمد با سود خالص ۷.۷ میلیون ریال داشت.

مسئولیت اجتماعی 

فراتر از ورزش، بنیاد خیریه الهلال تعهد خود را به رفاه اجتماعی نشان می دهد. ابتکاراتی مانند بورسیه تحصیلی، بازسازی مسکن و کمپین های زیست محیطی نقش باشگاه را به عنوان یک کاتالیزور برای تغییرات مثبت نشان می‌دهد. پروژه های قابل توجه شامل توزیع ۱۰۰۰۰ وعده غذایی در ماه رمضان، حمایت از بیماران سرطانی از طریق بازدید از بیمارستان و اهدای هدیه و کاشت ۴۶۰۰ درخت برای ارتقای پایداری است.

چشم‌اندازی برای رهبری جهانی

چشم‌انداز الهلال روشن است؛ پیشرو بودن در میان باشگاه‌های ورزشی بین‌المللی با ترکیب موفقیت‌های ورزشی با رهبری الهام‌بخش و شیوه‌های تجاری نوآورانه. استراتژی باشگاه بر تعالی پایدار، مشارکت جامعه و گسترش جهانی تاکید دارد و جایگاه آن را به عنوان یک موسسه برتر در دنیای ورزش و تجارت تضمین می‌کند.

مهدی محمدی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار
اخبار