اختصاصی تیترکوتاه؛
راهنمایی برای جاماندگان از پرواز/ چطوری هزینه را پس بگیریم؟
جا ماندن از پرواز بسیار ناخوشایند است، چون برای سفر خود برنامهریزی کردهاید و مبلغی را برای بلیط خود پرداخت کردهاید. اما در این شرایط بهترین کار این است که خونسردی خود را حفظ کنید.
یکی از ناخوشایندترین قسمت های سفر جا ماندن از وسیله نقلیه و مخصوصا هواپیما است. تجربه ای که اگر حتی یک بار برای شما رخ داده باشد، فراموش کردنش کار بسیار سختی است. جا ماندن از پرواز ممکن است به دلایل مختلفی از جمله دیر رسیدن به فرودگاه، ترافیک در مسیر فرودگاه و ... پیش آید اما در این شرایط باید چه رفتاری داشت و چگونه می توان از درد این مشکل کم کرد؟
اگر در مسیر رسیدن به فرودگاه هستید و تنها چند دقیقه به زمان پرواز شما باقیمانده و تقریبا مطمئن هستید که در زمان مقرر به فرودگاه نمیرسید، اولین کاری که لازم است انجام دهید این است که با شرکت هواپیمایی خود در فرودگاه تماس حاصل فرمایید و آنها را از تاخیر پیش آمده مطلع سازید، چرا که اگر نهایتا تا ۱۵ دقیقه با تاخیر به فرودگاه میرسید ممکن است ایرلاین با بررسی شرایط، موقعیت را برای ورود شما به گیت پرواز و سوار شدن به هواپیما مهیا کند.
گاهی هم ممکن است آنقدر خوش شانس باشید که پروازتان با تاخیر روبهرو شده باشد. اما اگر از قبل میدانید که راهی برای زود رسیدن به فرودگاه ندارید و قطعا پرواز را از دست میدهید باز هم مراتب را به ایرلاین اطلاع رسانی کنید چرا که آنها شرایط شما را درک کرده و تلاش میکنند تا در صورت امکان، پروازی جایگزین برای شما پیدا کنند.
یکی از قانونهای نانوشته میان ایرلاینها قانون (دو ساعت) است که ممکن است برای شما کارساز باشد. بر اساس این قانون در صورتی که فرد پرواز خود را از دست داده باشد و دلیل قابل توجیهی برای دیر رسیدن به فرودگاه داشته باشد، اگر حداکثر تا دو ساعت بعد از زمان پرواز به ایرلاین اطلاعرسانی کند، شرکت هواپیمایی تلاش میکند نهایت همکاری را با وی داشته و در صورت امکان در پرواز جایگزین بعدی به او یک صندلی اختصاص دهد و ممکن است هزینه اضافه نیز از او دریافت نکند.
آیا میتوانم هزینه بلیط را پس بگیرم؟
اولین قدم این است که از قوانین و مقررات استرداد بلیط هواپیما در ایرلاین مربوطه باخبر شوید. به طور کلی دو نوع بلیط پرواز وجود دارد: بلیط هواپیمای چارتری و بلیط هواپیمای سیستمی.
اگر بلیط پرواز شما سیستمی باشد شرکت هواپیمایی با کسر مبلغی به عنوان خسارت، مابقی وجه بلیط را استرداد میکند؛ اما اگر بلیط شما از نوع چارتری باشد، قضیه متفاوت خواهد بود چرا که برای لغو بلیط و دریافت وجه باید به شرکت چارتر کننده آن پرواز مراجعه کنید و معمولا یا به طورکلی هیچ مبلغی استرداد نمیشود یا تنها درصد خیلی کمی از آن به مسافر پرداخت میشود.
البته این را هم در نظر داشته باشید که در برخی از پروازهای سیستمی نیز در صورت عدم حضور مسافر در پرواز، هیچ مبلغی عودت داده نمیشود، پس بهتر است قبل از رزرو بلیط از ایرلاین مربوطه، تمامی قوانین و مقررات آن را مطالعه بفرماید
اگر مقصد شما خارج از مرز کشور بوده و از پرواز خود جا ماندهاید، در صورتی که نوع بلیط شما پرواز سیستمی خارجی بوده باید با آژانس و یا ایرلاینی که از آن بلیط تهیه کردید، تماس گرفته و کد رزرو پرواز خود را اعلام کنید تا آنها با بررسی مقررات کنسلی با کسر جریمه، مابقی وجه شما را بازگردانند.
به طور معمول مسافرانی که پروازشان را از دست میدهند، باید هزینهای جداگانه برای خرید بلیط پرواز بعدی پرداخت نمایند و این موضوع تا حد زیادی به ایرلاینی که از آن بلیط را تهیه کردهاید بستگی دارد، چرا که شرکتهای هواپیمایی قوانین و مقررات متفاوتی دارند و اما معمولا در پرواز سیستمی تا حد قابل قبولی مثلا تا ۵۰ درصد کنسلی پرواز را پرداخت میکنند. اما با این وجود بهتر است که بلیطهای همان شرکت هواپیمایی را برای مقصد مورد نظرتان بررسی کنید و در نهایت با پرداخت مابه التفاوت بلیط، پرواز بعدی را رزرو نمایید.
در خطوط هوایی مختلفی هزینه جا ماندن از پرواز متفاوت است. اما به طور معمول، در پروازهای سیستمی جریمه جا ماندن از پرواز به این صورت است که بین ۵۰ تا ۷۰ درصد از هزینه بلیط کسر میشود و مابقی آن استرداد خواهد شد. در پروازهای چارتری، برای جا ماندن از پرواز هیچ مبلغی به شما برنمیگردد.
قوانین جا ماندن از پرواز در ایران و سایر کشورها به طور کلی مشابه است. در ایران، طبق قانون هواپیمایی کشوری، در صورتی که مسافر به دلیل عوامل خارج از اراده خود، از قبیل تصادف، بیماری، یا شرایط اضطراری، از پرواز خود جا بماند، میتواند درخواست کنسلی «نوشو» دهد. در این صورت، ایرلاین موظف است مبلغ بلیط را به مسافر استرداد کند. مسافر نوشو (No Show)، مسافری که کارت پرواز نگرفته و از پرواز جامانده است.
البته، باید توجه داشته باشید که ایرلاینها معمولا قوانین و مقررات خاص خود را برای جا ماندن از پرواز دارند. به عنوان مثال، برخی از ایرلاینها ممکن است برای جا ماندن از پرواز، جریمهای را از مسافر دریافت کنند. همچنین، مدت زمان اعتبار درخواست کنسلی نوشو نیز در ایرلاینهای مختلف متفاوت است. اطلاعات مربوط به نوشو گاهی در قسمت توضیحات بلیط نوشته میشود.
نظر شما