اختصاصی تیترکوتاه؛

گزینه های وزارت میراث فرهنگی را بیشتر بشناسید

هر چه دولت ها در سراسر دنیا به سمت جدا کردن اقتصاد از منابع قدیمی همچون نفت و سوخت های فسیلی هستند و بیشتر به سمت منابع جدیدی از جمله گردشگری می روند، این روند در کشور ما برعکس طی شده و هر سال از درآمد حاصل از گردشگری کاسته شده و میزان ورود گردشگران خارجی به کشور اندک و اندک تر می شود.

گزینه های وزارت میراث فرهنگی را بیشتر بشناسید

وزرای گردشگری چند ساله اخیر با شعارهای مختلفی در جهت جذب حداکثری گردشگران خارجی وارد ساختمان خیابان آزادی شدند اما هیچکدام نتوانسته اند آنچه را که باید برای این حوزه به عمل آورده و تصمیمات آن ها تاثیر به سزایی در روند جذب گردشگران و یا حتی بهبود وضعیت شرکت های گردشگری نداشته است. به طوری که با نگاهی به وضعیت شرکت های گردشگری در سطح کشور می توان دریافت که عمده درآمد این شرکت ها تنها از راه خارج کردن ارز از کشور و انتقال گردشگر به سایز کشورها به دست می آید و کمترین میزان تلاش را برای جذب گردشگر خارجی و نمایش قابلیت های ایران انجام می دهند. 

وزیر آینده گردشگری نیز قطعا با همان شعارهای همیشگی و تکراری وارد این گود خواهد شد اما باید ببینیم گزینه هایی که اکنون روی میز مسعود پزشکیان، چهاردهمین رئیس جمهور ایران هستند، چه سوابق و فعالیت هایی انجام داده اند که می تواند برای بهبود وضعیت گردشگری ایران مثبت باشد.

قبل از ارائه این پیشنهادات، وزیر گردشگری باید بتواند ارتباطات گسترده‌ای در دولت داشته باشد تا برای این حوزه امکانات، تسهیلات و بودجه بگیرد و به اصطلاح حرف او در دولت برش داشته باشد تا بتواند مشکلاتی که در صنعت گردشگری وجود دارد و می‌بایست چندین وزارت خانه با هم آن را حل کنند را مدیریت کرده و از سویی دولت را مجاب به عملگرایی در حوزه جایگزینی گردشگری به جای نفت کند.

در زمینه گردشگری حضور سرمایه گذاران در حوزه حمل و نقل هوایی حتی زمینی و سرمایه گذاران مراکز اقامتی بین المللی در ایران بسیار مثمرثمر است بنابراین می‌بایست به حوزه سرمایه گذاران خارجی نیز اهمیت داده و کم کردن مشکلات آنها را در این زمینه در دستور کار قرار داد. چرا که اکنون برخی از سرمایه گذاران خارجی با وجود اتفاقاتی که ایران در چند سال گذشته پشت سر گذاشت یا از سرمایه گذاری منصرف شده‌اند و یا رغبتی برای این موضوع ندارند کما اینکه برخی از آنها نیز نسبت به انتقال سرمایه گذاری خود در ایران اقدام کرده‌اند. نمونه آن هم هتل‌های بین المللی است که اگرچه با سهام خارجی آغاز به ساخت کردند اما در پایان به انتهای مطلوب نرسید.

همچنین باید اشاره داشته باشیم که اسامی اعضای کار گروه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری عبارتند از بهمن نامور مطلق، حسن طالبیان، مهدی حجت، علی دارابی، مرتضی رحمانی موحد، امین عارف نیا، سیدمحمد بهشتی، مسعود سلطانی فر، حسین مرعشی، سعید اوحدی، محمدحسین ایمانی خوشخو، ولی تیموری، حسین بختیاری، علیرضا تابش، سمیع الله حسینی مکارم، سیدمحسن میر، زهرا عابدینی، لیلا اژدری، دلاور بزرگ نیا، مصیب امیری و حسین الله بداشتی.

عزت الله ضرغامی 

سید عزت‌الله ضرغامی متولد ۶ اسفند ۱۳۳۸ در شهر تهران، از فعالان دانشجویی دوران انقلاب اسلامی ایران، نظامی سابق و سیاستمدار کنونی است که به مدت ۱۰ سال ریاست سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را بر عهده داشته و در دولت شهید رئیسی به عنوان وزیر گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی توانست رای اعتماد خود را از مجلس دریافت کند و راهی ساختمان خیابان آزادی شود. 

صحبت ها در مورد دوره وزارت ضرغامی بر مسند وزارت گردشگری ضد و نقیض و پر فراز و نشیب است. به طوری که برخی این دوره را همراه با رشد ورود گردشگر و عده ای دیگر تنها موقعیتی برای بهبود و نوسازی سرویس های بهداشتی می دانند. ضرغامی از ابتدای دوره وزارت خود به غیر از فعالیت های ویژه در حوزه گردشگری توجه زیادی به مسئله سرویس های بهداشتی داشت، به طوری که در همایش سالانه تاسیس انجمن شرکت های گردشگری و خدمات مسافرت هوایی تمام مدت سخنرانی خود را به این موضوع حساس تخصیص داد. 

ضرغامی

ضرغامی در تشریح عملکرد سه ساله این وزارتخانه در آخرین جلسه هیئت دولت سیزدهم اظهار داشت: در شروع کار به دلیل کرونا کشور به لحاظ گردشگری ۲۰ ماه تعطیل بود. اولین درخواست صدور روادید برای راه‌اندازی گردشگری بود که با درایت شهید رییسی این کار انجام شد. بعد از تنظیم بخش‌نامه‌های لازم و تصویب آن‌ها صدور روادید آغاز شد. این مسئله به گردشگری کشور بسیار کمک کرد و سه برابر میانگین رشد گردشگری را از آن خود کرد.

از ابتدای کار و از زمان حل مسأله کرونا ۱۳ میلیون و ۸۹۵ هزار نفر وارد ایران شدند. به خاطر مسئله سیاسی آذربایجان دو سهمیه ۱.۸ میلیون نفری حذف شد که البته به تدریج حل می‌شود اما آمارش قابل توجه است. رشد ۵۰.۸ درصدی در سال ۱۴۰۲ به نسبت ۱۴۰۱ داشتیم. در سه ماهه اول ۱۴۰۳ نیز افزایش ۲۰ درصدی نسبت به سال قبل داشتیم. تا امروز ۱۷۸۵ پروژه که برخی از آن‌ها بزرگ و هتل پنج ستاره با حجم ۵۰ همت در حال ساخت است. تا آخر سال ۸۱ پروژه که بیش از ۸۰ درصد پیشرفت دارد به ارزش ۹۷ همت افتتاح می‌کنیم. با این وجود انتخاب دوباره وی به عنوان وزیر گردشگری در دست بررسی است و ممکن است به یکی از گزینه های نهایی مسعود پزشکیان تبدیل گردد. 

سید رضا صالحی امیری

سید رضا صالحی امیری در چهاردهم اردیبهشت ۱۳۴۰ در امیرکلا، بابل متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در همان شهر گذراند و با شروع جنگ تحمیلی به جبهه رفت و در کنار آن تحصیلات دانشگاهی‌اش را دنبال کرد. او مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس در علوم سیاسی و دکتری در مدیریت دریافت کرد و به تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت.

در سال‌های پس از انقلاب، صالحی امیری در مشاغل متعددی چون رئیس کمیته اجتماعی شورای عالی امنیت ملی، مشاور رئیس‌جمهور، و عضو هیئت علمی و مدیریتی در نهادهای مختلف فعالیت داشت. او همچنین به مدت هشت سال معاون پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بود و در نشریات علمی متعددی سردبیر و مدیرمسئول بود.

در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، به عنوان معاون فرهنگی ستاد دکتر حسن روحانی فعالیت کرد و پس از ناکامی سلطانی‌فر در کسب رأی اعتماد مجلس برای وزارت ورزش، صالحی امیری به عنوان سرپرست وزارت ورزش و جوانان منصوب شد. هرچند نامزدی او برای وزارت ورزش به تأیید مجلس نرسید، اما به ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی منصوب شد و بعد از استعفای علی جنتی، به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم معرفی و با رأی اعتماد مجلس به این سمت منصوب شد.

سید-رضا-صالحی-امیری

علیرضا تابش 

علیرضا تابش متولد سال ۱۳۵۳ که از سال ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰ مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی بود. او از اعضای هیئت نظارت بر انجمن دوستداران میراث فرهنگی در سال‌های ۷۸ تا ۸۴ بوده و در کارنامهٔ کاری خود، مدیرکلی حوزهٔ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را نیز در سال‌های ۹۲ تا ۹۳ بر عهده داشته است. همچنین وی خواهرزادهٔ رئیس‌جمهور سابق ایران محمد خاتمی و برادر کوچک محمدرضا تابش است. 

آخرین پست دولتی وی مشاور قائم مقام وزیر و دبیر ستاد معرفی و آموزش میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بوده است. او همچنین دبیری جشنواره چندرسانه‌ای میراث فرهنگی را نیز بر عهده داشت.

علیرضا تابش

علیرضا تابش پیش‌تر دبیری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان و مدیرعاملی بنیاد سینمایی فارابی را بر عهده داشته و عضو شورای نخستین جشنواره ملی تولیدات چندرسانه‌ای میراث فرهنگی بوده است. وی همچنین، دبیر ستاد معرفی و آموزش وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بود.

طبق شنیده ها علیرضا تابش اصلی ترین گزینه برای نشستن بر این مسند شناخته می شود. 

سمیع الله حسینی مکارم 

سمیع اله حسینی مکارم، دارای سابقه تحصیل در سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری در حوزه اقتصاد نظری و اقتصاد برنامه‌ریزی است. او پیش از این معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بود و معاونت سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران و مدیر کلی بودجه و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش را در کارنامه خود دارد.

سمیع الله مکارم

سمیع الله حسینی مکارم در سوابق کاری‌اش پست‌هایی، چون معاونت مالی شهرداری و معاونت اداری و مالی و مدیرکلی بودجه و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش را در کارنامه خود دارد. سمیع الله حسینی مکارم که پس از قبول استعفای محمدعلی نجفی از سوی اعضای شورای شهر به عنوان سرپرست شهرداری تهران انتخاب شد در معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران به عنوان معاون نجفی فعالیت می‌کرده است.

حسینی مکارم به عنوان یکی از گزینه های ضعیف در این حوزه شناخته می شود و احتمال آنکه به مراحل نهایی انتخاب برسد ضعیف است اما بعید نیست بتواند از سد شورای راهبردی عبور کرده و به یکی از گزینه ها تبدیل شود. 

ولی تیموری 

ولی تیموری، معاون و مشاور وزیر گردشگری در دولت های دوازدهم و سیزدهم، از معدود مدیران دولتی تاریخ وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی به حساب می آید که از بدنه خود دستگاه و به عنوان کارشناس و متخصص حوزه گردشگری به پست های سیاسی رده بالای این وزارتخانه مانند معاونت گردشگری و ... منصوب شد. 

ولی_تیموری

از سوابق اجرایی او میتوان به معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دولت دوازدهم جمهوری اسلامی ایران (معاون علی اصغر مونسان : وزیر وقت)‌، مشاور وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در دولت سیزدهم(مشاور عزت الله ضرغامی : وزیر وقت) ، نایب رئیس انجمن علمی گردشگری ایران، مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی, رئیس مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اشاره کرد.

ولی تیموری به عنوان کارشناس حوزه میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی،در مدت زمان فعالیت خود در رده های مختلف این سازمان/وزارتخانه تهیه و تدوین پروژه های معتبر و زیادی را در سطح ملی به عهده داشته است که از بین این پروژه ها میتوان به سند توسعه صادرات گردشگری کشور، سند راهبردی توسعه گردشگری کشور، طراحی و رونمایی از برند ملی گردشگری کشور و... اشاره کرد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر