اختصاصی تیترکوتاه؛

کمیسیون پروازهای اربعین تعیین شد +سند

هر سال در نزدیکی اربعین حجم زیادی از اخبار در مورد قیمت پروازهای نجف و بغداد در طول مدت برگزاری مراسم اربعین به گوش می رسد و در نهایت با قیمت های دستوری این پروازها انجام می شود.

کمیسیون پروازهای اربعین تعیین شد +سند

از آنجایی که پروازها به قیمت دستوری انجام می شود و مستقیم زیر نظر ایرلاین به فروش می رسد، امکان سواستفاده برخی شرکت های گردشگری و مسافرت هوایی بسته شده و شاهد قیمت های نجومی برای بلیط هایی با قیمت مصوب نخواهیم بود. البته که این موضوع باعث می شود تا برخی آژانس های گردشگری از امر فروش بلیط ها شانه خالی کنند و مسافر را مستقیم به ایرلاین ارجاع دهند. 

علت اصلی این موضوع حجم گردش مالی است که آژانس به خاطر یک پرواز باید انجام داده ولی سودی عایدش نخواهد شد. بنا به گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی بهای کل بلیت یک‌طرفه هواپیما از مبدا تهران و سایر استان‌های کشور به استثنای ۹ استان به بغداد یا نجف اشرف و برعکس حداکثر پنج میلیون تومان و برای بلیت‌های دوطرفه ۱۰ میلیون تومان تعیین شد.

همچنین بهای کل بلیت یک‌طرفه از استان‌های خراسان، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، فارس، مازندران و گلستان به بغداد یا نجف اشرف و برعکس حداکثر ۶ میلیون تومان و برای بلیت‌های دو طرفه ۱۲ میلیون تومان تعیین شد.

photo_2024-07-29_11-12-13

از آنجایی که این نرخ دستوری بوده و تعیین شده است دیگر دخل و تصرفی در آن نخواهد شد. از طرفی شرکت های هواپیمایی که در حال انجام این پرواز زیر قیمت ایام عادی هستند تا سرحد امکان میزان کمیسیون یا سود شرکت های گردشگری را کم کرده و عملا آن ها را از گردونه رقابت برای فروش خارج می کنند. 

طی بخشنامه جدیدی که توسط هواپیمایی وارش برای آژانس های گردشگری طرف قرارداد ارسال شده است، کمیسیون پروازهای اربعین کاهش یافته و به ۱ درصد رسیده است. این بدین منظور است که برای یک تراکنش ۴۰ میلیون تومانی (بلیط رفت و برگشت یک خانواده ۴ نفره) تنها ۴۰۰ هزار تومان سود نصیب آژانس خواهد شد اما در سال آینده این شرکت گردشگری است که باید در سازمان امور مالیاتی پاسخگوی تراکنش ۴۰ میلیون تومانی خود باشد. 

شایان ذکر است که عدد مصوب و عرف کمیسیون از طرف ایرلاین برای شرکت های گردشگری بین ۵ تا ۱۰ درصد بنا به سابقه و شرایط قرارداد فی مابین شرکت و ایرلاین است. این دستورالعمل بدین معناست که شرکت های گردشگری در اصل نیازی به فروش این حجم از تقاضا نبوده و تنها ایرلاین ها قادر به فروش مستقیم بلیط به زائرین خواهند بود. 

به گفته مقصود اسعدی سامانی، اکنون مطابق موافقتنامه دوجانبه بین ایران و عراق، ۱۲۰ پرواز در هفته پیش‌بینی شده و است و طرف عراقی نیز می‌تواند به همین میزان پرواز در هفته داشته باشد. سال گذشته در مجموع بیش از ۲ هزار پرواز در ایام اربعین انجام شد و نزدیک به ۳۷۰ هزار زائر جابه‌جا شدند.

محمد امین زمانی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر