زیر و بم مسجد سلیمانیه استانبول

زیر و بم مسجد سلیمانیه استانبول

 

مسجد سلیمانیه استانبول یکی از بزرگترین مساجد شهر و از بناهای باشکوه تاریخی است که در میان گردشگران، محبوبیت ویژه‌ای دارد. این مسجد که بر فراز یکی از هفت تپه استانبول واقع شده، نمادی از قدرت و عظمت امپراتوری عثمانی و یکی از شاهکارهای معماری اسلامی است که به‌هیچ‌وجه نباید دیدن آن را از دست داد.

مسجد سلیمانیه استانبول کجاست؟

مسجد سلیمانیه استانبول که بعد از ایاصوفیه، دومین مسجد باشکوه و بزرگ از میان مساجد استانبول است بر فراز تپه‌ای در محله فاتح، بخش اروپایی شهر قرار دارد. این مسجد به‌دلیل موقعیت خود، چشم‌اندازی زیبا از شاخ طلایی و تنگه بسفر را به نمایش می‌گذارد که در کنار معماری فوق‌العاده‌اش، سبب جذب گردشگران زیادی می‌شود.

مسجد سلیمانیه به دستور پادشاه بزرگ عثمانی، سلطان سلیمان ساخته شد و به‌عنوان نمادی شگفت‌انگیز از عظمت این پادشاه، در تاریخ عثمانی شناخته می‌شود. ناگفته نماند که این مسجد، خانه یکی از بزرگترین کتابخانه‌های اسلامی جهان است؛ کتابخانه‌ای که گنجینه‌ای بزرگ از کتب اسلامی و خطی محسوب می‌شود.

تاریخچه مسجد سلیمانیه

مسجد سلیمانیه در ترکیه به دستور سلطان سلیمان اول در بالای یکی از تپه‌های شهر ساخته شد. ساخت این مسجد هشت سال طول کشید و در نهایت، در سال ۱۵۵۷ تکمیل شد. سلطان سلیمان طولانی‌ترین حکومت در امپراتوری عثمانی (۱۵۲۰-۱۵۶۶) را داشت و از آنجایی که پس از فتح قسطنطنیه، خود را چهارمین حاکم قدرتمند عثمانی می‌دانست، دستور داد تا چهار مناره در حیاط اندرونی مسجد ساخته شوند.

این مسجد در واقع، یک نماد تاریخی از حکومت عثمانی و نشانی از قدرت سلطان سلیمان محسوب می‌شود. مسجد سلیمانیه در جریان آتش‌سوزی بزرگ سال ۱۶۶۰، که دو‌سوم استانبول را ویران کرد، آسیب قابل توجهی دید و یک قرن بعد گنبد آن در اثر زلزله فروریخت. با این حال، پس از هر ویرانی، دوباره بازسازی شد و تاکنون، به‌خوبی شکوه و عظمت خود را حفظ کرده است.

بخش های مختلف مسجد سلیمانیه استانبول

همان‌طور که اشاره کردیم، علاوه بر ساختمان اصلی مسجد، این عمارت شامل بخش‌های دیگری هم می‌شود که برخی از آن‌ها، امروزه هم کاربرد دارند. در ادامه، بخش‌های مختلف مسجد سلیمانیه یا مسجد خرم سلطان در استانبول را به شما معرفی می‌کنیم.

حمام مسجد سلیمانیه

در این حمام باستانی شما می‌توانید به‌طور کامل، جزئیات و سبک حمام‌های ترکی را مشاهده کنید. امروزه، این حمام قابل استفاده نیست و جزو بخش گردشگری مسجد محسوب می‌شود تا بازدیدکنندگان بتوانند از معماری و بخش‌های زیبای آن دیدن کنند.

کتابخانه مسجد سلیمانیه

کتابخانه مسجد سلیمانیه استانبول یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن و بزرگترین کتابخانه نسخ خطی در ترکیه است که یکی از گسترده‌ترین مجموعه‌های نسخ خطی اسلامی در جهان را حفظ می‌کند. در حال حاضر، این مجموعه شامل حدود ۱۰۰ هزار جلد نسخه خطی و ۵۰ هزار کتاب چاپی می‌شود. توصیف موضوعی مجموعه‌ها سخت است، اما می‌توان گفت که اغلب آن‌ها، به موضوعاتی مانند حقوق و فقه، احکام، متون و مواعظ اخلاقی، علومی مانند منطق، بلاغت و صرف‌ونحو و... می‌پردازند.

موزه مسجد سلیمانیه

موزه مسجد سلیمانیه که به آن موزه اسلامی هم می‌گویند، محل نگهداری بسیاری از اشیای خود مسجد و دوره‌های مختلف حکومت اسلامی است. در این موزه شما می‌توانید آثاری مانند انواع لوازم خطاطی، ظروف چینی و فلزی، برخی وسایل حمام سلیمانیه، لباس‌های منسوب به اهل بیت (ع)، نسخه‌هایی قدیمی از قرآن کریم و دیگر آثار تاریخی را تماشا کنید.

آشپزخانه و مهمانسرای مسجد

مسجد-سلیمانیه-استانبول-2

 

در زمان‌های قدیم اکثر مساجد به‌گونه‌ای بودند که تاجران بتوانند برای استراحت در آن‌ها اتراق کنند و افراد فقیر هم به آن‌جا پناه ببرند. سلطان سلیمان، به‌عنوان محبوب‌ترین پادشاه عثمانی، دستور داد تا مهمان‌سرایی برای پذیرایی از تاجران و افراد بی‌پناه در مسجد ساخته شود. در کنار آن، آشپزخانه‌ای هم برای تامین غذای این افراد ساخته شد که امروزه، رستورانی فوق‌العاده برای سرو انواع غذاهای ترکی است.

بیمارستان مسجد سلیمانیه

بیمارستان مسجد با حدود 20 اتاق، یکی از مجهزترین مراکز درمانی در دوران عثمانی بوده است و امروزه، ارتش ترکیه به‌عنوان کارخانه چاپ از آن استفاده می‌کند. ناگفته نماند که معماری عمارت بیمارستان هم بسیار باشکوه و دیدنی است.

مدرسه مسجد سلیمانیه

یکی دیگر از بناهای قابل توجه مسجد، ساختمان مدرسه آن است. این مدرسه در دوران عثمانی، برای یادگیری مباحث دینی و دیگر علوم به کودکان، مورد استفاده قرار می‌گرفت. 

نحوه دسترسی به مسجد سلیمانیه استانبول

اگر برایتان سوال است که «چگونه از تکسیم به مسجد سلیمانیه برویم؟» باید بگوییم که سه راه پیش روی شماست؛ استفاده از مترو، اتوبوس و تاکسی. بهترین روش، استفاده از متروی میدان تکسیم است که با راهنمای متروی استانبول شما را در عرض ۷ دقیقه، با هزینه حدود 3 دلار به ایستگاه Vezneciler می‌رساند. از این ایستگاه تا مسجد، حدود۹  دقیقه پیاده‌روی دارید.

روش دیگر استفاده از اتوبوس خط ۶۶  است. این اتوبوس با هزینه ۱ تا ۵ دلار، طی ۱۰ دقیقه شما را به ایستگاه Eminönü می‌برد و از آن‌جا باید ۱۰ دقیقه، پیاده تا مسجد بروید. سریع‌ترین روش هم، طی‌کردن مسیر با تاکسی، در ۴ دقیقه و با هزینه حدود ۶ دلار است.

اگر با آژانس مسافرتی مهرپرواز سفر کرده باشید، با گشت شهری از این بنای جذاب دیدن خواهید کرد.

آدرس مسجد سلیمانیه استانبول

مسجد سلیمانیه در راهنمای سفر به استانبول در بخش اروپایی استانبول، بر فراز تپه‌ای در منطقه فاتح واقع شده است و نمایی رو به تنگه بسفر دارد.

مسجد سلیمانیه استانبول آدرس:

Süleymaniye, Prof. Sıddık Sami Onar Cd. No:1, 34116 Fatih/İstanbul, Türkiye

ساعت بازدید و قیمت بلیط مسجد سلیمانیه

مسجد-سلیمانیه-استانبول-3

 

مسجد سلیمانیه هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۶ عصر پذیرای گردشگران مختلف از سراسر دنیاست. البته هنگام برگزاری مراسم‌های مذهبی و نماز جماعت، امکان بازدید برای افراد وجود ندارد. اگر هم قیمت بلیط مسجد سلیمانیه استانبول برایتان سوال است، باید بگوییم که این مسجد هیچ هزینه ورودی از شما نمی‌گیرد و کاملا رایگان، می‌توانید از این بنای باشکوه دیدن کنید.

بازدید از مسجد سلیمانیه استانبول با تور مهرپرواز

مسجد سلیمانیه یکی از بناهای باشکوه و دیدنی شهر استانبول است که مقصد محبوبی در بین تمام گردشگران محسوب می‌شود. این مسجد، در زمان حکومت عثمانی، به دستور سلطان سلیمان بزرگ، به‌عنوان نمادی از عظمت حکومتش ساخته شد و از طریق آن، توانست در ذهن مردم جاودانه بماند. شما می‌توانید برای بازدید از این مسجد، تور استانبول را رزرو کنید تا ضمن بازدید، اطلاعات لازم درباره تمام بخش‌ها هم در اختیارتان قرار گیرند.

 آژانس هواپیمایی مهرپرواز از سال ۱۳۹۰ در خدمت گردشگران عزیز ایرانی است تا با ارتباطی مؤثر با هتل‌داران و مدیران گردشگری در نقاط مختلف دنیا، مسیر توریسم را در ایران هموار سازد. پس اگر به دیدن شهرها و کشورهای جدید علاقه دارید و جزء کسانی هستید که همیشه چمدانی حاضروآماده برای سفر دارند، فرصت را از دست ندهید و برای رزرو تورهای خارجی به www.mehrparvaz.com مراجعه کنید.

رپورتاژ
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر