تیتر کوتاه گزارش می دهد؛

تکلیف مسافران پس از لغو پروازها چیست؟

پس از حمله بهت آور و رعد آسای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به سرزمین های اشغالی، آسمان منطقه و مهم تر از آن آسمان کل کشور ایران به طور کامل کلیر (پرواز ممنوع) شد تا از تمامی خطرات احتمالی جلوگیری شود.

تکلیف مسافران پس از لغو پروازها چیست؟

با اعلام این خبر که ممنوعیت پروازدر سراسر کشور تا پایان ساعت ۵ بامداد صبح پنجشنبه ۱۲ مهر ماه تمدید گردید، به طور تقریبی بیش از ۲۰۰ پرواز داخلی و خارجی در سراسر کشور لغو و باطل گشته اند. این تصمیم تماما برای حفظ جان مسافران و جهت جلوگیری از هرگونه حادثه اتخاذ شده است. 

با این حال مسافران بسیاری هستند که برنامه سفر و کاری خود را برای این تاریخ تنظیم کرده بودند و اکنون تمام برنامه های آن ها دچار آشفتگی و بهم ریختگی و حتی در خطر لغو شدن است. سفرهایی که اغلب به صورت سیاحتی و توریستی بوده اند و غالبا خرج زیادی برای خرید آن صرف شده است. در چنین شرایطی چه کاری از دست مسافر و چه وظیفه ای بر دوش شرکت خدمات مسافرت هوایی و ایرلاین است؟ 

در تمامی قراردادهای خرید بلیط هواپیما چه به صورت آنلاین و چه به صورت حضوری، شرکت خدمات مسافرت هوایی قراردادی را با مسافر به امضا می رساند که در یکی از بندهای آن شرایط جنگی یا فورس ماژور ذکر شده است. اگر به صورت آنلاین بلیط خود را خریداری کرده باشید حتما با گزینه "با قوانین موافقم" که تقریبا هیچوقت آن را مطالعه نمیکنیم آشنا هستید. با تایید این دکمه شما تمام شرایطی که در بندهای قرارداد آمده است را پذیرفته اید.

در بند فورس ماژور قراردادهای خرید بلیط یا تورهای گردشگری آمده است که در صورت باطل شدن پروازها در چنین شرایطی تمام وجه بدون دریافت خسارت به مسافر باز خواهد گشت. ایرلاین موظف است تمام وجوه دریافتی را در اسرع وقت به مسافر باز گرداند البته باید متذکر شد که بازگرداندن این پول به مسافران قطعا زمان بر خواهد بود چرا که پول باید ابتدا به شرکت تامین کننده و سپس به مشتری منتقل شود. 

در صورت خریداری پرواز و هتل چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در صورتی که پرواز خارجی و هتل در کشور ثالث به صورت تورچارتری رزرو کرده باشید، شرکت تامین کننده موظف است پرواز را به طور کامل استرداد کرده و در صورت امکان زمان مسافرت شما را بدون دریافت جریمه تغییر دهد. تغییر زمان هتل در شرایط جنگی، به تاریخی دیگر شامل ۱ بار تغییر بدون جریمه است.

اولین اقدامی که مسافران باید در چنین شرایطی انجام دهند، ابتدا تصمیمگیری در مورد کلیت سفر مانند انجام دادن یا لغو کامل برنامه هستند. پس از تصمیم گیری سریعا با شرکت تامین کننده تماس بگیرید تا دچار جریمه های احتمالی نباشید و همچنین در صف افراد متعددی که به دنبال دریافت وجوه خود هستند، مقدم تر باشید. 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر