غرفهسازان ایران در مقیاس جهانی
منوچهر جعفریزاده – عضو هیئت رئیسه انجن صنفی کارفرمایی غرفهسازان و خدمات نمایشگاهی
قصد دارم با شما همکارانم در ارتباط با غرفهسازی و مقایسه آن در مقیاس جهانی و شرایط غرفهسازان در خارج از ایران صحبت کنم. زمانی که کارهای شرکتهای ایرانی را در داخل و خارج از کشور در پروژههای مختلف بررسی میکنیم به این نتیجه میرسیم که غرفهسازان ایرانی چه از لحاظ طرح و محتوا، چه از لحاظ معماری، چیدمان، طراحی صنعتی و نیز جزییات فنی، به صورت کاملاً حرفهای در مقیاس جهانی حرف برای گفتن دارند.
امروزه به لطف نرمافزارهای حرفهای برای ارائه مدلها، پلانها، نقشهها و نیز طراحی غرفهها، کاربران ایرانی توانستهاند به خوبی از ظرفیت این نرمافزارها برای ارائه کارهایشان استفاده کنند. برخلاف شرایط، تجهیزات و امکانات پیشرفته شرکتهای غرفهساز خارجی، شاهد شرایط سخت، امکانات محدود و روشهای اجرایی جایگزین در تیمهای ایرانی هستیم. با این وجود میانگین قیمت و هزینه دریافتی پروژههای داخلی حدود یک چهارم معادل پروژههای خارجی است.
متاسفانه طی سالهای اخیر، تحریمها،کرونا و مشکلاتی از این دست، باعث ایجاد آسیب جدی در صنعت غرفهسازی و مانع بروزسانی آن شده است. به یاد دارم در برههای از برجام که شرایط تجارت خارجی مطلوبتر شده بود و بخشی از شرکتهای خارجی به ایران راه پیدا کردند، صنعت ما نیز با ورود سرمایه و مشتری، درصدد اصلاح و جبران عقبماندگی خود بود. امیدواریم هرچه زودتر مشکلات ناشی از تحریمها و مسائل سیاسی، حل و بالطبع مسائل اقتصادی رونق پیدا کرده و بلافاصله تاثیر مستقیمش را در صنعت غرفهسازی شاهد باشیم.
نکته بسیار مهم دیگری که علاقهمندم با شما درمیان بگذارم و موضوع روز در صنعت غرفهسازی در سطح بینالمللی است، مسائل محیط زیستی است. به گونهای که در مسابقات طراحی بینالمللی عموماً شرکتهایی که در موضوع طراحی و ساخت به استفاده مجدد از مواد اولیه توجه ویژه کردهاند، مورد عنایت و تشویق قرار میگیرند.
اینکه چه مقدار به برگرداندن مواد اولیه به چرخه تولید و استفاده در غرفهسازی پایبند هستند، موضوع بسیار مهمی است. در اتوماسیون و انبارداری و لجستیک از چه روشها و چه تکنیکهایی استفاده میکنند که موجب برنامهریزی دقیقتر، حملونقل کمتر و در نتیجه تولید گاز کربنیک کمترشود، بسیار حائز اهمیت است.
این شرکتها امروزه در اروپا و امریکا مورد تشویق و عنایت صنعت نمایشگاهی و دولت قرار میگیرند. به نظر میرسد ما نیز باید با روشهای مناسب و هماهنگیهای لازم میان ارکان صنعت نمایشگاهی در برنامهریزی پروژههای اجرایی این موارد را در برنامهریزی خود قرار دهیم. به یاد بیاوریم که تقریباً تعداد روزهای پاک در شهرمان تقریباً به صفر نزدیک شده است، بنابراین ما نیز باید تصمیمات و اقدامات تاثیرگذار در این زمینه را آغاز کنیم.
نظر شما