دستور العمل وزیر برای فرهنگیان و معلمان

وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر بخواهیم نیاز دانش آموزان را بدانیم نیازمند ابزار جدید هستیم و باید قبل از دوران ابتدایی آن ها را بشناسیم.

دستور العمل وزیر برای فرهنگیان و معلمان

یوسف نوری گفت: طرح سنجش از دهه ۷۰ و ۸۰ آغاز شده و به همان شکل اولیه‌اش ادامه یافته است. هرچند درصد پوشش آن افزایش یافته و کیفیت پیدا کرده، اما به نظر می‌رسد برای ترسیم نیمرخ کامل استعدادی دانش آموزان نیازمند ابزارهای جدید و به روز هستیم.

او گفت: باید این کار از سنین پایین‌تر قبل از دبستان انجام شود و مداومت داشته باشد.

نوری گفت: محور پیشرفت و آبادانی هر کشوری نیروی انسانی آماده است. به نحوی که استعدادهایش شناخته شوند و از ابتدای مسیر تحصیل بدانیم که چه ویژگی ها و استعدادهایی دارد. انسان ها به مثابه معادن ارزشمندی هستند که برای به کمال رسیدن به یک کیمیاگر نیاز دارند.

به گفته وی باید سنجش از سنین پایین‌تر و قبل از دبستان انجام شود و مداومت داشته باشد.

نوری با اشاره به وجود ۱۲۰۰ پایگاه اولیه، ۸۰۰ پایگاه ثانویه و ۴۲۱ پایگاه سیار گفت: یک میلیون و ۶۷۰ هزار نوآموز مشمول داریم که در سال گذشته میزان دانش آموزان شناسایی شده دیرآموز کمتر از ۶ درصد بوده است. میزان دانش آموزان استثنایی محصل در طرح تلفیقی کمتر از دو دهم و محصلان در مدارس استثنایی کمی بالاتر از نیم درصد بوده است.

او گفت: باید میدان را برای شناسایی استعدادها باز کنیم و حتی یک استعداد هدر نرود. اکنون آمادگی کامل را برای تربیت تمام ساحتی نداریم. مثلا دبیر فیزیک باید دبیری فیزیک خوانده باشد و دانش آموز را کامل بشناسد؛ نه این که به تنهایی فیزیک تدریس کند و به ابعاد دیگر تربیتی دانش آموز توجه نداشته باشد. ما باید معلمان خود را مجهز کنیم که رفتارهای دانش آموز را بشناسند و اگر در جایی نیازمند کمک و مشاوره بودند به پایگاه‌های تخصصی ارجاع دهند.

سپیده  قاضی نژاد
سپیده قاضی نژاد
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها