رسیدگی به اختلافات کارگر و کارفرما

رسیدگی به اختلافات کارگر و کارفرما

در دنیای امروز اقتصاد هر کشوری اعم از آن که توسعه یافته و پیشرفته باشد یا در حال توسعه، به کارگران و تلاش و کوشش آن‌ها وابسته است. 

کشور ما ایران نیز در سال ۱۳۶۹ قانون کار برای تنظیم و نظارت بر روابط کارگر و کارفرما تصویب کرد. این قانون مرجع رسیدگی به اختلافات و دعاوی کاری را مرجع شبه قضایی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعیین نمود.

با وجود آن که به رعایت حقوق کارگر تاکید بسیاری شده است ،اما رسیدگی به دعاوی نباید به گونه‌ای باشد که حق کارفرما تضییع گردد.

از مواردی که نقش مهمی در احقاق حق چه برای کارگر و چه برای کارفرما دارد وکیل اداره کار است. وکیل اداره کار کمک می‌کند تا آراء مطابق با قانون و به نفع کسی که حقش ضایع شده صادر گردد.

او این کار را به وسیله دانش حقوقی و تسلطی که به قوانین و مقررات مربوطه به حقوق کار دارد انجام می‌دهد.

سامانه وکیل کار ۲۴ با برخورداری از بهترین وکلای کار در سراسر ایران، مرجع مناسبی برای پیدا کردن وکیل اداره کار است.

اداره کار

قرارداد کار چیست؟

چیزی که باعث ایجاد رابطه کارگر و کارفرمایی میان دو شخص می‌شود و همچنین قانون کار را بر روابط آن‌ها حاکم می‌کند قرارداد کار است.

قرارداد کار می‌تواند کتبی باشد یا شفاهی. در قرارداد کار تعهدات، وظایف و حق و حقوق هر دو طرف در برابر یکدیگر مشخص می‌شود و کارگر و کارفرما به موجب این قرارداد است که در مقابل یکدیگر مسئول شناخته می‌شوند.

همیشه تاکید شده است که در قرارداد‌ کار اصول و مقررات قرارداد‌نویسی به صورت کامل رعایت شود و حتی‌الامکان افراد وظیفه تنظیم قرارداد کار را برعهده یک وکیل اداره کار خوب بگذارند.

زمانی که وکیل اداره کار قرارداد کار را تنظیم کنند، هر دو طرف قرارداد یعنی کارگر و کارفرما خیالشان راحت خواهد بود که قرارداد به صورت قانونی و به دور از اجحاف در حق یک طرف تنظیم شده است.

گذشته از آن، وکیل در قرارداد کار تمامی جوانب امر را مورد پیش بینی قرار خواهد داد.

وکیل کار ۲۴ در رابطه با تنظیم قرارداد کار به صورت تخصصی به افراد مشاوره می‌دهد. برای اخذ مشاوره و راهنمایی از این سایت با کارشناسان و متخصصان آن در ارتباط باشید.

محل رسیدگی کننده به اختلافات کارمند و کارفرما

افراد برای آنکه دعاوی مربوط به حقوق کار را مطرح کنند باید به شعب مخصوص به آن مراجعه کنند. قانون کار برای رسیدگی بدوی به اختلافات هیئت تشخیص و برای رسیدگی تجدیدنظر به آن هیئت حل اختلاف را در نظر گرفته است.

الف) هیئت تشخیص:

اولین مرجع برای رسیدگی به اختلافات میان کارگر و کارفرما هیئت تشخیص است. جلسات رسیدگی هیئت تشخیص با سه عضو تشکیل می‌شود و رئیس جلسه نماینده واحد کار وامور اجتماعی است. طرفین اختلاف باید در جلسه رسیدگی حضور داشته باشند.

البته عدم حضور آن‌ها مانع از رسیدگی نیست و هیئت به موضوع رسیدگی و رای مقتضی را صادر خواهد کرد.

کارگر یا کارفرما باید به شعبه تشخیص مراجعه و دادخواست خود را ثبت کند. سپس این هیئت وقت رسیدگی تعیین و به طرفین ابلاغ می‌کند. سپس در جلسه مشخص شده به موضوع اختلاف رسیدگی خواهد شد.

ب) هیئت حل اختلاف:

بعد از آنکه هیئت تشخیص به اختلاف بین کارگر و کارفرما رسیدگی و رای مقتضی را صادر کرد، هر یک از طرفین که به رای صادر شده اعتراض داشته باشند می‌توانند تا ۱۵ روز پس از رای اولیه، اقدام به طرح اعتراض خود در هیئت حل اختلاف کنند.

البته اعتراض به رای تشخیص ممکن است برای افراد بدن دانش حقوقی پیچیده باشد به همین دلیل بهتر است از وکلای اداره کار سامانه وکیل کار ۲۴ کمک بگیرید.

جلسه هیات حل اختلاف با حضور حداقل ۷ نفر از اعضا تشکیل می‌شود. هیئت حل اختلاف تنها در مورد اعتراضات ایراد شده تصمیم گیری می‌کند. مگر آن‌که تخلف آشکاری در رأی وجود داشته باشد.

اعتراض به رای هیات تشخیص باید در مهلت زمان قانونی صورت بگیرد، وگرنه موثر نبوده و به آن رسیدگی نخواهد شد.

بهترین وکیل در خصوص امور اداره کار

در صورتی که به دنبال بهترین وکیل اداره کار می‌گردید پیشنهاد ما به شما سامانه وکیل کار ۲۴ است.

شما از طریق این سامانه می‌تواند با بهترین وکلا اداره کار در سراسر کشور ارتباط برقرار کنید. وکیل اداره کار می‌تواند به شما کمک کند که در مورد موضوعات مختلفی مانند سنوات، عیدی، حقوق، بیمه و غیره حق و حقوق ضایع شده خود را بازستانید.

کمک گرفتن از وکیل در این موارد موجب خواهد شد که میزان خطا و اشتباه در طرح دعوی و رسیدگی به صفر برسد.

فرقی ندارد که شما کارگر هستید یا کارفرما، وکیل کار ۲۴ تمام تلاش خود را برای احقاق حق شما به کار می‌گیرد.

شروین  اشیدری
شروین اشیدری
برچسب‌های خبر
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار