کیوسک آنلاین تیتر کوتاه / ۲۳۰

آمریکا بزرگترین شریک تجاری آلمان شد / ریخت و پاش ایلان ماسک برای تسلا

در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی گذرا و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه‌های اقتصادی و بعضا غیراقتصادی در سراسر جهان داریم.

 آمریکا بزرگترین شریک تجاری آلمان شد  / ریخت و پاش ایلان ماسک برای تسلا

 روزنامه وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal) در تاریخ ۱۱ مه ۲۰۲۴ ( ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) در بخش اقتصادی به گزارش اخبار زیر پرداخت:

خروج اقتصاد بریتانیا از رکود با رشد ۰.۶ درصدی  

 ارقام رسمی نشان داد که اقتصاد بریتانیا از رکود خارج شده است زیرا تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول ۰.۶ درصد افزایش یافته است. اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز رشد ۰.۴ درصدی را در سه ماه قبل از سال پیش‌بینی کرده بودند. بریتانیا در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ وارد یک رکود کم عمق شد، زیرا تورم مداوم به اقتصاد آسیب می رساند. اگرچه هیچ تعریف رسمی از رکود وجود ندارد، اما دو فصل متوالی رشد منفی به طور گسترده به عنوان رکود فنی در نظر گرفته می شود. بخش تولید بریتانیا در دوره ژانویه تا مارس ۰.۸ درصد رشد کرد، در حالی که ساخت و ساز ۰.۹ درصد کاهش یافت. به صورت ماهانه، اقتصاد در ماه مارس پس از رشد ۰.۲ درصدی در فوریه  ۰.۴ درصد رشد کرد. 

 فشار به شرکت های اروپایی واقع در چین به خاطر رشد کم  

 بر اساس نظرسنجی که روز جمعه توسط اتاق بازرگانی اتحادیه اروپا در چین منتشر شد، شرکت‌های اروپایی در چین به دلیل کاهش رشد و افزایش فشار ظرفیت مازاد، برای کسب درآمد در این کشور تحت فشار هستند. به گفته کارلو دی آندریا، رئیس بخش، در کلانشهر شانگهای، اعضای تجاری حتی تاخیر در دریافت حقوق را گزارش کردند زیرا اجرای قراردادها نسبت به سال قبل دشوارتر شده بود. رشد چین در سال های اخیر در بحبوحه تنش های ژئوپلیتیکی کند شده است. رکود در بخش املاک و مستغلات، که روابط نزدیکی با امور مالی دولت محلی دارد، اقتصاد را نیز تحت تاثیر قرار داده است. تنها ۳۰ درصد از پاسخ دهندگان به نظرسنجی اتاق اتحادیه اروپا گفتند که حاشیه سود آنها در چین بالاتر از میانگین شرکت آنها در سراسر جهان است. 

روزنامه فایننشال تایمز (Financial Times) نیز در بخش اقتصادی اعلام کرد:

 آمریکا بزرگترین شریک تجاری آلمان شد  

 پس از سال‌ها که چین شریک تجاری اصلی آلمان بود، به نظر می‌رسد که ایالات متحده بی‌سروصداً جایگاه اول را در سال پیش به خود اختصاص داده است. مجموع صادرات و واردات بین آلمان و ایالات متحده بین ژانویه تا مارس ۲۰۲۴ به ۶۳ میلیارد یورو (۶۸ میلیارد دلار) رسیده است. در همین حال، طبق محاسبات CNBC، تجارت بین آلمان و چین به کمتر از ۶۰ میلیارد یورو رسیده است. رویترز اولین بار این تغییر را روز پنجشنبه گزارش داد. کارستن برزسکی، رئیس تحقیقات کلان جهانی در ING Research به CNBC گفت: عوامل متعددی در این حرکت نقش داشتند. چین برای سال‌ها بزرگترین شریک تجاری آلمان بوده است، اما شکاف بین چین و ایالات متحده در سال‌های اخیر کاهش یافته است. هولگر اشمیدینگ، اقتصاددان ارشد بانک برنبرگ، به سی‌ان‌بی‌سی گفت که ایالات متحده مدت‌هاست بازار بزرگ‌تری برای صادرات آلمان نسبت به چین بوده است. 

 نفت خام آمریکا، ضررهای خود را جبران کرد 

 معاملات آتی نفت خام در روزهای اخیر افزایش یافت و با کاهش ذخایر نفت خام ایالات متحده، ضررهای مربوط به اوایل سال را جبران کرد. بر اساس داده های رسمی اداره اطلاعات انرژی، پس از کاهش ۱.۴ میلیون بشکه ای ذخایر نفت خام تجاری آمریکا در هفته اول ماه مه، قیمت نفت مورد حمایت قرار گرفت. این کاهش در مقایسه با داده های صنعت که حاکی از افزایش ۵۰۹۰۰۰ بشکه ای بود، غافلگیرکننده بود. قیمت‌ها اخیراً به دلیل افزایش موجودی انبارها با افزایش ذخایر ایالات متحده در هفته آخر آوریل تحت فشار قرار گرفته‌اند. تحلیلگران مورگان استنلی در یادداشتی تحقیقاتی گفتند: «شاخص‌های بازار نفت در هفته‌های اخیر ملایم‌تر شده‌اند و قیمت‌ها نسبت به اوج‌های اخیر کاهش یافته است». بازار نفت در حال حاضر تنگ نیست، اما ما شاهد افزایش های فصلی در ماه های آینده هستیم. 

 روزنامه نیویورک تایمز (The New York Times) همچنین در بخش اقتصادی به گزارش موارد زیر پرداخت:

 افزایش درامد بریتیش ایرویز در سه ماه اول سال  

 مالک بریتیش ایرویز و شرکت هواپیمایی ایرلندی Aer Lingus در روز جمعه درآمدی بهتر از حد انتظار در سه ماهه اول با سود عملیاتی پیش بینی شده ۶۸ میلیون یورو (۷۳ میلیون دلار) منتشر کردند، زیرا گروه مشتاقانه منتظر تابستانی سودآور است. گروه خطوط هوایی بین‌المللی، که مالک Iberia و Vueling نیز می‌باشد، گفت که ایده انجام سفرهای رفت و برگشتی میان شهرهای اروپایی را حتما ادامه خواهند داد. IAG گفت، سفرهای کاری کندتر بهبود می یابد، اما با این وجود، درآمد مسافر به ازای هر کیلومتر صندلی در دسترس (که در صنعت بیشتر به عنوان "ASK" شناخته می شود) در سه ماهه اول ۴.۴ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بود. 

 هزینه هنگفت تسلا برای تجهیز شبکه شارژ  

 ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، روز جمعه، گفت: تسلا امسال بیش از ۵۰۰ میلیون دلار برای گسترش شبکه شارژ سریع خود هزینه خواهد کرد. ماسک در پستی در پلتفرم شبکه اجتماعی X خود گفت: «فقط برای تکرار: تسلا بیش از ۵۰۰ میلیون دلار برای توسعه شبکه سوپرشارژر خود برای ایجاد هزاران شارژر جدید در سال جاری هزینه خواهد کرد.» سازندگان خودروهای برقی استاندارد شارژ آمریکای شمالی تسلا را اتخاذ کرده‌اند، و سوپرشارژرهای این شرکت را به قیمت سیستم شارژ ترکیبی رقیب به استاندارد صنعت تبدیل کرده‌اند. شبا این حال، تصمیم ماسک برای از بین بردن تیم شارژ خودروهای برقی، طرح‌هایی را برای راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ سریع جدید به چالش می‌کشد و ممکن است تلاش‌های جو بایدن، رئیس‌جمهور جو بایدن برای برق‌رسانی بزرگراه‌های ایالات متحده را به تاخیر بیندازد.

محمد امین زمانی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر