نقش مدیریت دانش در کسب و کارهای امروزی در مصاحبه با مجید محمودی
مدیریت دانش در کسبوکارهای امروزی نقشی کلیدی در بهبود عملکرد سازمانی دارد. در شرکت ماهان حدید ساعی (آهن یک دو سه)، دانش صرفاً بهعنوان اطلاعات تلقی نمیشود، بلکه ابزاری برای افزایش بهرهوری و پاسخگویی سریع به تغییرات بازار است. مدیریت دانش شامل جمعآوری، سازماندهی، پردازش و انتقال اطلاعات میان کارکنان است که موجب کاهش هزینههای آموزشی، ارتقای خلاقیت و افزایش بهرهوری سازمانی میشود. اجرای موفق این رویکرد مستلزم نهادینهسازی فرهنگ اشتراک دانش و تغییر نگرش کارکنان است تا دانش سازمانی بهصورت مؤثر بهکار گرفته شود و از خروج آن از سازمان جلوگیری گردد.

مقدمه
ما در شرکت ماهان حدید ساعی (آهن یک دو سه) دانش را صرفاً اطلاعات تعریف نکرده ایم. به طور مثال شاید خیلی از افراد اطلاعاتی در مورد انواع آهن آلات میلگرد، تیرآهن، ناودانی و سایر مقاطع فولادی داشته باشند اما دانش فروش آن را هم دارند. البته این دانش صرفاً تک بعدی نیست و یک فرد برای پیشبرد فعالیت های کاری خود نیازمند دانش های گوناگونی است که بخشی از آن در محل کار و بخشی در محیط های آکادمیک کسب می گردد. دانش، محصول یادگیری است اما یادگیری سازمانی در صورتی تقویت خواهد شد که یک استراتژی مدیریت دانش منظم طراحی و اجرا شود. لازم به ذکر است که از نظر بنده هر گونه اطلاعات پردازش شده ای که در جهت تحقق اهداف سازمان ما، مفید باشد، به نوعی دانش است. این اطلاعات را در گزارش ها، بانک های اطلاعاتی، کتابخانه ها، آیین نامه ها، دستورالعمل ها و ... می توان یافت.
مدیریت دانش
تعریف مدیریت دانش از نظر صاحب نظران عبارت است از مدیریت طیف وسیعی از فعالیت هایی که برای مبادله، خلق یا ارتقای سرمایه های فکری در سطح کلان به کار می رود. مدیریت دانش طراحی هوشمندانه فرایندها، ابزارها، ساختار و ... با قصد بهبود استفاده از دانش است که در هر کدام از سه عنصر سرمایه فکری یعنی ساختاری، انسانی و اجتماعی نمایان می شود. مدیریت دانش فرایندی است که به شرکت ها کمک می کند تا اطلاعات و مهارت های مهم را در جهت تصمیم گیری ها، برنامه های راهبردی، مدیریت بخش های مختلف سازمان به کار ببندند.
مزایای مدیریت دانش برای کسب و کارها
استفاده از مدیریت دانش در شرکت ماهان حدید ساعی (آهن یک دو سه) مزایای فراوانی برای مجموعه ما به دنبال داشته است که در ادامه به صورت اجمالی به آن اشاره خواهم نمود. یکی از این مزایا پاسخگویی هر چه سریع تر مجموعه به تغییرات بازار آهن آلات که بروی خدمات ما تأثیر مستقیم دارد. با جاری سازی مبحث مدیریت دانش در شرکت نوعی دانش ضمنی در بین کارکنان ایجاد شده تا بتوانند وظایف محوله را به نحو احسن به انجام برسانند و از طرفی هزینه آموزش مجدد کارکنان کاهش یابد. این کاهش هزینه های آموزشی به خاطر این است که دانش توسط خود کارکنان به یکدیگر منتقل و در واقع تسهیم دانش در شرکت اتفاق می افتد. استفاده از فرهنگ دانش، خلاقیت و نوآوری را ارتقاء می دهد و درنتیجه بهره وری سازمان بهبود می یابد.
فرایندهای مدیریت دانش در کسب و کار
دانش به نظر من در سازمان یک فرایند پویا است و کارکنان دائماً با اطلاعاتی که کسب می کنند دانش خود را به روز می کنند و در تصمیمات خود از این دانش جدید استفاده می کنند. البته باید این فرایندها که شامل جمع آوری و سازماندهی دانش سازمانی می شود باید بروی عملکرد و بهره وری سازمان تأثیر مثبت داشته باشد در غیر این صورت دانش سازمانی به یک امر سمبلیک در سازمان تبدیل می شود. صاحب نظران و محققان در زمینه مدیریت دانش فرایندهای دانش را شامل در اختیارگرفتن، ذخیره سازی، پردازش، انتقال و تسهیم دانش تعریف کرده اند.
به طور کلی ارزش ها، هنجارها و رفتارهایی که فرهنگ یک شرکت را تشکیل می دهند، تعیین کننده های اصلی موفقیت انتقال دانش در کسب و کارها هستند. اگر بخواهیم به طور مؤثر مدیریت دانش را پیاده سازی کنیم نیاز داریم فرهنگ اشتراک دانش میان کارکنان نهادینه شود.
نهادینه سازی مدیریت دانش در کسب وکارها باید از طریق درک مزایای این مهم برای کارکنان صورت پذیرد. یعنی به صورت شفاف برای کارکنان توضیح داده شود که اگر انتقال دانش از فردی به فردی دیگر صورت می پذیرد دلیل بر این نیست که جایگاه شغلی فرد آموزش دهنده به خطر بیفتد. فرد آموزش دهنده هم در این فرایند مورد آموزش قرار می گیرد و این دانش در کل سازمان جاری و موجب ارتقاء کارکنان و به طور کلی سازمان می شود. مهمترین مانع اجرای اثربخش مدیریت دانش در سازمان نبود فرهنگ اشتراک دانش به دلیل ارتباطات ضعیف میان کارکنان است. مدیران دارای نقش کلیدی در تغییر نگرش کارکنان و ایجاد موفقیت آمیز فرهنگ اشتراک دانش و نهادینه سازی مدیریت دانش در سازمان هستند که این امر مستلزم آموزش کارکنان است.
برای مشاهده قیمت میلگرد 10 سیادن ابهر به وب سایت آهن یک دو سه مراجعه کنید.
کلام آخر
کسب و کارهای امروزی باید مبحث مدیریت دانش سازمانی را جدی بگیرند. به دلیل اینکه بازارهای امروزی مانند گذشته تغییر نمی کنند و به دلیل تغییرات سریع تکنولوژی ما شاهد تغییرات آنی در بازارها هستیم. بحث مدیریت دانش منجر به توانمندسازی کارکنان و در نهایت بهره وری سازمانی می شود. این فرهنگ که اگر فردی دانشی را در سازمان کسب کرد موظف به انتقال و تسهیم آن است باید در سازمان ها جاری و ساری شود به دلیل اینکه اگر دانش در بین افراد خاصی در سازمان ذخیره و انباشت شود با ترک سازمان تمام دانش کسب شده از سازمان جدا می شود و جایگزینی این دانش مستلزم تلاش و هزینه بسیار برای سازمان ها است. البته منظور بنده از دانش، دانش عینی است که بتوان آن را در سازمان جاری و کاربردی نمود.
برای مشاهده قیمت میلگرد و تیرآهن به وب سایت آهن یک دو سه مراجعه کنید.
نظر شما