تعطیلی پنجشنبه ها به کجا رسید؟

یک عضو کمیسیون اقتصادی کشور گفت: مجلس صددرصد با تعطیلی روز پنجشنبه مخالف است. هرگونه تعطیلی در روز پنجشنبه به ضرر اقتصاد کشور تمام خواهد شد.

تعطیلی پنجشنبه ها به کجا رسید؟

هادی محمدپور درباره افزایش تعطیلات آخر هفته است، عنوان کرد: دو موضوع تعطیلی شنبه و  تعطیلی پنجشنبه مطرح شده است؛ باتوجه به این که از ابعاد دینی و اعتقادی مراجع نسبت به این مسئله اعلام نظر کرده‌اند و شورای محترم نگهبان هم نظرش را اعلام کرده است، قاعدتا تعطیلی شنبه کأن لم یکن شده است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این‌که بیاییم پنجشنبه را تعطیل اعلام کنیم، با توجه به این‌که جمعه هم عملاً تعطیل است و بسیاری از کشورهای دنیا هم شنبه و یکشنبه را به عنوان تعطیلات رسمی دارند، یعنی عملاً چهار روز را تعطیل اعلام می‌کنیم.

وی تاکید کرد: مجلس صددرصد با تعطیلی پنجشنبه مخالف است، گرچه بعضی از کمیسیون‌ها مانند کمیسیون اجتماعی اظهارنظری در این خصوص داشته‌اند، اما اگر خواستار رشد اقتصادی در کشورمان باشیم، در حوزه معیشت مردم، صادرات و واردات و معادلات بین‌المللی، داخلی و خارجی رصدی داشته باشین متوجه می‌شویم که ما نیاز به یک فضای باز بانکی برای معاملات خاص داریم.

محمدپور خاطرنشان کرد: بنابراین به نظر می‌آید تعطیلی پنجشنبه به ضرر اقتصاد کشور تمام خواهد شد.

وی در خصوص این‌که در قانون اساسی جمعه به عنوان روز تعطیل رسمی عنوان شده است، نه روزهای دیگر که مشکلی برای افزایش تعطیلات وجود داشته باشد، گفت: بله، در قانون جمعه تعطیل اعلام شده است. ما هم اعتقادمان به همین است ولی پیشنهادات از جوانب مختلف مطرح شده دولت هم لایحه داده و در مجلس هم بعضی از کمیسیون‌ها پیگیر تعطیلات بودند، ولی به نظر می‌آید هیچ‌گونه تغییری در سیستم تعطیلات کشورمان چه برای شنبه و چه پنجشنبه نداشته باشیم.

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • کریم

    معنی پنهان سخنان و دلایل مخالفان تعطیلی پنجشنبه ها: 1- اینکه کارمندان تهرانی از 15 سال پیش تا حالا، پنجشنبه ها تعطیل بوده و هستند مشکلی ایجاد نمیکند، ولی اگر کارمندان شهرستانی پنجشنبه ها تعطیل شوند اقتصاد کشور نابود میشود! 2- اینکه 100 درصد دستگاه های اجرایی تهران، یعنی جایی که مرکز مبادلات اقتصادی کشور و محل استقرار سازمانهای ستادی و وزارتخانه ها است پنجشنبه ها تعطیل می باشند اشکال ندارد، اما اگر فقط 5 درصد از دستگاه های اجرایی استانها که مرتبط با تجارت هستند پنجشنبه ها تعطیل شوند اقتصاد کشور مختل میگردد! 3- تهران هیچ نقشی در تجارت کشور ندارد بنابراین اشکال ندارد که پنجشنبه ها تعطیل هستند، اما شهرستان ها نقش اساسی در صادرات و واردات دارند و نباید پنجشنبه ها تعطیل باشند! آیا این سخنان، مغرضانه و جانبدارانه است یا گوینده به روانپزشک نیاز دارد؟!

  • زهرا

    مخالفان محترم تعطیلی شنبه ها و موافقان عزیز تعطیلی پنجشنبه ها: آیت الله العظمی جعفر سبحانی، مرجع عالیقدر شیعه؛ آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی، مرجع عالیقدر شیعه؛ آیت الله محمد باقر محمدی لائینی، نماینده ولی فقیه در مازندران؛ حجت الاسلام مرتضی مطیعی، نماینده ولی فقیه در سمنان ؛ حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، رئیس دیوان عالی کشور؛ حجت الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، خطیب نماز جمعه تهران و رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه؛ حجت الاسلام سید احمد خاتمی، خطیب نماز جمعه تهران؛ حجت الاسلام سید سلمان ذاکر؛ حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی و ... همچنین نهادهایی از قبیل سازمان اداری و استخدامی کشور، هیات دولت، اکثریت مرجعیت شیعه، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و کمیسیون اجتماعی مجلس.

  • فرید

    پاسخ به دلواپسان تعطیلی پنجشنبه ها: 1- لاحیه دولت برای اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری، به منظور برقراری عدالت اداری، وحدت رویه در تعطیلات هفتگی و افزایش هماهنگی دستگاه های ستادی تهران با واحدهای استانی بوده و مبتنی بر پیشنهاد تعطیلی پنجشنبه ها برای کارمندان اداری بخش دولتی است و دستگاه های خدمت رسان و عملیاتی را در برنمی گیرد. 2- کارمندان دولت مستقر در تهران به عنوان مرکز مبالات اقتصادی کشور، پانزده سال است که پنجشنبه ها تعطیل اند و مشکلی ایجاد نشده بنابراین اگر کارمندان شهرستانی هم مشمول این تعطیلی شوند مشکلی پیش نخواهد آمد. 3- اگر اقتصاد بهانه نیست چرا تجار قبلا تعطیلی شنبه ها را به وزارت امور اقتصادی و دارایی، پیشنهاد ندادند تا در مجلس تصویب شود؟ 4-اگر تعطیلی پنجشنبه ها خواسته فعالان اقتصادی بود قطعا تاکنون در مورد تعطیلی پنجشنبه های کارمندان تهرانی اعتراض می کردند. 5- کشورهای پیشرفته به سوی سه و چهار روز تعطیلی در هفته می روند چون دریافته اند استراحت کافی و نشاط کارکنان موجب افزایش کارآیی میگردد بنابراین، کیفیت استفاده از زمان کاری، مهمتر از کمیت آن است درغیراینصورت، کار کردن معادل خرابکاری، کارنمایشی، اشتباهات کاری، اتلاف منابع و کاهش بهره وری می باشد. 6- کشوری که تحریم شده و مخصوصا به لحاظ سیستم بانکی بین المللی، دچار چالش است باید تحریم ها را دور بزند و تبعا با روش های قدیمی و رایج تجارت، این امر میسر نیست لذا افزایش یک روز کاری مشترک با کشورهای دیگر، معجزه اقتصادی ایجاد نمی کند. 7- وقتی بازرگانان نتوانسته اند از ظرفیت های سه روز مشترک کاری موجود با دیگر کشورها بطور کامل و مناسب استفاده کنند مطرح کردن روز چهارم، توجیه پذیر نیست. 8- تقریبا اغلب بازرگانی ما، واردات از نوع زباله های چینی و صادارات از نوع خام فروشی با تعداد محدودی از کشورهاست که چندان قابل افتخار نیست. 9-باظهور اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک، موضوع زمان در مراودات تجاری، کمرنگ شده بنابراین مساله تعطیلی یا عدم تعطیلی فلان روز برای امور بازرگانی، فاقد موضوعیت است. 10- در اقتصاد گردشگری، تصمیم گردشگران خارجی برای بازدید از کشور دیگر، قاعدتا مبتنی بر برنامه ریزی است و خود را با مقتضیات اداری (تعطیلات) کشور مقصد هماهنگ می کنند. 11- کارگران و کارمندان بخش خصوصی، تابع قانون کار می باشند و با قانون مدیریت خدمات کشوری ارتباطی ندارند. 12- طبق مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس، سازمان هایی که مرتبط با صادرات و واردات هستند مثل گمرک و بانک تجارت، پنجشنبه ها تعطیل نخواهند بود. بنابراین، با تعطیلی پنجشنبه ها، کماکان برای بخش خصوصی و اقتصاد کشور، مسئله ای ایجاد نمی شود.

  • کیومرث

    هادی محمدپور عضو کمیسیون اقتصادی اگر تعطیلی پنجشنبه ها تصویب نشه باید تعطیلی پنجشنبه های کارمندان تهرانی و تعطیلی پنجشنبه های نمایندگان مجلس و یک ماه تعطیلی تابستانی نمایندگان، هم لغو بشه؛ در غیر اینصورت غوغا میشه.

  • راستمرد

    معنی پنهان و ریشه سخنان مخالفان تعطیلی پنجشنبه ها: 1- اینکه کارمندان تهرانی از 15 سال پیش تا حالا، پنجشنبه ها تعطیل بوده و هستند مشکلی ایجاد نمیکند، ولی اگر کارمندان شهرستانی پنجشنبه ها تعطیل شوند اقتصاد کشور نابود میشود! 2- اینکه 100 درصد دستگاه های اجرایی تهران، یعنی جایی که مرکز مبادلات اقتصادی کشور و محل استقرار سازمانهای ستادی و وزارتخانه ها است پنجشنبه ها تعطیل می باشند اشکال ندارد، اما اگر فقط 5 درصد از دستگاه های اجرایی استانها که مرتبط با تجارت هستند پنجشنبه ها تعطیل شوند اقتصاد کشور مختل میگردد! 3- تهران هیچ نقشی در تجارت کشور ندارد بنابراین اشکال ندارد که پنجشنبه ها تعطیل هستند، اما شهرستان ها نقش اساسی در صادرات و واردات دارند و نباید پنجشنبه ها تعطیل باشند! آیا این سخنان، مغرضانه و جانبدارانه است یا گوینده به روانپزشک نیاز دارد؟! واقعا شرم آور است.

  • دنیا

    لطفا پایتخت رو هم تعطیل نکنید. حالا نوبت شهرستان رسید آقایون یاد اقتصاد افتادن.
    تو که می خواهی پنجشنبه ها تهران تعطیل باشه بری محل انتخابیت پس صحبت نکن.

  • ناشناس

    عدالت جزء اصول مذهب و قانون اساسی هست. اگر تعطیلی پنجشنبه ها تصویب نشه باید تعطیلی پنجشنبه های کارمندان تهرانی هم لغو بشه.
    اگر مخالفین تعطیلی پنجشنبه ها واقعا به حرف هایشان اعتقاد دارند، پس اول از خودشان شروع کنند: اول لغو تعطیلی پنجشنبه های نمایندگان مجلس، دوم لغو تعطیلی پنجشنبه های کارمندان تهرانی و سوم عدم تصویب تعطیلی پنجشنبه های کارمندان شهرستانی.

  • ناشناس

    موقع انتخابات فکر می کردیم نماینده به مجلس می فرستیم، نمی دانستیم بعضی از این افراد به حافظان منافع شخصی، به جیره خواران بخش خصوصی و کارگزاران تجار، بدل خواهند شد.
    برای اولین بار در تاریخ ، یک کمیسیون (کمیسیون اقتصادی) در فعالیت های کمیسیون دیگر(کمیسیون اجتماعی) مداخله می نماید تا ظاهرا برای حفظ منافع سرمایه داران و تجار و در واقع برای تبعیض در حق کارکنان دولت، اقدام کند. آیا این زمینه سازی برای اغتشاش نیست؟

  • ناشناس

    اگر کارکنان شانزده استان مرزی کشور بخاطر موضوع تعطیلی پنجشنبه ها مورد تبعیض قرار بگیرند و دچار نارضایتی شوند، آنوقت ممکن است چشم های شان را روی خیلی از چیزها ببندند آنوقت برای اداراتی مثل استانداری، فرمانداری، بخشداری، دهداری، دادگستری، زندانها، تعزیرات حکومتی و... باید از تهران کارمند بفرستند!

  • ناشناس

    ما گرسنگی را تحمل کرده و می کنیم اما تبعیض را هرگز. تا ابد، لحظه به لحظه، ثانیه به ثانیه، منتظر تصویب تعطیلی پنجشنبه ها هستیم.

  • ناشناس

    برای اولین بار در تاریخ ، یک کمیسیون (کمیسیون اقتصادی) در فعالیت های کمیسیون دیگر(کمیسیون اجتماعی) مداخله می نماید تا ظاهرا برای حفظ منافع سرمایه داران و تجار و در واقع برای تبعیض در حق کارکنان دولت، اقدام کند. آیا این زمینه سازی برای اغتشاش نیست؟

  • ناشناس

    موقع انتخابات فکر می کردیم نماینده به مجلس می فرستیم، نمی دانستیم بعضی از این افراد به حافظان منافع شخصی، به جیره خواران بخش خصوصی و کارگزاران تجار، بدل خواهند شد.

  • ناشناس

    عدالت جزء اصول مذهب و قانون اساسی هست. اگر تعطیلی پنجشنبه ها تصویب نشه باید تعطیلی پنجشنبه های کارمندان تهرانی هم لغو بشه.
    اگر مخالفین تعطیلی پنجشنبه ها واقعا به حرف هایشان اعتقاد دارند، پس اول از خودشان شروع کنند: اول لغو یک ماه تعطیلی تابستانه و تعطیلی پنجشنبه های نمایندگان مجلس، دوم لغو تعطیلی پنجشنبه های کارمندان تهرانی و سوم عدم تصویب تعطیلی پنجشنبه های کارمندان شهرستانی.

  • ناشناس

    اگرچه مخالفین تعطیلی پنجشنبه ها سعی می کنند ادعاهای واهی و سخنان کذب خود را با اصطلاحات اقتصادی، توجیه کنند اما ریشه و مفهوم اصلی اظهارات سخیف سه چیز بیشتر نیست: 1- اینکه کارمندان تهرانی اگرچه از 15 سال پیش تا حالا، پنجشنبه ها تعطیل بوده و هستند لیکن برای تجارت کشور مشکلی ایجاد نمیکند، ولی اگر کارمندان شهرستانی پنجشنبه ها تعطیل شوند اقتصاد کشور نابود میشود! 2- اینکه 100 درصد سازمانها و دستگاه های اجرایی تهران، یعنی جایی که مرکز مبادلات اقتصادی کشور و محل استقرار سازمانهای ستادی و وزارتخانه ها است پنجشنبه ها تعطیل می باشند مشکلی ندارد، اما اگر فقط 5 درصد از دستگاه های اجرایی استانها که مرتبط با تجارت هستند پنجشنبه ها تعطیل شوند اقتصاد کشور مختل میگردد! 3- اینکه تهران هیچ نقشی در تجارت کشور ندارد بنابراین وقتی پنجشنبه ها تعطیل هستند اقتصاد آسیب نمی بیند؛ اما شهرستان ها نقش اساسی در امور صادرات و واردات دارند و نباید پنجشنبه ها تعطیل باشند! آیا از اهانت و توهین به فهم و شعور مخاطبان، شرم نمی کنند؟!

  • ناشناس

    اگر مخالفین تعطیلی پنجشنبه ها واقعا به حرف هایشان اعتقاد دارند، پس اول از خودشان شروع کنند: اول لغو یک ماه تعطیلی تابستانه و تعطیلی پنجشنبه های نمایندگان مجلس، دوم لغو تعطیلی پنجشنبه های کارمندان تهرانی و سوم عدم تصویب تعطیلی پنجشنبه های کارمندان شهرستانی.

  • مینو

    پنجشنبه ها ساعت 6 صبح که برای آماده شدن برای رفتن به محل کار، بیدار می شوم از خودم می پرسم فرق من با همکارم در تهران چیه که اون در خواب نازه و من در سر کار! اونوقت من هم احساس تبعیض، افسردگی و ترس می کنم :
    من هم می ترسم کارد به استخوان برسه و صبر کارمندان تمام بشه!
    من هم از تبدیل خودی به غیر خودی درصورت تصمیم تبعیض آمیز بعضی مسئولین درباره تعطیلی پنجشنبه ها می ترسم!
    اگر تعطیلی پنجشنبه ها تصویب نشه من هم از انتقام یک میلیون کارمند و خانواده هایشان می ترسم!
    من هم از واکنش های پنهانی و فعالیت زیرزمینی مردم در صورت تصویب نشدن پنجشنبه ها می ترسم!
    من هم می ترسم انبار باروتی که به خاطر مشکلات معیشتی داغ شده بخاطر یک تصمیم اشتباه در مورد تعطیلی پنجشنبه ها، منفجر بشه!
    من هم از تلاش نفوذی ها برای تاثیر گذاری بر تصمیمات نمایندگان مجلس برای تعطیلی پنجشنبه ها می ترسم!
    من هم از حضور خائنین در اجزاء نظام اقتصادی کشور می ترسم، وقتی کارمندان تهرانی پنجشنبه ها تعطیل اند چرا شهرستانی ها تعطیلی نباشند؟!
    من هم از سیطره سرمایه داران زالو صفت بر اقتصاد کشور می ترسم؛ آیا بخش خصوصی، حقوق کارکنان را متناسب با نرخ تورم پرداخت می کند؟

  • ناشناس

    بعضی مسئولین ، مانع اصلی رفاه حداقلی مردم را محدودیت بودجه، عنوان می کنند. تعطیلی پنجشنبه های کارمندان که 15 سال است در تهران اجرا میشود نه تنها بار مالی ندارد بلکه به حل بخش مهمی از معضلات کشور یعنی رفاه حداقلی، بهره وری و تقویت بنیان خانواده کمک میکند.

  • ناشناس

    استدلال عجیب مخالفین تعطیلی پنجشنبه: اینکه 100 درصد دستگاه های اجرایی تهران، یعنی محل مرکز مبادلات اقتصادی کشور، پنجشنبه ها تعطیل اند مشکلی ندارد، اما اگر 5 درصد از دستگاه های اجرایی استانها که مرتبط با تجارت اند پنجشنبه ها تعطیل شوند اقتصاد نابود میشود!

  • شیما

    در اجرای بند (9) اصل (3) قانون اساسی، لایحه اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشور مجلس می بایست به منظور رفع بی عدالتی موجود در تعطیلات پایان هفته کارمندان دولت، وحدت رویه ایجاد نماید. بنابراین باید یا تعطیلی پنجشنبه های کارمندان تهرانی لغو گردد یا کارمندان شهرستانی نیز مانند تهرانی ها پنجشنبه ها تعطیل شوند.

  • کارمند شهرستانی

    از نمایندگان محترم مجلس، خواهشمندیم قبل از اعلام نظر در خصوص لایحه اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری(تعطیلی پنجشنبه ها) مطلب ذیل را بررسی و لحاظ فرمایند. مقایسه کارمندان تهرانی و شهرستانی: حقوق و مزایا: تهرانی زیادتر، شهرستانی کمتر؛ نهار: تهرانی بخورد، شهرستانی نخورد؛ پرداخت اضافه کاری: تهرانی زیادتر، شهرستانی کمتر؛ دریافت رفاهی: تهرانی بیشتر، شهرستانی کمتر؛ پنجشنبه ها: تهرانی تعطیل باشد، شهرستانی تعطیل نباشد؛ بن کارمندی و تسهیلات: تهرانی زیادتر، شهرستانی کمتر و ... آیا عادلانه است؟!

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر