پرواز بر اقیانوس اطلس با سریعترین سرعت
یک هواپیمای جت که بتواند با سرعت ۴ ماخ (۴۹۰۰ کیلومتر بر ساعت) پرواز کند، میتواند در کمتر از ۹۰ دقیقه از اقیانوس اطلس عبور کرده و به قاره دیگر برسد.
از سال ۲۰۰۳ و پایان دوره حکمرانی هواپیماهای کنکورد در آسمان، پروازهای سریع برفراز اقیانوس اطلس داستان دیگری دارد. حالا دیگر پروازهای بین لندن ونیویورک بین هفت تا هشت ساعت به طول میانجامند و رکورد فعلی، پروازی زیر پنج ساعته از نیویورک به لندن است.
در حال حاضر با ایده سفر با سرعت مافوق صوت، رویاپردازیها درباره کوتاه شدن مدت زمان سفرهای هوایی افزایش یافته است. ناسا وارد میدان شده و پیشبینی کرده که با انجام پروازهای هوایی با سرعت مافوق صوت، ممکن است سفر از نیویورک به لندن تنها ۹۰ دقیقه طول بکشد.
آژانس هوایی امریکایی ناسا در بلاگ خود، استراتژی پرسرعت خود را تایید و اعلام کرده که اخیرا بررسیهایی انجام شده که آیا میتوان پروازهای تجاری را تا سرعت ۴ ماخ (بیش از۴۸۲۰ کیلومتر برساعت) در آینده محقق کرد یا خیر.
مطالعه مرکز تحقیقات گلن ناسا نشان میدهد که درحالحاضر "بازارهای مسافرتی بالقوه در حدود ۵۰ مسیر مشخص" وجود دارند. این مسیرها محدود به مسیرهای فرا اقیانوسی، مثلا پرواز بر فراز اقیانوس اطلس شمالی و اقیانوس آرام بودند و باید این را درنظر داشت که برخی کشورها از جمله امریکا، پروازهای مافوق صوت را ممنوع کردهاند.
هواپیمای x-۵۹ ناسا چیست؟
البته ناسا در حال توسعه هواپیمای مافوق صوت آرام خود به نام X-۵۹ است و آن را بهعنوان بخشی از ماموریت Quesst پیش میبرد. آنها امیدوار هستند که این هواپیمای جدید در نهایت بتواند این قوانین را اصلاح کرده و راه را برای پرواز با سرعت بین ۲ تا ۴ ماخ ( ۲۴۷۰ تا ۴۹۰۰ کیلومتر بر ساعت) هموار کند. این در حالی است که حداکثر سرعت هواپیمای کنکورد ۲.۰۴ ماخ (۲۱۸۰ کیلومتر بر ساعت) بود.
پس از این مطالعات، برنامه وسایل نقلیه هوایی پیشرفته ناسا (AAV) حالا به سراغ مرحله بعدی تحقیقاتی خود میرود که چیزی نیست جز سفرهای پرسرعت. آنها در این راستا و برای توسعه طرحها و کاوش در احتمالات سفرهای هوایی، ترسیم خطرات و چالشها و شناسایی فناوریهای موردنیاز برای پرواز با سرعتهای بالاتر از ۲ ماخ، با چندین شرکت قرارداد امضا کردهاند.
در آیندهای نزدیک دو تیم برروی این تحقیق کار خواهند کرد: یک تیم زیر نظر بوئینگ و دیگری زیر نظر Northrop Grumman Aeronautics Systems و هر یک از این دو تیم، هواپیماهایی را که قادر به حفظ سرعتهای مافوق صوت هستند را طراحی خواهند کرد.
آیندهای سریع
طبق گفته لوری اوزوروسکی، مدیر پروژه تجاری فناوری مافوق صوت ناسا، یک دهه پیش مطالعات مشابهی با آنچه درحالحاضر در جریان است، انجام شده و همین مطالعات منجر به توسعه هواپیمای X۵۹ شد. او در عین حال به این نکته اشاره کرد که تحقیقات جدید، نگاهها به نقشههای راه فناوریک را جان تازهای خواهد داد و نیازهای تحقیقاتی اضافی را برای بهرهگیری از سرعتهای بالاتر در پرواز شناسایی خواهد کرد.
به گفته مری جو لانگ دیویس، مدیر پروژه فناوری هایپر سونیک ناسا، در فاز بعدی این پروژه باید محافظات ایمنی، کارایی، مسائل اقتصادی و اجتماعی در نظر گرفته شود و در این راستا نوآوری مسئولانه اهمیت بالایی خواهد داشت.
در ماه جولای، لاکهید مارتین، ساخت هواپیمای آزمایشی ناسا X۵۹ را به پایان برد. طراحی این هواپیما با امید محقق کردن رویای پروازهایی مافوق صوت زمینی انجام شده است. تستهای زمینی و نخستین تست پرواز هوایی این هواپیما در هفتهها و ماههای آتی انجام خواهد شد و مقامات ناسا قصد دارند که تا سال ۲۰۲۷ دادههای کافی برای ارائه به مقامات مرتبط امریکا داشته باشند.
نظر شما