تولید خطرناک گازهای گلخانه ای / فاجعه در یک قدمی ایران

افزایش تولید گازهای گلخانه ای در ایران تا سال ۲۰۳۰فاجعه ای خزنده است که باید مورد توجه مسئولان کشور قرار گیرد ولی مورد کم توجهی است.

تولید خطرناک گازهای گلخانه ای / فاجعه در یک قدمی ایران

گاز گلخانه‌ای به گازی که در جو یک سیاره وجود دارد گفته می‌شود که در محدودهٔ فرو سرخ به جذب و انتشار پرتوها می‌پردازد. این فرایند سبب اساسی اثر گلخانه‌ای است. گازهای گلخانه‌ای موجود در جو زمین که به‌طور طبیعی در آن وجود دارند شامل بخار آب، کربن دی‌اکسید، متان، دی نیتروژن مونوکسید و اوزون می‌باشند اما فعالیت‌های بشری، بر میزان بسیاری از این گازها در جو افزوده‌است. در منظومه شمسی نیز جو ناهید، مریخ و تیتان شامل گازهایی می‌شود که سبب ایجاد اثر گلخانه‌ای در آن‌ها شده‌است. بدون گازهای گلخانه‌ای ، میانگین دمای سطح زمین در حدود منفی ۱۸ درجهٔ سانتیگراد خواهد بود.از زمان شروع انقلاب صنعتی، مقادیر تمرکز بسیاری از گازهای گلخانه‌ای افزایش یافته‌است. بیشتر افزایش در میزان دی‌اکسید کربن پس از سال ۱۹۴۵ میلادی اتفاق افتاده‌است. آن‌هایی که بزرگ‌ترین عوامل برهم زدن تعادل تابشی بوده‌اند.

تولید خطرناک گازهای گلخانه ای در ایران و علل

در نمودار بالا سیر صعودی تولید دی اکسید کربن که یکی از گازهای گلخانه ای است در ایران مشاهده می شود. باقی گازهای گلخانه ای در این چارت لحاظ نشده اند.تولید گازهای گلخانه ای در ایران پیش بینی می شود که ۵۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ بیشتر شود.

میزان تولید بالای گازهای گلخانه ای در کشور مستقیما مربوط به فرسودگی صنایع و عدم توان در استفاده از تکنولوژی‌های جدید که با استاندارهای زیست محیطی بالا تطبیق داده شده اند است.

عدم سیاست گذاری در کنترل و کاهش گازهای گلخانه ای در ایران فاجعه ای خزنده در کشور را در سال‌های آینده در حال رقم زدن است. در حال حاضر کاهش گازهای گلخانه ای به صفر تنها راه حل موجود برای جلوگیری از یک فاجعه زیست محیطی است. اولویتی که نه تنها در کشور بدرستی شناخته نشده، بلکه تلاش چندانی هم در شناخت ابعاد این فاجعه بعمل نمی آید.

در ادامه اسامی بیست کشور اول تولید کننده دی اکسید کربن در جهان را دارند اعلام شده است:

۱- چین

۲- آمریکا

۳- هند

۴- روسیه

۵- ژاپن

۶- آلمان

۷- کره

۸- ایران

۹- کانادا

۱۰- عربستان

۱۱- اندونزی

۱۲- مکزیک

۱۳- برزیل

۱۴- آفریقای جنوبی

۱۵- استرالیا

۱۶- ترکیه

۱۷- بریتانیا

۱۸- ایتالیا

۱۹- فرانسه

۲۰- لهستان

میلاد  محمدی
میلاد محمدی
منبع: رکنا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها