ایران رکورددار اصراف گاز خانگی!

استاد دانشگاه صنعتی شریف تاکید کرد: در ایران معادل مجموع ۱۲ کشور ثروتمند اروپا گاز مصرف می شود، درصورتیکه جی دی پی (تولید ناخالص داخلی) ایران با این کشورها قابل مقایسه نیست. به عبارت دیگر وقتی جی دی پی ایران بسیار پایین تر از این کشورها است، به این معنی است که ما گاز مصرف نمی کنیم، بلکه هدر می دهیم، زیرا وقتی انرژی مصرف می شود، جی دی پی نیز افزایش می یابد.

ایران رکورددار اصراف گاز خانگی!

سیدهاشم اورعی، استاد دانشگاه صنعتی شریف و رئیس اتحادیه انجمن های علمی انرژی ایران با بیان اینکه ایران از نظر منابع انرژی فسیلی بسیار غنی است، درخصوص میزان مصرف سالیانه انرژی در کشور گفت: ایران دومین دارنده گاز جهان ( با حدود ۲۰ درصد گاز کل دنیا ) و چهارمین دارنده نفت جهان (با ۹ درصد کل نفت دنیا) است. از آنجایی که این منابع در زیر زمین است و در دسترس نیست برای تبدیل این منابع به دارایی به سرمایه گذاری، فناوری و مدیریت نیاز داریم. لذا اگر اقتصاد کشور باوجود منابع غنی فسیلی در کشور، شرایط مطلوبی ندارد، به این معنی است که در بخش سرمایه گذاری، فناوری و مدیریت منابع ضعیف عمل می شود.

در ایران حداقل سالیانه ۳۰۰ میلیارد کیلو وات ساعت برق به ارزش صادراتی ۴۵ تا ۵۰ میلیارد دلار مصرف می شود. در بخش گاز سالیانه ۲۲۰ میلیارد متر مکعب گاز به ارزش صادراتی ۶۵ میلیارد دلار و در بخش فرآورده های نفتی تصفیه شده سالانه ۶۲۰ میلیون به ارزش صادراتی ۵۰ میلیارد دلار مصرف می کنیم. در واقع جمع ارزش صادراتی مصرف انرژی در کشور حدود ۱۶۰ میلیارد دلار است.

در ایران معادل مجموع ۱۲ کشور ثروتمند اروپا گاز مصرف می شود

استاد دانشگاه صنعتی شریف در ادامه افزود: در ایران معادل مجموع ۱۲ کشور ثروتمند اروپا گاز مصرف می شود، درصورتیکه جی دی پی (تولید ناخالص داخلی) ایران با این کشورها قابل مقایسه نیست. به عبارت دیگر وقتی جی دی پی ایران بسیار پایین تر از این کشورها است، به این معنی است که ما گاز مصرف نمی کنیم، بلکه هدر می دهیم، زیرا وقتی انرژی مصرف می شود، جی دی پی نیز افزایش می یابد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا به این وضعیت رسیدیم، گفت: یکی از مهمترین دلایل بحث یارانه انرژی است. طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، ایران با حدود ۸۰ میلیارد دلار یارانه مستقیم انرژی در هر سال، رتبه نخست جهان را در اختیار دارد. یعنی در مقایسه با چین و هند با یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت، یارانه ای که دولت ایران برای انرژی می دهد از یارانه ای که پرجمعیت ترین و بزرگترین کشورهای جهان می دهند، بیشتر است.

این میزان یارانه در مقایسه با صادرات و جی دی پی بسیار اهمیت دارد. صادرات کل کشور به نیمی از این ۸۰ میلیارد دلار یارانه انرژی نمی رسد یعنی ۲ برابر صادرات کالا در کشور یارانه انرژی می دهیم.

رئیس اتحادیه انجمن های علمی انرژی ایران با بیان اینکه شواهد نشان می دهد که هنوز به اشتباه خود پی نبرده ایم، گفت: ما هنوز نفهمیده ایم که در مسیر اشتباهی قرار داریم و به ادامه مسیر در کوچه بن بست اصرار داریم. اخیرا رئیس سازمان برنامه و بودجه در صورتی اعلام کرد که قیمت حامل های انرژی در بودجه ۱۴۰۲ افزایش نخواهد یافت و به این خبر نگاهی مثبت دارند که دقیقا برعکس است.

وی با بیان اینکه اصرار به ادامه مسیر در کوچه بن بست تبعات جبران ناپذیری دارد گفت: در کشوری که به طور رسمی اعلام می شود ۴۰ درصد تورم وجود دارد، اگر ۴۰ درصد قیمت حامل های انرژی را افزایش ندهیم، یعنی انرژی را ارزان کرده ایم و این به معنی افزایش یارانه است. سوال این است که پول افزایش یارانه که در کسری بودجه خود را نشان می دهد از کجا تامین می شود؟ و پاسخ این است که به دلیل عدم افزایش قیمت حامل های انرژی و به دنبال آن کسری بودجه شدید، در سال ۱۴۰۲ نیاز به افزایش خلق پول به میزان ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به این منظور داریم. یعنی به طور قطع تورم زیاد ادامه خواهد داشت و نتیجه آن با کمال تاسف ادامه حرکت در این حلقه باطل و فشار بر معیشت مردم است.
آیا این افتخار دارد که بیش از میزان گازی که در ایران تولید می شود، مصرف می شود و هیچ تاثیری در جی دی پی ندارد؟

میلاد  محمدی
میلاد محمدی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها